خبرگزاری بسیج: نخستین نشست تخصصی و جلسه هم اندیشی استانهای معین مناطق16،19 و20 با حضور مدیران کل بحران استان های قم، همدان و فارس به میزبانی شهرداری منطقه 20 برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۰۱۶۴۹
|
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 20 فرهاد افشار شهردار منطقه 20 هدف از این نشست را اجرای دستورالعمل وزارت کشور در خصوص استفاده از تمامی ظرفیت های استانهای معین بیان کرد و منطقه 20 را پیشتاز و پیشرو در استفاده از ظرفیت های استانهای معین در مدیریت بحران اعلام کرد.

افشار با بیان اینکه استان قم به عنوان معین منطقه 20 و استانهای فارس و همدان به عنوان معین مناطق 19 و 16تعیین شده اند گفت: در این جلسه در خصوص تبادل اطلاعات و تعامل بیشتر برای مرور عملیات در زمان بحرانهای احتمالی و چگونگی بهره برداری از ظرفیت نیروهای امدادرسان استانهای معین در هنگام وقوع بحرانها بحث و تبادل نظر شد.

وی در خصوص تدابیر انجام شده برای احیای بافتهای فرسوده گفت: با توجه به ویژگیهای بافت های فرسوده از جمله ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی ،در منطقه 20 حدود شش درصد از املاک به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است و با فعال شدن 3 دفتر تسهیل گری و  ارائه بسته های تشویقی ، سرعت بخشی در مراحل تخریب و نوسازی انجام می شود.

وی افزود : شهرداری در ارتباط با ساختمانهایی که در محدوده خدماتی این سازمان است مسئولیت دارد و نوسازی بافت های مسکونی در روستاها به عهده بنیاد مسکن است .

افشار با بیان اینکه بحث مدیریت بحران یکی از تکالیف مجموعه شهرداری است افزود: آمادگی تیم های اجرایی و نوسازی بافت فرسوده و مباحث پیشگیرانه در حال رصد است و در منطقه 20 نیز پیشگیری، از مباحث مهم مدیریت بحران است  که در همین راستا آگاهی بخشی به ساکنان ارائه می شود .

وی افزود: با طراحی اپلیکیشنی از سوی مدیریت بحران منطقه 20 که در روزهای آتی در شبکه های مجازی بارگزاری می شود و با راه اندازی کمپین « 72 ساعت طلایی تا زندگی دوباره» در صدد آن هستیم که با انتشار یک فراخوان برای ساکنان این منطقه ، آموزشهای اولیه ضروری در مواجه با موقعیتهای بحرانی (زمان بحران و پس از آن) که تاثیر به سزایی در ارتقاء امنیت شهروندان دارد ،همه گیر شود.

افشار گفت: با پایشهای انجام شده از سوی مراکز ستادی ،ایمنی شهر و آگاهی شهروندان افزایش می یابد تا در بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی حداقل خسارات ایجاد شود.

رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه 20 با بیان اینکه در بحث مدیریت بحران در ابتدای راه قرار داریم و نیاز است این مدیریت از دو مبحث فنی و مدیریتی بررسی شود اظهار داشت: در مباحث فنی، تدوین الزاماتی در ارتباط با کالبد و ایمنی شهر ضروریست تا به عنوان اسناد بالادستی ساخت و ساز، فعالیتهای عمرانی و فعالیتهای اجرایی استفاده شود که البته بخشی از آن انجام شده است.

وی افزود: در بحث مولفه های مدیریتی، تشکیل سازمان مدیریت بحران عملیاتی شده است اما با توجه به کثرت جابجایی در سطح مدیریتی ، آموزشها و تجربه های مدیران بی استفاده می ماند و ضروری است با تدابیر لازم ، از تجربیات عملیاتی که می تواند دانش را به مهارت تبدیل کند استفاده شود.

افشار تصریح کرد : با برگزاری مانورهای متعدد امکان استفاده از تجربیات عملیاتی امکان پذیر است و امیدواریم در مدیریت بحران از تجربیات و نقش آفرینی افراد با تجربه بهره مند شویم.

احسان درویشی دبیر و جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران منطقه 20 با بیان اینکه استانهای معین نقش امدادرسانی و خدمات رسانی در زمانهای بحرانی را به صورت متقابل ایفا می کنند گفت: مهمترین مقوله در زمان بحران آگاهی بخشی شهروندان است که شهرداری با مدیریت و سیاستگذاری سازمان پیشگیری و ستاد مدیریت بحران شهر تهران ،طرحهایی را تدوین و اجرا کرده که یکی از آنها استفاده از پتانسیل گروه های دوام یا داوطلب واکنش اضطراری است.

وی با تاکید بر اجرای آموزشهای تئوری و عملی برای شهروندان و تقویت توان علمی و عملی گروه های دوام و داوطلبین واکنش اضطراری برای امدادرسانی و کاهش تلفات جانی و مالی در مواقع بحرانی گفت: استفاده از مشارکت مردمی که به عنوان سرمایه های اصلی و بازوی اجرایی مدیریت بحران در لحظات ابتدایی وقوع بحرانها هستند در دارا بودن شهری پویاتر و افزایش تاب آوری هر شهر حائز اهمیت است.

این گزاش حاکی است مانور پناه گیری و اسکان اضطراری گروه های دوام، بازدید از پایگاه های پشتیبانی ویژه،معین،چند منظوره و کانکسهای امداد و نجات محلات از دیگر بخشهای این برنامه بود.

این جلسه با حضور شهردار منطقه 20 ، مدیران کل بحران استان های قم، فارس و همدان، نماینده سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، قائم مقام منطقه 20 ،دبیران بحران مناطق 16،19 و 20 در سالن مدیریت بحران منطقه 20 برگزار شد.

ارسال نظرات