یادداشت/ عظیم نظامی؛

شرایط شریک زندگی آینده

اولین شرط یک همسر شایسته آن است که متدین باشد، چون دین است که می تواند انسان را از هر گونه انحراف روحی و روانی و اجتماعی حفظ کند.
کد خبر: ۹۱۰۱۴۷۲
|
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از فومن، عظیم نظامی مددکار امور اجتماعی در یادداشتی در رابطه با شرایط انتخاب همسر نوشت:
به منظور تولید نسل سالم و صالح بنا بر تاکیدات پیشوایان دین اسلام، بر روی عامل اصلی یعنی خانواده و جامعه بسیار تاکید شده است.در این رابطه بهترین نکات از زبان ائمه علیهم السلام بیان شده است. اولین شرط یک همسر شایسته آن است که متدین باشد. چون دین است که می تواند انسان را از هر گونه انحراف روحی و روانی و اجتماعی حفظ کند. یقینا زن شایسته و خوب و مرد با خدا و مذهبی می توانند بر اساس برنامه ریزی دینی و شرعی، فرزند خود را بر آن اساس و پایه تربیت و پرورش دهند. در کتاب شریف خصال جلد یک صفحه 55 آمده است: بیشترین خیر در زنان است و بهترین متاع دنیا زن شایسته است. باز می فرماید: از خوشبختی مرد داشتن زن خوب و شایسته است.
در جای دیگر تاکید دارد با زن شایسته صرفا به خاطر دین او ازدواج کنید. از شرایط دیگر همسر خوب داشتن اخلاق نیکوست که ریشه و اساس پرورش و تربیت نسل سالم برای آینده جامعه اسلامی است.
رسول خدا(ص) فرموده اند: بهترین چیزی که به فرد مومن داده شده است اخلاق نیکوست. در کتاب اخلاق معاشرت استاد محدثی آمده است: حسن خلق کمندی است که دیگران را در دام محبت اسیر می کند. کیست از برخورد شاییسته خوشش نیاید و جذب چنین انسانی نشود. عامل موثر بعدی همسران شایسته داشتن چهره گشاده، اندام مناسب و زیبایی و شادابی یک زن خانواده است که به مرد کمک می کند تا او را از انحرافات اجتماعی و اخلاقی حفظ و حراست کند. زیرا زیبایی چهره و شادابی زن است که اغلب مرد ها را از تمایلات نفسانی، غیر اخلاقی و نا مشروع حفظ می کند.
در این رابطه رسول خدا(ص) فرموده اند: برای اطمینان مرد از زیبایی و دلپسندی زن مطمئن شود. آن حضرت می فرماید: بهترین زنان زنی است که وقتی همسرش او را می بیند شاد و مسرورش گرداند. باز فرموده اند: بهترین زنان شما زیباچهره ترین آنهاست. این نکته در موضوع وراثت نیز ثابت شده است که ازدواج زیبا معمولا فرزندان زیبا نسیب انسان می کند. شرط دیگر همسر شایسته آن است که: زن باید ولود باشد یعنی زن شایسته و خوب باید خوش زا، بسیار زا و فرزند آور باشد. چون یقینا با تولد کانون خانواده گرم می شود. لذا رسول خدا(ص) فرموده اند: من به زیادی امت خود خوشحال می شوم و نسل زیاد کنید تا امت من بسیار شود و نگذارید با امت قلیل من از طرف ادیان دیگر سرزنش شوم.
در تفسیر شریف نمونه آمده است که آن حضرت فرموده اند: در قیامت از 120 صف 80 صف از امت من هستند و لذا آخرین شرط از شرایط همسر شایسته داشتن اصالت خانوادگی است که همسر انسان باید از خانواده اصیل، تربیت شده، نجیب و پاکدامن باشد. زیرا چنین همسری می تواند کودک و طفل سالم و صالح تربیت و پرورش دهد در غیر این صورت زن نمی تواند الگوی خوب و شایسته ای برای فرزندان آینده جامعه اسلامی باشد. در این زمینه رسول گرامی اسلام فرموده اند: بپرهیزید از زن زیبائی که در محیط پست و آلوده پرورش یافته است.

 

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار