پژوهشگران دانشگاه شهرکرد در پژوهشکده فنآوری جنین دام برای اولین بار در جهان موفق به تشخیص جنسیت جنین در مادیان آبستن با استفاده از نمونه خون در هفته های اول آبستنی شدند.
کد خبر: ۹۱۰۱۰۵۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام این دانشگاه با استفاده از نمونه خون مادیان آبستن و استخراج DNA آزاد جنینی موجود در خون مادر،  برای اولین بار در جهان موفق به تشخیص جنسیت کره در هفته های اول آبستنی شدند.

سعید کریمی افزود: در دوره آبستنی مقادیر ناچیزی DNA جنینی از سد جفتی عبور کرده و وارد خون مادر می شود. از این مقادیر ناچیز می توان جهت انجام پاره ای تشخیص های پیش از تولد از جمله تشخیص جنسیت جنین استفاده کرد. این فرایند از طریق تشخیص توالی های اختصاصی وابسته به جنس صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: این تشخیص در برخی دام های اهلی (به ویژه اسب و گاو) دارای اهمیت اقتصادی زیادی است که می تواند منافع مالی قابل توجهی را متوجه دامدار نماید زیرا در بسیاری از نژادهای اصیل اسب، تفاوت قابل توجه قیمت بین کره های نر و ماده وجود دارد که اطلاع از جنسیت آن در مادیان آبستن می تواند بر ارزش و قیمت مادیان در فرایند خرید و فروش تاثیر زیادی بگذارد.

کریم اضافه کرد: پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد هم اکنون قادر به تولید محیط های تجاری رقیق کننده اسپرم در اسب می باشد که  قابل رقابت با نمونه های خارجی است و  این رقیق کننده ها تاکنون به صورت وارداتی از شرکت های خارجی در اختیار مصرف کننده ها قرار می گرفت.

وی گفت: همچنین رقیق کننده های اختصاصی برای انجماد اسپرم در اسب نیز در این پژوهشکده ساخته شده است که امکان انجماد اسپرم نریان اصیل و ارزشمند را فراهم می سازد. در این مرکز ارزیابی و آنالیز نمونه های اسپرم نریان با مشکلات باروری نیز با استفاده از تکنیک های پیشرفته آزمایشگاهی و مولکولی به طور معمول انجام می شود.

ارسال نظرات