معاون مدیر کل دادگستری استان تهران در بازدید از دفتر بنیاد مفاخر و مشاهیر شهرستان ری:
خبرگزاری بسیج: در بازدید از دفتر بنیاد مفاخر و مشاهیر شهرستان ری گفت: شهرری با بیش از 8000 سال پیشینه تاریخی، مظلوم واقع شده و حتی بسیاری از مردم این منطقه از تاریخچه، آثار تاریخی و اطلاعات مهم در مورد این شهرستان بی اطلاع هستند.
کد خبر: ۹۱۰۱۰۱۱
|
۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر رسول جلالی اظهار داشت: این مجموعه بسیار خوب، غنی و جامع الاطراف است چرا که فقط به یک قسمت پرداخته نشده بلکه در همه زمینه ها از جمله بحث علما، ورزشکاران، هنرمندان، سیاستمداران و ... توجه شده است و همه اقشار را در بر می گیرد و به عبارتی فرا جناحی است و این ویژگی آن باعث می شود که در بین مردم نفوذ بیشتری پیدا کند چون اگر فقط مربوط به یک صنف خاص باشد مخاطبان از آن استقبال نمی کنند.

وی اظهار داشت: مردم در مورد بنیاد مفاخر و مشاهیر شهرستان ری اطلاعات زیادی ندارند و حتی آن را نمی شناسند انشاء الله این مرکز رونق بیشتری پیدا کند و مردم این مجموعه نفیس را بشناسد. لازمه این کار این است که فضای بهتری به آن اختصاص یابد. جلالی افزود: متاسفانه شهرری با قدمت هشت هزار ساله مظلوم است اگر از مردم بپرسید چه آثار تاریخی مهم و مشاهیری در ری مدفون هستند یا مشاهیر معاصر در ری زندگی می کنند، ندانند؛ شاید بسیاری از مردم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را به عنوان یکی از نوادگان امام حسن (ع) که به همین خاطر هم ملقب به حسنی هستند نشناسند.

جلالی تصریح کرد: افراد مهی مثل شیخ صدوق، شیخ کلینی، ابولفتوح رازی و علمای تراز اول در شهرری بوده اند که مجتهدین فعلی جیره خوار کتب علمی آنها هستند؛ شهرری برای مردم تهران و حتی خود مردم ری شناخته شده نیست. شهرری برای بعضی از مسئولان و پرسنل ادارات هم شناخته شده نیست بعضی مسئولان حدود 10 سال در شهرری کار کرده اند اما تا کنون فرصت بازدید ازمحل های تاریخی ری را پیدا نکرده اند.

بارها از کنار آثار عبور کرده ایم اما تا حالا از نزدیک آنها را بازدید نکرده ایم که ببینیم چه شکلی است   ایجاد بنیاد مفاخر و مشاهیر شهرستان ری باعث می شود این شهر بیشتر شناخته شود. شهرستان ری حدود 8000 سال تمدن است در حالی که شهرستان هایی با 300- 200 سال قدمت مراکزی مثل آثار قاجاری دارند که آنها را موزه می کنند.

ری ابتدا باید به مردم این منطقه شناسانده شود بعد تهران و ایران این مرکز مقدمه ای است برای ورود به این مهم زوایای مختلف این موضوع باید بررسی شود کسی که در ایام عید اگر مسافر و گردشگر وارد این شهرستان می شود مرکزی باشد که مسافران و گردشگران به این مرکز مراجعه کنند .

رئیس دادگستری شهرستان ری افزود: جالب ترین قسمت در این مجموعه کتاب ها و تصاویر قدیمی مربوط به ری بود که به سختی توسط آقای شاه محمدی جمع آوری شده و علاقه مندان می توانند به عنوان یک مرجع به این کتاب ها مراجعه و آنها را مطالعه کنند. این باعث می شود تصاویری در ذهن ها نقش ببندد و یک احساس وابستگی و تعلق خاطر به مردم منطقه دست می دهد و شناخت انسان را بیشتر می کند .

وی اذعان کرد: معرفی مشاهیر به نسل جدید و جوان ها به عنوان یک الگو می تواند نقش مثبت و تاثیر گذاری در کاهش جرم داشته باشد. وقتی زندگی علما برای مردم ملموس شود و جوان ها بدانند که آنها با چه سختی هایی توانستند این آثار علمی را تولید کنند در صورتی که امکاناتی هم نداشتند این در حالی است که الان این همه امکانات و تجهیزات هست اما باز هم می بیم  کتاب هایی که نوشته شده بار علمی  کتاب هایی را که هزار سال پیش شیخ صدوق نوشته است، ندارند.

  رئیس دادگستری شهرستان ری و معاون مدیر کل دادگستری استان تهران پس از بازدید از بخش های مختلف مرکز نگهداری اسناد و مدارک بنیاد مشاهیر و مفاخر معاصر ری دفتریادبود این مرکز را امضاء کرد و یادداشتی تحریر کرد.

در یادداشت  دکتر جلالی آمده است:

   توفیق الهی حاصل گردید تا از بنیاد مشاهیر و مفاخر شهرستان ری بازدید نموده که از زحمات عزیزان و تلاشگران عرصه شناسایی شهر کهن و باستانی ری و اندیشمندان و علما و مردان ماندگار و هنرمندان و ورزشکاران منتسب به این مرز و بوم تلاش و مساعی مخلصانه و بی شائبه را مبذول داشته اند کمال تقدیر و تشکر را دارم.امید است مقبول درگاه حضرت احدیت و حضرت صاحب العصر و الزمان(عج) واقع گردد.

بلاشک نسل امروز و فردای کشور اسلامی ما تشنه شناخت واقعی تاریخ سرشار از افتخار ری می باشد و جای اینگونه مراکز خالی بوده که این خلاء توسط عزیزان این بنیاد به ویژه برادر ارجمند و خبرنگار عزیز جناب آقای شاه محمدی در حال پر شدن می باشد، در بازدید از این بنیاد فی الواقع اطلاعات و معلومات این حقیر که شناخت اجمالی نسبت به موضوع داشته ام بسیار افزایش یافت،انشاالله با یاری خداوند متعال و همیاری و همفکری دلسوزان این امور فرهنگی شاهد رشد و شکوفایی روز افزون این چنین مجموعه های فرهنگی و ماندگار باشیم.

ارسال نظرات