یادداشت/

ابتکاری جدید در ایران؛ تولید کاغذ از سنگ/ محیط زیست ایمن با طرح

توسعه حداکثری این صنعت در شهرستان در دستور کار قرار گرفته است تا در آینده‌ای نزدیک شاهد شکل گیری تمام زنجیره صنعتی این محصول و تبدیل شدن الیگودرز به قطب کاغذ سنگی کشور و سربلندی جوانان و شهروندان این دیار باشیم.
کد خبر: ۹۱۰۰۸۴۵
|
۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، محمد خدابخشی، نماینده مردم شریف شهرستان الیگودرز در یادداشتی نوشت: توسعه اقتصادی مفهومی اساسی است که حداقل در یک سده اخیر ذهن ملت‌ها را درگیر خود کرده است. همه ملت‌ها در تکاپوی دست یابی به اکسیری جادویی هستند که در ادبیات اقتصادی، توسعه خوانده می‌شود و در صورت دستیابی ملت‌ها به آن، خاطر آن‌ها از لوازم اساسی زندگی شرافتمندانه آسوده می‌شود، تفاوت آن‌ها با سایر ملت‌های مترقی کاهش می‌یابد و به آن‌ها عزت می‌دهد تا برای فردایی بهتر برنامه ریزی کنند. در واقع توسعه محصول ترکیب سه عنصر اساسی یعنی نیازها، تفاوت‌ها و آرزو‌ها است و به مثابه اکسیری دیگ اقتصاد و اجتماع را به جوشش در می‌آورد و عامل حرکتی رو به تعالی می‌شود.

تکاپو در جهت توسعه موضوعی است که در کشور ما نیز بعنوان مطالبه به حق و سزاوار ملت ایران، توسط دولت‌ها و مجلس‌های مختلف مورد پیگیری قرار گرفته است. این موضوع نه تنها در سطح ملی که در سطح مناطق یعنی استان‌ها و شهرستان‌ها نیز دغدغه اصلی شهروندان است. برای نیل به توسعه ابتدا ضروری است که موقعیت خود را در مسیر توسعه مشخص کنیم. باید مشخص شود در مناطق مختلف دغدغه اصلی کدامیک از این سه عنصر اصلی محرک توسعه است: تأمین حداقل نیازها، پر کردن تفاوت‌ها یا پیگیری آرزوها.

در دیاری که هنوز برخی کودکان دسترسی به امکانات تحصیلی مناسب ندارند، جوانان تحصیلکرده محروم از اشتغال هستند و بسیاری از خانواده‌ها از بیکاری فرزندان خود و تبعات ناشی از آن رنج می‌برند، باید چاره‌ای اندیشید تا آحاد مردم از حداقل حقوق اجتماعی برخوردار باشند. با این حال، سزاوار نیست که در آینده نگری را بر خود ببندیم. ما باید به خود و فرزندانمان بیاموزیم که در چشم انداز خود از آینده پیگیر کاهش تفاوت دیارمان با بهترین دیار‌ها باشیم و آرزوی تبدیل آن به الگوی توسعه سایرین را پیگیری کنیم.

برای این موضوع باید بر توانمندی‌های خود در سرمایه بزرگ انسانی، ظرفیت‌های کم نظیر کشاورزی و گردشگری، معادن زر خیز و طبیعت منحصر به فردمان تکیه کنیم. امروز بر ما ثابت شده است که دیار ما الیگودرز می‌تواند قطب کشاورزی، گردشگری، صنایع معدنی و گیاهان دارویی باشد و با اتکاء به این بخش‌ها در کنار توانمندی شهروندان و جوانانمان به الگویی برای سایر مناطق کشور تبدیل شود.

در این راستا برنامه‌های توسعه‌ای متعددی به یاری خدا و پشتگرمی همشهریان عزیز از سوی نماینده آن‌ها در حال پیگیری است که از جمله آن‌ها می‌توان به برداشتن اولین گام برای تبدیل الیگودرز به قطب استخراج کاغذ از سنگ (پودر کربنات کلسیم) اشاره کرد که ظرفیت بالقوه بسیار خوبی برای توسعه اقتصادی شهرستان و استان و اشتغالزایی ایجاد می‌کند. به خود اجازه می‌دهیم تا آینده‌ای را برای شهرمان متصور شویم که در آن جوانان ما در صنایعی شاغل هستند که از عهده سایرین ساخته نیست. طبیعت پیرامون ما آدرس مسیر توسعه را به ما داده است. معادن سنگ ما ذخایر بی بدیلی هستند که یکی از آن‌ها پودر کربنات کلسیم است که می‌تواند جایگزین درختان برای تولید کاغذ باشد، برای جوانان ما ظرفیت اشتغال ایجاد کند، برای کشورمان ارزآوری کند و برای طبیعتمان نوید سرزندگی و محافظت از تبعات تولید کاغذ‌های مرسوم دهد.

استان لرستان و بخصوص شهرستان الیگودرز قطب معادن کربنات کلیسم در ایران است و کربنات کلسیم این شهرستان خلوص ۹۹ درصدی دارد. متأسفانه در حال حاضر ۷۰ درصد از این ماده به صورت لاشه کربنات کلیسم «دولومیت» خام به فروش می‌رسد. از آنجا که کربنات کلیسم به عنوان ماده اولیه تولید کاغذ از کربنات کلیسم است، با راه اندازی این کارخانه که در شرف وقوع است و توسعه واحد‌های تولیدی مشابه، صنایع معدنی این شهرستان نیز فعال خواهند شد.

بر اساس آنچه برآورد‌ها نشان می‌دهد، از منظر اشتغال‌زایی، احداث اولین کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم با ظرفیت ۳۰ هزار تن، مشکل بیکاری تعداد قابل توجهی از جوانان همشهری را به صورت مستقیم و غیر مستقیم حل خواهد نمود. اما این پایان راه نیست و آن طور که برنامه ریزی شده و پیگیری‌های بی‌وقفه دنبال می‌کند، توسعه حداکثری این صنعت در شهرستان در دستور کار قرار گرفته است تا در آینده‌ای نزدیک شاهد شکل گیری تمام زنجیره صنعتی این محصول و تبدیل شدن الیگودرز به قطب کاغذ سنگی کشور و سربلندی جوانان و شهروندان این دیار باشیم.

از خداوند متعال می‌خواهیم ملت ما را یاری کند تا قدردان نعمات او باشیم و بتوانیم به بهترین شکل ممکن، از مواهب طبیعی منطقه خود بهره‌مند گرد.
 
منبع: دانشجو
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار