خبرهای داغ:
آیت‌الله علوی بروجردی:

دفاع از حقوق موقوفات اعتماد عمومی به سازمان اوقاف را بیشتر می‌کند

استاد حوزه علمیه قم گفت: زمانی که مردم ببینند سازمان اوقاف با تمام توان از حقوق موقوفات دفاع می‌کند، اعتمادشان نسبت به وقف و عملکرد این سازمان بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۰۷۳۵
|
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲

دفاع از حقوق موقوفات اعتماد عمومی به سازمان اوقاف را بیشتر می‌کند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله سید محمد جواد علوی بروجردی در جمع مدیرکل و مدیران اوقاف استان قم اظهار کرد: قم از دیرباز مرکز اجتماع شیعیان بوده و موقوفات فراوانی در این شهر وجود دارد.

وی افزود: وقف مسئله مهمی است که در شرایط کنونی، اهمیت و جایگاه اصلی خود را در اجتماع ندارد و برخی افراد که با نیت کار خیر وارد میدان می‌شوند، هنوز مایل به وقف نیستند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تصرفات غیر قانونی و غیر شرعی رضاخان در موقوفات گفت: برای مقابله با رژیم شاه، برخی افراد موقوفات را به نام خود ثبت می‌کردند تا حیف و میل نشود، ولی آیت‌الله بروجردی با این مسئله مخالفت کرد و عقیده داشت حتی اگر موقوفات در دست حکومت شاه باشد بهتر است که از حالت وقف خارج شود.

وی ادامه داد: این اقدام سبب شد موقوفاتی که از آن زمان به نام وقف باقی مانده‌اند، هنوز هم به همان حالت بمانند و آثار و برکات آن‌ها نصیب جامعه شود.

علوی بروجردی با بیان اینکه عمل به نیت واقفان امری ضروری و شرعی است و هیچ کس حق تصرف در آن ندارد خاطرنشان کرد: این کار سبب جلب اعتماد عمومی می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم تحفظ بر موقوفات موجود را یکی از عوامل اساسی جلب اعتماد مردمی دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف باید در مجامع حقوقی و قضایی حضور مثمر ثمر داشته باشد و از حقوق موقوفات دفاع کند.

وی اضافه کرد: باید برای مردم توضیح داده شود که هر کار سازمان اوقاف از طریق چه منابع و موقوفاتی صورت می‌گیرد و نیت واقفان چه بوده است.

علوی بروجردی با بیان اینکه اعتماد عمومی سبب توسعه فرهنگ وقف می‌شود گفت: بسیاری از افراد مایل به وقف هستند، ولی به دلیل القائات و شبهات موجود، وارد این حوزه نمی‌شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: راه‌اندازی مراکز درمانی، آموزشی و فرهنگی مطابق نیت واقفان سبب می‌شود آن‌ها اموالشان را در این راه مصرف کنند و برای این منظور باید نیازسنجی دقیقی صورت بگیرد.

وی با اشاره به گستردگی تشکیلاتی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: باید با ابزار‌های قانونی، جلوی تصرف در وقف را گرفت.

علوی بروجردی گفت: موقوفاتی در سطح کشور وجود دارند که درآمد آن‌ها صرف نیتی که از ابتدا مطرح بوده نمی‌شود و در واقع حقوق آن‌ها ضایع شده است بنابراین سازمان اوقاف باید ورودی جدی به این مسئله داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برخی مواقع، تعارضاتی میان موقوفات با زمین‌های منابع طبیعی وجود دارد خاطرنشان کرد: اینگونه مسائل با دستگاه‌های مختلف وجود دارد و باید در قالب دعاوی حقوقی به آن‌ها رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: آنقدر موقوفات حوزوی در کشور وجود دارد که اگر احیا شوند، نیازی به دریافت بودجه نیست و درآمد همین موقوفات برای حوزه‌ها کفایت می‌کند.

علوی بروجردی با بیان اینکه تغییر کاربری موقوفات نیازمند اذن حاکم شرعی و ارائه معوض است گفت: سازمان اوقاف باید وکلای مجرب را برای دفاع از حقوق موقوفات بکار بگیرد و زمانی که مردم ببینند این سازمان پای دفاع از وقف ایستاده، اعتماد می‌کنند و رویکرد بیشتری به این سنت حسنه خواهند داشت.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه‌های مختلفی برای وقف وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بهداشت و درمان و آموزش اشاره کرد بنابراین باید صاحبان سرمایه را که نسبت به این مسئله اهتمام دارند نسبت به وقف تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه اجاره موقوفات باید نسبت به شرایط روز تعیین و دریافت شود خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه بستری را فراهم کرده که می‌توان بسیاری از خدمات از اعزام مبلغ تا مجالس نمونه عزاداری را در این چارچوب ارائه کرد.

علوی بروجردی افزود: سازمان اوقاف باید فعالیت‌های شفاف و اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد اقدامات خود داشته باشد که این کار در زمینه احیای موقوفات نادیده گرفته شده اهمیت بیشتری دارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: واقفان می‌خواهند ثمره وقف خود را در جامعه لمس کنند و سازمان اوقاف رسالت مهمی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه موقوفات می‌توانند منبع مهمی برای تبلیغ دین و مذهب تشیع باشند خاطرنشان کرد: مردم ما نسبت به امامزادگان، سادات و مجالس مربوط به اهل بیت (ع) خصوصا امام حسین (ع) ارادت ویژه‌ای دارند و بسیاری از موقوفات در همین راستا به وجود آمده‌اند.
ارسال نظرات