کشاورزان از قاچاق سیب ایران از افغانستان به پاکستان به دلیل ممنوعیت صادرات مستقیم خبرداده و مسئولان تعهد پیمان سپاری ارزی را عامل کندشدن صادرات عنوان می کنند.
کد خبر: ۹۱۰۰۷۱۰
|
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، آذربایجان غربی با تولید سالانه یک و میلیون ۲۰۰ هزار تن سیب به طور میانگین به عنوان قطب سیب کشور مطرح است اما در سال های اخیر در پی نبود برنامه ریزی مناسب در بخش های مختلف این محصول با نبود بازار های اقتصادی داخلی و بین الملی مواجه بوده و بیشتر کشاورزان با مشکل فروش و عرضه میوه خود مواجه می شوند.

سال گذشته آذربایجان غربی با تولید افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول کشور را از آن خود کرده که بیش از ۷۰۰ هزار تن آن در سردخانه های استان ذخیره سازی شد و مابقی در ابتدای سال به عنوان سیب صنعتی و درجه ۲ به مرحله بهره برداری رسید.

اما در سال جاری با توجه به سرمازدگی باغات این میزان به شدت کاهش یافته و پیش بینی می شوددر سالجاری ۷۵۰ هزار تن سیب در سطح استان تولید شود که نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

البته باید گفت مسئله و مشکل کشاورزان تنها مربوط به سرمازدگی و خسارت های بلایای طبیعی نبود بلکه این کشاورزان از بلایای غیر طبیعی جامعه همچون گرانی سموم، کارگر، هزینه های برداشت و هزینه های نگه داری بالا مواجه بوده اند که قیمت تمام شده برداشت هر کیلو سیب را به شدت بالا برده است.

این در حالی است که نه بازار داخلی و نه بازار خارجی در سال جاری پذیرای سیب نبوده و به طور میانگین میزان صادرات سیب استان ۶۰ درصد کاهش داشته است.

هم اکنون ۳۶۰ هزارتن سیب ذخیره شده در سردخانه های استان خریدار نداشته و در صورت ادامه این روند با توجه به نزدیک شدن به ماه های پایانی سال باید منتظر خراب شدن این محصول استراتژیک در استان بود.

* بعد از دریاچه ارومیه نوبت نابودی به کشاورزی رسید

یکی از کشاورزان ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: در سال جاری بار ها شاهد اعتراضات کشاورزان در شرایط مختلف بوده ایم به گونه ای که با وجود اینکه کشاورزان در ابتدای سال از بلای طبیعی سرما و یخبندان خسارت دیدند بلکه علاوه بر آن در سایه بی تدبیری ها شاهد گرانی های بی چند و چون بودند.

وی، می افزاید: کشاورزان قشر مظلوم جامعه فعلی هستند در حالی که این افراد به عنوان پایه های اقتصاد استان مطرح هستند امابه شدت دچار مشکل شده و بجز افراد خاصی که قادر به تهیه سموم و رسیدگی به باغات خود بودند افراد متوسط رو به پایین قادر به برداشت محصولات مرغوب و فروش به قسمت مناسب نیستند.

این کشاورز، ادامه می دهد: بسیاری از کشاورزانی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند با کمبود آب مواجه شده و قادر به برداشت مناسب و محصولات با کیفیت نبودند.

وی، تصریح می کند: اگر گشتی در مراکز خرید و فروش زمین های کشاورزی بزنیم متوجه می شویم مردم بیشتر به سمت فروش مزارع خود گام برداشته و درصدد مهاجرت به شهر و روی آوری به شغل های کاذب بر می آیند البته زمین های کشاورزی نیز به دلیل نبود شرایط مناسب کشاورزی خریداری ندارد.

کشاورز ارومیه ای، ادامه می دهد: آذربایجان غربی با ۳ کشور هم مرز بوده دارای پتاسنیل های بالایی برای صادرات محصولات به این کشورها است اما تاکنون بازار مناسبی در این کشور ها نداشته و کشور های دیگر هم طبق زمزمه ها به صورت قاچاق انجام می گیرد.

وی، می گوید: سال گذشته با وجود اینکه محصول برداشتی بیش از امسال بود اما بازار های خارجی مناسبی هم داشت امسال نه تنها برای برداشته شدن گمرک عراق رایزنی هایی انجام نشد بلکه شاهد کوتاهی در مسائل مربوط به مسئولان بودیم البته در سال جاری مسئله به نام تعهد پیمان سپاری ارزی نیز مشکل شده است.

* قاچاق سیب ایران از افغانستان

این کشاورز، تاکید می کند: حتی پاکستان که هر سال نمایندگانی برای خریدسیب در استان حاضر می شدند اما امسال هیچ نماینده ای حضور نداشته و مردم خبر از ارسال قاچاقی سیب ایران به افغانستان و بعد به پاکستان صورت می گیرد.

* تولید سیب ۵۰۰ تن کاهش یافت

عزیز امانی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: آذربایجان غربی سالانه با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن با سهم ۴۵ درصدی قطب اول تولید سیب در کشور به شمار می رود.

وی، می افزاید: اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار استان به ‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی به خصوص سیب تامین می‌شود که نشان از اهمیت بالای این فعالیت در استان با هدف تامین معیشت مردم است.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با بیان اینکه امسال به دلیل سرمای زودرس بهاره با کاهش ۵۰۰ هزار تنی میزان تولید سیب استان به ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزارتن رسید، عنوان می کند: کاهش میزان سیب تولیدی نقش زیادی در بازار سیب استان که هر سال گریبانگیر باغداران است داشته و دارد.

وی، ادامه می دهد: ۲۰۰ هزار تن سیب استان نیز به صورت سیب صنعتی به فروش رسیده است که با این وجود ۴۵۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان ذخیره شده که تاکنون فقط ۹۰ هزار تن به فروش رسیده و ۳۶۰ هزار تن همچنان در سردخانه ها وجود دارد.

امانی، درخصوص بازار داخلی و خارجی فروش سیب، تاکید می کند: بازار های داخلی با توجه به هزینه های تولید حد انتظار باغداران نبوده و بازار های خارجی با توجه به مشکلات صادرات عملا وجود ندارد.

وی، ادامه می دهد: خودداری برخی از باغداران از فروش سیب های تولیدی به دلیل به صرفه نبودن هزینه های تولید در کنار مشکلات سورت و بسته بندی، پایین بودن قیمت سیب در بازار و سود زیاد دلالان و واسطه ها به همراه بحث پیمان سپاری ارزی در کنار گران بودن هزینه های حمل و نقل دست به دست هم داده تا وضعیت بازار سیب استان آشفته تر از سالهای قبل باشد.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خاطرنشان می کند: در صورت ادامه روند فعلی سودی عاید کشاورزان نشده و انتظارات آنان برطرف نخواهد شد.

* تعهد پیمان سپاری ارزی عامل رکود صادرات سیب

وی، در خصوص بازار های مقصد صادرات سیب، عنوان می کند: پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق مهم ترین بازار های هدف بوده و البته تعهد پسمان سپاری ارزی صادرات را با رکود مواجه کرده است.

امانی، با اشاره به کاهش صادرات سیب طی سال جاری، می گوید: امسال در طول ۸ ماهه سالجاری صادرات سیب از استان به کمتر از ۳۰ هزارتن رسیده است که رقم ناچیزی است.

وی، با اشاره به میزان فروش سیب در خود استان عنوان می کند: اگر فروش سیب صنعتی در استان را در نظر بگیریم تنها ۴۰ درصد از کل تولید در استان به فروش می رسد.

* کاهش ۳۰ درصدی صادرات سیب در آذربایجان غربی طی سالجاری

مسئول اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در زمینه وضعیت صادرات سیب های تولیدی استان، می گوید: امسال به دلیل مختلف از جمله کاهش تولید، کیفیت پایین برخی محصولات تولیدی، پیمان سپاری ارزی، گران بودن هزینه های حمل و نقل و کاهش تعداد ناوگان صادراتی شاهد کاهش ۳۰ درصدی صادرات سیب های تولیدی طی هشت ماهه سالجاری بودیم.

حسین محمدجانی با بیان اینکه طی هشت ماهه سال گذشته ۴۶ هزار تن به ارزش ۲۲ میلیون دلار صادرات سیب داشتیم، ادامه می دهد: این میزان امسال طی هشت ماهه گذشته به ۳۰ هزارتن به ارزش ۱۵ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی به دلیل سهم ۴۵ درصدی تولید سیب کشور مسئول میز توسعه صادرات سیب کشور نیز  است، عنوان می کند: امسال دو نشست با هدف بررسی مشکلات سیب استان برگزار شده است و طی هفته آتی نیز نشست کشوری در این زمینه برگزار خواهد شد.

وی اعزام هیئت های استانی به کشورهای خارجی از جمله هند، افغانستان و پاکستان را یکی از راه های حل مشکل صادرات سیب عنوان کرد ومی افزاید: سال گذشته به دلیل اعزام هیئت‌های متعدد شاهد رکورد زنی صادرات سیب طی ۱۰ سال اخیر بودیم اما امسال در این زمینه اقدامات مناسبی انجام نداده ایم.

مسئول اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، می گوید: مشکل بازار سیب مربوط به یک دستگاه اجرایی نیست همه ادارات ذیربط باید در این خصوص نهایت تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.

طبق گزارش فوق متوجه می شویم با وجود اینکه به دلیل سرمازدگی باغات سیب استان امسال باید سیب بازار بهتری را به خود اختصاص می داد اما نه تنها شرایط مناسبی نداشته بلکه خریداران و فروشندان نیز با مشکل مواجه شده و دچار سردرگمی در فروش محصولات خود هستند البته این مسئله که سیب محصولی استراتژیک و تر بوده و در صورت نبود بازار مناسب و فروش به موقع از بین رفته و کشاورزان را متضرر می کند نباید فراموش شود.

منبع: دانا
ارسال نظرات