نماینده، ولی فقیه در استان لرستان:

سرود‌های حماسی اهدافی ضد استکبار دارند

نماینده، ولی فقیه در استان لرستان گفت: سرود‌های حماسی اهدافی متعالی، ضد ظلم و ضد استکباردارند و سبب نشاط مردم می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۰۶۵۶
|
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی امروز در افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بابیان اینکه در چهلمین سال پیروزی انقلاب نگاه به آنچه به‌عنوان محتوای حرکت و انگیزه انقلاب اسلامی بوده یک امر بسیار ضروری است گفت: اگر به سال ۵۶ و ۵۷ برگردیم، می‌بینیم که عواملی در پیروزی انقلاب ازجمله رهبری انقلاب، فداکاری مردم، دین، مکتب، آیین و محرم و عاشورا که زمان مناسبی برای شتاب بخشیدن به حرکت بودند، نقش داشتند.

 

وی با اشاره به اینکه سرودهای انقلابی و حماسی  از عواملی است که  نقش اساسی در  پیروزی انقلاب داشته است افزود: هرگز از یاد نمی‌بریم تظاهرات سال ۵۶ و ۵۷ که آمیخته با همین سرودها بوده سرودها انگیزه ایجاد می‌کرده و مردم را به وجد می‌آورد، به‌اندازه‌ای جذاب بود که همه مردم آن را به‌صورت جمعی می‌خواندند.

 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به جذاب بودن سرودهای آن زمان بیان کرد: اخلاص گویندگان و خوانندگان و سرایندگان در تأثیرگذاری این سرودها مؤثر بوده است و کار را برای خدا انجام می‌دادند و خلوص نیت وجود داشت و تأثیرگذار بود چراکه پاداش مادی نیز مدنظر نبود.

 

وی بابیان اینکه ویژگی عامل ماندگاری سرودها این بود که سرودهای حماسی همخوانی با اهداف و آرمان‌های انقلاب داشت، تصریح کرد: این‌طور نبوده شاعری در عالم خیال شعری بگوید و بعد هم خواننده‌ای بخواند، سرودهای حماسی دارای اهداف بلند و متعالی بودند، ضد ظلم و ضد استکبار بودند.

 

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه این مهم است که یک هنر در خدمت تعالی دین باشد، سرودهای انقلابی مطابق باارزش‌های دینی و فرهنگ مردم بود، تصریح کرد: امروز برخی آهنگ‌ها فاقد ارزش است و بی‌محتوا است، پیامی ندارند، درحالی‌که سرودهای انقلابی دارای هدف بودند، اهداف متعالی را دنبال می‌کردند.

 

وی با تأکید بر اینکه سومین ویژگی سرودهای انقلابی، دوری از لهو و لعب بود؛ سرودهای انقلابی بر خواسته از فطرت بود در دل می‌نشست، افزود: اگر هم در برخی سرودها از ابزار موسیقی استفاده می‌شد برای جهت تعالی بود نه به‌عنوان اینکه موسیقی باشد؛ اما امروز ابزار موسیقی بر موسیقی غلبه دارد که چندان ارزشی ندارد.

 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان عنوان کرد: دیگر ویژگی سرودهای انقلابی این بوده که بیان‌کننده احساسات و عواطف و غرور یک ملت بود؛ سرودهای انقلابی و حماسی غرور یک ملت را برمی‌انگیخت و افتخارات یک ملت را بیان می‌کرد؛ دعوت به ایثار و فداکاری بود؛ خیلی از سرودهای انقلابی ما جنبه عرفانی داشت لذا ماندگار شد.

 

وی بابیان اینکه ۴۰ سال گذشت اما آن سرودها هنوز در گوش ملت بزرگ ایران اسلامی طنین‌انداز است؛ هنوز آن سرودها وقتی خوانده می‌شود اشک مردم جاری می‌شود، این بیانگر ریشه‌دار بودن سرودهای حماسی و انقلابی است.

 

میرعمادی بابیان اینکه سرودها برگرفته از کلام امام و اهداف انقلاب بود؛ امروز هم برخی سرودها برگرفته از کلام رهبری است، این‌ها ماندگار می‌شوند چون دارای محتوا هستند تصریح کرد: دیگر ویژگی سرودها خلاقیت و نوآوری در سرودهای حماسی و انقلابی بود، سرودهای انقلابی و حماسی موجب نشاط مردم می‌شد؛ بعضی‌ها دنبال لهو و لعب هستند و می‌گویند می‌خواهیم برای مردم نشاط ایجاد کنیم، واقعیت این است که برخی نشاط مردم را در معصیت خدا می‌بینند، اما ما نشاط مردم را در رضای خدا می‌بینیم.

 

وی گفت: عده‌ای به‌دروغ می‌گویند دنبال نشاط مردم هستند اما آن‌ها به دنبال معصیت خدا هستند، لذا جلسات و جشنواره‌هایی که برگزار می‌کنند معصیت خدا در آن اتفاق می‌افتد؛ نشاط واقعی در آن سرود حماسی و انقلابی بوده که مردم را به سمت عدالت و مبارزه با ظلم و فساد می‌کشاند.

 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بابیان اینکه سرودهای انقلابی مانند آب زلالی بودند که مردم را سیراب می‌کردند؛ تصریح کرد: این جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی برای ما مهم است، چراکه برای رضای خدا است.

 

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات