خبرهای داغ:
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت و گو با بسیج گفت: با دارا بودن ۴۸شرکت تعاون روستایی توانستیم ساماندهی مناسبی در بخش محصولات تولیدی کشاورزی انجام دهیم و در سطح استان ۶۵۰۶۶عضو فعال وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۰۰۵۱۶
|
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

کشاورزی به عنوان یکی از مولفه قدرت در دنیا شناخته شده که هر روز به سوی علمی شدن پیش می رود و هر کشوری بتواند امنیت عذایی خود را تامین کند در برابر تکانه های بین المللی مانند تحریم و جنگ ایستادگی بهتری از خود نشان دهد.
جهاد کشاورزی در جمهوری اسلامی ایران عمده ترین هدفش امنیت غذایی بوده است. خانم خمسه مدیرکل جهادکشاورزی قزوین در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری بسیج ضمن تبیین دستاوردهای جهاد کشاورزی به عملکرد آماری برخی از دستگاه های فعال در جهادکشاورزی پرداخته که از نظر می گذرد:
بخش تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چه وظایفی دارد؟
مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دارای ۸ بخش بوده که ازجمله: اصلاح بذر، گیاه پزشکی، فنی مهندسی، آبخیزداری، دامپزشکی، منبع طبیعی و آب و خاک بوده که هر بخش با وظایف مشخص شده در چارچوب برنامه های سازمان عملکرد خود را در حوزه تخصصی ارائه می دهند
مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دارای چند ایستگاه در سطح استان می باشد؟
این مرکز دارای ۹ایستگاه تحقیقات کشاورزی، ۲ آزمایشگاه مرکزی آب و خاک، مرکز کنترل کیفی و ۲کلکسیون هرپاریوم گیاهان خشک و حشرات است.
وظیفه اصلی دامپزشکی چیست؟
دامپزشکی به عنوان یکی از ارکان اصلی امنیت غدایی وظیفه اش مبارزه با بیماریهای دامی، واکسیناسیون علیه بیماریهای واگیردار، مایه کوبی تب برفکی دام مانند گوسفند و گاو، مبارزه با بیماریهای انگلی و سمپاشی، توسعه برقراری سیستم مراقبت دامی با استفاده از سیستمGIS با همکاری بخش خصوصی، تکمیل و تجهیز واحدهای دامپزشکی در مناطق محروم، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک، بررسی میزان شیوع بیماریهاIBR در واحد های صنعتی استان، توسعه اشتغال بخش خصوصی، انجام طرح جامع بهداشت شیر با هدف ارتقا کیفیت بهداشتی شیر از تولید به مصرف و نظارت بر بهداشت عمومی و بازدید از مراکز تولید از اهداف و وظایف مهم دامپزشکی می باشد.
بسیاری از بیماریهای دامی می تواند تبدیل به فاجعه شود و با شیوع همه گیر امنیت غذایی، اجتماعی و حتی سیاسی کشورها را تحت تاثیر قرار دهد لذا این سازمان وظیفه خطیری را عهده دار است که با جان و مال مردم سرو کار دارد و هرچقدر در بخش تحقیقات و بروزشدن هزینه کنیم در اصل سرمایه گذاری کردیم.
در بخش تعاون روستایی چه اهدافی را دنبال و اماری از تعاونی های روستایی ارائه دهید:
تعاونی روستایی با تحت پوشش قرار دادند: یک اتحادیه مرکزی استانی،۳اتحادیه روستایی و شهرستانی،۲ اتحادیه تعاونی کشاورزی،۴۸ شرکت تعاون روستایی با ۶۵۰۶۶عضو، ۵۲تعاونی کشاورزی با ۱۹۰۶۰عضو، شرکت تعاون زنان روستایی با ۲۷۹ نفر عضو با ۳ نمایندگی در شهرستان های تاکستان، قزوین و بویین زهرا می باشد.
این سازمان با بهره گیری از مراکز خرید و توزیع انواع کالاهای مصرفی، فروشندگی های مواد نفتی، واحدهای مکانیزاسیون کشاورزی، فراورده های نفتی،لوازم و ادوات کشاورزی، خدمات فنی عمرانی و فعالیت بازرگانی، اعتباری در راستای حمایت از تولید کنندگان محصولات کشاورزی را در سراسر استان به عهده دارد.
شرکت های تعاونی خدمات گسترده ای را در استان زیر نظر جهاد کشاورزی انجام می دهند که می تواند با کارآمدی به یک الگوی مناسب تبدیل شوند.

در موارد بحران و خشکسالی جهادکشاورزی چه خدماتی را ارائه می دهد؟

جهاد کشاورزی برابر دستور به وظایف قانونی خود عمل می کند از جمله مناطق بحران را که ستاد بحران استانداری تشخیص می دهد و میزان بودجه هم در قالب طرح به سازمان برنامه و بودجه می رود و جهاد کشاورزی هم در آن جلسه از طرح خود دفاع می کند اما بودجه ها صد درصد محقق نمی شود.
خدمات فراوانی از قبیل کمک به آبیاری مدرن با یارانه دولتی، باز گرداندن ۱۵میلیون متر مکعب از آب شاهرود که از استان ۷خارج شده بود یا مشاوره های علمی، مبارزه با آفات، از جمله آفت مگس زیتون در طارم، مبارزه با آفت ملخ، بیماری های دام و طیور گوشه ای از خدمات جهاد کشاورزی در موارد خشکسالی و بحران می باشد.
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها