دکتر پارسا در گفتگو با بسیج قسمت ششم:

داشتن مهارت درک احساس در برابر خواسته های کودکان که با نعره همراه است

یک کارشناس تربیت کودکان اظهار داشت: بچه اسباب بازي دارد که نمی تواند درستش کند، عصبانی می شود و داد می زند، مادر فداکار معمولاً زود می آید که چی شده عزیزم صبر کن الآن برات درست می کنم! این که عصبانیت نداره! در این شرایط این بچه یاد می گیرد که هر وقت کمک بخواهد نعره بزند، بزرگ می شود و ازدواج می کند سر همسرش فریاد می کشد.
کد خبر: ۹۱۰۰۳۰۴
|
۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ خانم دکتر پارسا در ادامه گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج با اشاره به تخلیه احساسات کودکان به شکل صحیح گفت: متأسفانه ما اجازه ي بروز احساسات به بچه ها را نمی دهیم و حتی حق بروز احساسات هم به آن ها نمی دهیم.

وی افزود: احساسات و خشم کودک را به رسمیت بشناسیم و اجازه ي ابراز احساسات به آن ها بدهیم و کمک کنیم که از آن احساس عبور کنند، با جایگزین دادن، صحبت کردن، سرگرم کردن و غیره و در هنگام خشم بچه ها تابع خواسته هایشان نشوید و مشکلشان را حل نکنید.

این کارشناس تربیت کودکان اظهار داشت: بچه اسباب بازي دارد که نمی تواند درستش کند، عصبانی می شود و داد می زند، مادر فداکار معمولاً زود می آید که چی شده عزیزم صبر کن الآن برات درست می کنم! این که عصبانیت نداره! در این شرایط این بچه یاد می گیرد که هر وقت کمک بخواهد نعره بزند، بزرگ می شود و ازدواج می کند سر همسرش فریاد می کشد چون در ناخودآگاه الگو دارد که هر وقت عصبانی می شوم، نعره بزنم تا یکی بیاید کمک من، در این حالت هوش عاطفی رشد نکرده ولی در صورت رشد هوش عاطفی یاد می گیریم که خشم را نیاز داریم و باید باشد اما باید بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم و چگونه از آن عبور کنیم.

وی افزود: بچه ها از خود احساس خیلی ناراحت نمی شوند بلکه از نوع برخورد والدین و اطرافیان بیشتر تأثیر می گیرند یعنی اگر هنگام درگیري با احساسی به خوبی درك شوند به راحتی از آن احساس عبور می کنند ولی اگر درك نشوند و بزرگترها بخواهند حواس او را پرت کنند یا چیزي که با آن برخورد کرده را بزنند و یا بگویند چیزي نشده من از تو محکم تر خورده بودم و یا مثلاً مثل کودك گریه کنند و غیره این کارها احساس کودك را درك نکرده و درنتیجه آن احساس در کودك باقی می ماند و آسیب هاي آن پدیدار خواهد شد.

این کارشناس تربیت کودکان تأکید کرد: اگر مهارت درك احساس را بیاموزیم و در زمان مناسب چه براي کودك و چه براي خودمان و حتی دیگران درك احساس کنیم، انباشت احساسات از بین خواهد رفت.

وی افزود: هر زمانی که بچه هاي ما دچار احساس ناخوشایند هستند باید این احساس را بروز دهند و بیرون بریزند، (خیلی مامان بدي هستی! الهی بمیري! دیگه دوستت ندارم و ....) بگذارید حرف هایشان را بزنند، نترسید و برچسب بی ادبی به آن ها نزنید.

این کارشناس تربیت کودکان در همین خصوص تصریح کرد: احساسات کودك باید بیرون ریخته شوند و واضح بیان شوند و به آن ها توجه شود و به عنوان یک واقعیت پذیرفته شوند یعنی حق داري و اجازه داري که احساس داشته باشی و بیان کنی.

وی در پایان این بخش از صحبت های خود خاطر نشان کرد: اگر بچه ها این نفرت و خشم یا غم را بیرون نریزند در ذهنشان می ماند و حتی به صورت ثابت نمی ماند بلکه رشد می کند و به کودك آسیب می زند و این نفرت ها و خشم ها سال ها بعد خودش را نشان می دهد؛ چه قدر خواهر و برادرهاي مسن ولی قهر می شناسیم؟ چون نفرت ها و خشم هاي کودکی بیرون ریخته نشده است.

ارسال نظرات