خبرهای داغ:
در جلسه هیئت اندیشه ورز بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی مطرح شد
کد خبر: ۹۱۰۰۲۷۱
|
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، دکتر محمد اصغر زاده مدیر کل دامپزشکی استان صبح امروز دوشنبه 24 دی ماه در جلسه هیئت اندیشه ورز بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار داشت: آمار خروج دام در سال۹۷ نسبت به سال۹۶ در  دام سبک دو برابر شده و همچنین دام سنگین شتر۳۰ درصد و گاو ۵تا ۷ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد : در حال حاضر در استان حدود ۱۸ درصد کاهش کشتار دام داشته ایم که این امر تحت تاثیر وضعیت دامداری و تامین نهاده های دامی است.

اصغرزاده با اشاره به ممنوعیت خروج دام از استان هایی همچون خراسان رضوی و به تبعیت از آن در خراسان جنوبی افزود: متاسفانه در خراسان جنوبی به دلیل نبود زنجیره ی تولید و خام فروشی محصولاتی همچون شیر و گوشت بهره وری و ارزش افزوده ای برای استان ندارد.

وی ادامه داد: نگهداری دام بحث امنیتی است تا اقتصادی چرا که دامداران بخش های مرزی کشور در واقع علاوه بر زندگی و تامین گوشت، به لحاظ امنیتی کشور را نیز نگه میدارند .

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به ارائه خدمات به دامداران صنعتی و سنتی ادامه داد : باید در زمینه محصولات استراتژیک کار شود چراکه امروز مثل گذشته نیست.  دام ۱۰ ماه را در آخوربند و دو ماه را در مراتع نگهداری می شود.

اصغر زاده گفت : اگر دام با غذای دستی پرورش یابد قیمت بالا رفته و دامدار سود نمی کند. در هر صورت نباید نگران نگهداری دام بود بلکه باید از خروج بی رویه دام از استان جلوگیری شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت : تولید زنجیره ای محصول با ایجاد صنایع بسته بندی علی رغم حل بخشی از مشکلات اقتصادی از جمله راهکارهای مقابله با خروج دام است .

وی هرگونه حمل ونقل دام ، کود و پشم را بدون اخذ مجوز از دامپزشکی  غیر قانونی دانست و ادامه داد: سازمان دامپزشکی همیشه در کنار دامدار بوده و از او حمایت کرده و راهنمایی های لازم را با او داشته است.

 

غریبی  مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی و دامدار نمونه استان در این جلسه  گفت: در حال حاضر تعداد یک میلیون و پانصد دام سبک و ۶۰ دام سنگین بومی و اصیل در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه علت خروج دام از استان نوسانات  قیمت ارز است افزود: اگر تعداد دام در استان حفظ شود کمبود نخواهیم داشت .

غریبی گفت: ما در استان خراسان جنوبی نیازمند یک بانک ژن دام هستیم نه واردات دام و کشور ما جزو  کشورهایی است که از نظر دارا بودن گاو شیری از رکورد بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که حرف با عمل مطابق نباشد وضعیت اصلاح نمی شود افزود: پشتیبای امور دام هیچ اقدامی در حمایت از دامداران و بهبود اوضاع دام انجام نداده و بلکه با تغییر و بالابردن قیمت نهاده های دام و عدم توزیع به موقع آن باعث نوسانات قیمت می شوند.

غریبی با بیان اینکه دولت باید در بحث  دام سیاست حمایتی پیشه کند افزود: دولت می تواند با خرید تضمینی مانع از متضرر شدن دامدار شود.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز  و دام افزایش قیمت نهاده های دامی و طیور است که متاسفانه دولت حمایت چندانی ندارد و عملکرد پشتیبانی امور دام ضعیف بوده  و اگر کسی از عملکرد این سازمان دفاع کند در حق مردم جفا کرده است.

 

شبانی مدیر امور دام استان نیز در این نشست گفت:  در حال حاضر در شهرستانهای سربیشه و بیرجند در زمینه دام سبک اقداماتی انجام شده و به سمتی می رویم که بتوانیم تولید را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه تامین نهاده دام مربوط به تشکل دامداری سطح استان است افزود: در سطح استان ماهانه ۵۰۰تن نهاده دامی توزیع می شود.

مدیر امور دام خراسان جنوبی بیان کرد: در استان با فعالیت در مراکز اصلاح نژاد دام سعی در حفظ توده های اصلاح نژاد داریم و همچنین در زمینه دام سبک در سطح کشور مراکزی وجود دارد که تعداد دو سایت الگوی دام سبک در طبس راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها