جوانی که کمبود‌های روستا در عین داشتن بیماری هولناک سرطان وی را از پای در نیاورد و با داشتن ذوق و علاقه‌ای که از همان کودکی به اسباب بازی داشت وی را وارد مقوله ساخت ماکت اسباب بازی‌های نمود که اگر بتواند در آینده‌ای نه چندان دور با ایجاد کارگاه تولیدی قدمی در راه تولید داخلی برمیدارد.
کد خبر: ۹۱۰۰۱۴۶
|
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
در گفتگو با  خبرگزاری بسیج از کردستان، آنچه که جوان روستای نوبهار بیجار را متمایز می‌کند داشتن روحیه خودباوری و دست پنجه نرم کردن با بیماری هولناک سرطان برای مرده نشدن روح بیمارش و ایجاد یک سرگرمی که توجه به آن می‌تواند موجب تقویت وضعیت اقتصادی و تکیه بر داشته‌های خودمان باشد.

جوانی که کمبود‌های روستا در عین داشتن بیماری هولناک سرطان وی را از پای در نیاورد و با داشتن ذوق و علاقه‌ای که از همان کودکی به اسباب بازی داشت وی را وارد مقوله ساخت ماکت اسباب بازی‌های نمود که اگر بتواند در آینده‌ای نه چندان دور با ایجاد کارگاه تولیدی قدمی در راه تولید داخلی برمیدارد.

برای آشنایی بیشتر با این جوان خلاق به گفتگو نشسته ایم، از شما دعوت می‌شود خواننده گفتکوی ما با این جوان مبتکر باشید.


این جوان خلاق اهل شهرستان بیجار در گفتگو با خبرنگار ما اینچنین خود را معرفی می‌کند:کاوه رمضانی هستم متولد سال ۱۳۶۵ اهل روستای نوبهار از توابع شهرستان بیجار دارای مدرک دیپلم رشته الکترونیک و در حال حاضر بعنوان راننده در شرکت جهاد نصر مشغول به کار هستم.


آقای رمضانی چطور شد به ساخت ماکت اسباب بازی روی آوردید؟


راستش را بخواهید از همان دوران کودکی به ماشین‌های اسباب بازی علاقه فراوانی داشتم، در سال ۸۶ در خدمت سربازی دچار سرطان تومور بدخیم ناحیه صورت شدم و همین بیماری موجب شد با ۱۱ ماه خدمت معاف شوم و به دنبال درمان رفتم که به همین دلیل ۹ جلسه شیمی درمانی ۳۳ جلسه رادیو تراپی و ۲۷ بار جراحی شدم که به لطف خداوند الان بهبودی خودم را به دست آورده ام.

بعد ازاین مشکل من بخاطر اینکه خودم را سرگرم کنم شروع به درست کردن ماکت دستگاه‌های راهسازی وکشاورزی کردم، با این تفاوت این ماکت‌ها کاملا با نمونه واقعی هیچ گونه فرقی ندارد.

از همان دوران کودکی همیشه به تعمیر وسایل خانه، چه الکترونیکی چه مکانیکی علاقه داشتم وبه دنبال آن سعی داشتم چیز‌های نوین درست کنم، خوشبختانه با هرچی که رو به رومیشدم احساس میکردم میتوانم کاری بکنم و به همین خاطر همیشه پیچ گوشیم آماده بود.


چون از همان ابتدای کودکی علاقه خاصی به اسباب بازی داشتم هر وقت به یک اسباب بازی فروشی میرفتم دلم میخواست سازنده یکی از آن اسباب بازی‌ها من بودم و هر وقت پدر و مادرم یک اسباب بازی برام میخریدن خودم ابتکار به خرج میدادم و با طرحی که در سر داشتم حتما تغییرش می‌دادم و همین موجب شد به ساختن ماکت اسباب بازی‌ها روی بیاورم.


در زمینه ساخت ماکت اسباب بازی‌ها چه اقداماتی انجام داده اید؟


در حال حاضر در زمینه ماکت سازی دستگاه‌های راه سازی مشغول به فعالیت هستم، هر وقت یه مدل ماکت از هرچیزی میبینیم فقط نگاهمان به ظاهر ماکت است و دیگر چیزی از آن نمیبینیم، اما من به این ماکت‌ها توانایی حرکت دادم و سعی کردم آن چیزی که ماکت باید به مخاطبش برساند را عملی کنم، با این کار میتوانم بچه‌ها را خوشحال کنم که اسباب بازی‌ها واقعی وارد بازی شوند نه اینکه داخل کمد خاک بخورند یا دور ریخته شوند.

همان طور که می‌دانید بچه‌ها علاقه شدیدی به اسباب بازی دارند و در حال حاضر بیشتر اسباب بازی‌های که در بازار است به نحوی خشونت را در درون بچه بیدار می‌کند مانند تفتگ، شمشیر، ماشین پلیس یا خیلی اسباب بازی‌های جدید، ما باید به فکر فرهنگ سازی در ساخت اسباب بازی برای بچه هایمان باشیم و سعی کنیم آن‌ها را با وسایلی آشنا کنیم که در زندگی برایشان کاربرد داشته باشد.

الان در هر خانه‌ای بگردی محال است چند تا ماشین پلیس برای آقا پسر‌ها و چند عروسک باربی برای دختر خانم‌ها که دنیای خودشان را با ساخته اند وجود نداشته باشد.

امیدوارم با این طرح و اسباب بازی‌ها یک تغییر در رفتار وشخصیت فرزندانمان که بتوانند در آینده هرکدام به گونه‌ای مثمر ثمر باشند که خودشان درست طراحی کنند، بسازنند وکارکنند ایجاد نماید.

آیا برای ثبت اختراعتان کاری انجام داده اید؟


در حال حاظر با کمک پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و حوزه مقاومت شهید بیاتیان بیجار که از من حمایت خوبی داشتند مشغول به ثبت شرکت هستم که بتوانم گارگاه تولید انبوه ساخت اسباب بازی‌ها را راه اندازی کنم.

با راه اندازی این کارگاه تولیدی برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود؟


بعد از پذیرش طرح در پارک علم و فناوری دانشگاه پیام نور بیجار که با حمایت آقای جمشیدپور در حال انجام است برای ثبت شرکت و گرفتن تسهیلات اقدام کنم.
برای راه اندازی کارگاه تولید اسباب بازی، چون قیمت دستگاه‌های تزریق پلاستیک و قالب‌ها به روز هستند بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه لازم است که می‌توان برای ۴۰ نفر اشتغال فراهم کرد.


برخورد مسئولان برای ثبت شرکتتان چگونه است؟


از مسئولین خیلی گله دارم، چون هیچ کمکی نمی‌کنند، بار‌ها به من گفتند بیکاری، حوصله دارید، کی میاد اسباب بازی بخرد، ولی حالا واقعا درخواست میکنم حداقل نه من، بلکه کسی که در هر زمینه‌ای فعالیت میکند به حرفش گوش بدید تا شاید یه راه چاره هم برای خود و برای دیگران باشد و امیدوارم من هم بتونم با عملی کردن ایده ام قدمی برای اشتغالزایی جوانان روستایم فراهم نمایم.

امیدواریم مسئولان ما با توجه به این شعر زیبای سعدی، قدمی برای جوانان این دیار محروم بردارند.‌ای که دستت می‌رسد.

کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار.
چون زیر دستیت بخشید آسمان زیر دستان را همیشه نیک دار
ارسال نظرات