خبرهای داغ:
پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفتگو با بسیج:
یکی از پژوهشگران مسائل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه نظام سلطه برای رسیدن به اهداف نامشروع خود در مناطق مختلف جهان سوء استفاده می کند، از اعتیاد به عنوان سلاح خاموش و ناجوانمردانه آن نام برد و اظهار داشت: مقوله اعتیاد نمادی از تخریب فرهنگ و هنجارهای اجتماعی است، شاخص ترین و مخربترین آسیب اجتماعی که پیامدهای متعددی بدنبال دارد.
کد خبر: ۹۱۰۰۱۰۷
|
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

عشرت شایق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سست شدن نظام خانواده، افزایش بزهکاری، گسترش بیماری های روحی و روانی، تحلیل رفتن نیروی انسانی و بروز بیماری های متعدد، از بین رفتن سرمایه های انسانی و منابع اقتصادی جامعه و از همه مهم تر، ایجاد مانع در مسیر رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی را از جمله پیامدهای غیر قابل جبران اعتیاد برشمرد.

این نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در ادامه، زنان را در جامعه اسلامی منشا تحولات عمیق اجتماعی دانست و بیان کرد: با توجه به نقش تربیتی زن که موجب تعالی افراد و سلامت جامعه می شود، در موضوع اعتیاد نیز همچون دیگر ناهنجاری ها و بیماری ها بانوان می توانند در نقش مادری، همسری، فرزندی، معلمی، مربیگری و ... تاثیرگذار باشند.

وی تقویت و تحکیم باورهای دینی در خود و خانواده، تربیت شایسته فرزندان، همراهی و همدلی با همسر و تامین نیازهای روحی و روانی او، مشارکت در حفظ کیان خانواده و ارتقای سطح فرهنگی خود و اعضای خانواده، روشنگری در خصوص عواقب پرخطر اعتیاد و نحوه مقاومت در برابر وسوسه های شیطانی بظاهر زیبا و جذاب و ... از جمله مواردی خواند که نقش بانوان در آن ها پررنگ تر است.

شایق ادامه داد: در کنار این موارد، زنان به عنوان نیمی از جامعه در هر کجا که باشند از مدرسه و دانشگاه گرفته تا خانه و خانواده، محیط های فرهنگی و ورزشی تا کارخانه و اداره و ... می توانند به عنوان یک عنصر فرهنگی فعال و تاثیرگذار، نقش سازنده ای ایفا کنند.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی افزود: باید در نظر داشت که مهم ترین عامل موفقیت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و نقش‌آفرینی آن ها در تحولات جامعه، ناشی از حضور دلسوزانه و تکلیف‌مدارانه است و این روحیه در بحث پیشگیری از اعتیاد نیز می تواند وجود داشته باشد.

شایق با تاکید به اینکه اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی و فرهنگی بشدت متاثر از شرایط جامعه و سطح فرهنگی آن بوده و هرگونه تغییرات منفی یا مثبت فرهنگی جامعه، تاثیر مستقیمی روی آن دارد اظهار داشت: دستگاه های فرهنگی، آموزشی، ورزشی، رسانه های دیداری و شنیداری به خصوص در عرصه فیلم، کتاب، صدا و سیما، شبکه های اجتماعی و ... در این خصوص تاثیر بیشتر و نقش مهم تری بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه هر چه سطح دینداری، فرهنگ و آگاهی جامعه بیشتر باشد، افراد کمتری در معرض این آسیب قرار می گیرند یادآور شد: در کنار نهادهای مسئول، نهادهای مردمی و به خصوص شخصیت های الگویی تاثیرگذار در بخش های مختلف نیز در پیشگیری و کاهش اعتیاد موثر می باشند.

 

ارسال نظرات