مردم روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد چند سالی است که با مشکل بی‌آبی و کم‌آبی مواجه هستند، نبود آب شرب در این روستا مشکلات فراوانی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۹۶۹۳
|
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

 

 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ مردم روستای کوه حیدر در بخش مرکزی شهرستان بشاگرد با جمعیتی بالغ‌ بر ۱۳۰۰ نفر چند سالی است که با مشکل بی‌آبی و کم‌آبی مواجه هستند، نبود آب شرب در این روستا مشکلات فراوانی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است.

بسیاری از جوانان و زنان در این روستا آب‌آور خانواده محسوب می‌شوند و چه بخواهند یا نخواهند سال‌هاست که این اهالی با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و حمل دبه های ۲۰ لیتری و ۱۰ لیتری یا گذاردن قابلمه‌های آهنی بزرگ روی سر بانوان و ایستادن در صف‌های طولانی در برابر جشمه های آب این روستا داستانی تکراری است.

روستاهای کوه حیدر بشاگرد حال و روز خوبی ندارند و سختی تهیه آب شرب بر دوش مردم این روستا سنگینی انداخته و پروژه انتقال آب سدجگین به روستاهای این شهرستان به کندی اجرایی می شود.

در همین راستا، همت مسئولان شهرستانی و استانی می تواند با تسریع در انجام این پروژه به کمک مردم این روستاها برسد و روزی شاهد جریان آب در لوله های آب روستاهای بشاگرد باشیم تا دیگر مردم مجبور نباشند دبه به دست در صف آب بایستند.

صف طولانی مردم دبه به دست پای چشمه‌ها

علی زارعی، دهیار روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد در خصوص وضعیت آب شرب روستای حیدر اظهار کرد: آب آشامیدنی روستای کوه حیدر از چشمه های کوچک تامین می شود که مردم باید ساعت ها در نوبت باشند تا حداقل ۲۰ لیتر آب مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

دهیار روستای کوه حیدر با بیان اینکه در این روستا شب و روز معنا ندارد چرا که مردم در صف آب بند هستند، افزود: در گذشته آب روستای کوه حیدر از سد تامین می شد اما در حال حاضر این شد خشک شده و نیاز به مرمت دارد.

زارعی بیان کرد: روستای کوه حیدر از لحاظ تقسیم آب به دو قسمت تقسیم شده و در یک ماه به بالای روستا و ماه بعد قسمت پایین روستا باز می شود و در واقع می توان گفت در ماه مردم این روستا دو ساعت آب دارند.

مردم در کنار بزرگترین سد بتنی- غلتکی ایران از بی آبی رنج می برند!

وی گفت: با توجه به اینکه آب سد جگین حق این مردم است که باید از آب استفاده کنند اما مردم جاسک از این آب برای کشاورزی استفاده می کنند ولی مردم بشاگرد باید رنج بی آبی بکشند.

آب چشمه روستای کوه حیدر غیر بهداشتی است

زارعی ادامه داد: بارها مسئولان به ما قول داده اند که مشکلات آب آشامیدنی روستای کوه حیدر را حل کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و به همین دلیل بیشتر وقت ما صرف پر کردن آب آشامیدنی از چشمه می شود اما همین چشمه آب هم آب سالم و بهداشتی ندارد به نحوی که اهالی روستا بسیاری دچار بیماریهای گوارشی شده اند.

وی با اشاره به اینکه روستای کوه حیدر لوله کشی شده اما آب در لوله ها نیست و اهالی باید دبه های ۲۰ لیتری را روزانه حمل کنند، اضافه کرد: آب سد جگین مشکل آب روستا را حل می کند انتظار می رود مسئولان بیایند مشکلات و وضعیت آب روستا از نزدیک ببینند و در جهت رفع آن تلاش کنند.

 

دهیار روستای کوه حیدر بشاگرد بیان کرد: با توجه به اینکه این روستا یکی از پر جمعیت ترین روستاهای شهرستان به شمار می رود هنوز فاقد زمین ورزشی و وسالن ورزشی است .

زارعی در ادامه با بیان اینکه روستای کوه حیدر ظرفیت و توان بسیار در حوزه ورزشی دارد ، تصریح کرد: تاکنون توجهی به ظرفیت های ورزشی جوانان این روستا نشده و سالهاست که مسئولان این امر را نادیده گرفته اند.

راه ارتباطی روستای کوه حیدر خاکی و صعب العبور است

وی به مشکلات راه ارتباطی روستا اشاره کرد و افزود: راه ارتباطی روستای کوه حیدر خاکی و صعب العبور است و مردم روستا سالیان است با این معضل دست و پنجه نرم کی کنند در مواقع بارندگی راه چند روستا مسدود خواهد بود که از جمله کوه حیدر، زهک، براهنگ و بستکان که ۴ کیلومتر این جاده در مسیر رود خانه قرار گرفته است.

دهیار روستای کوه حیدر بشاگرد، نبود دکل تلفن همراه و اینترنت در این روستا از دیگر مشکلات این روستا دانست و گفت: نبود اینترنت در روستای کوه حیدر مشکلات زیادی را به دنبال دارد مردم برای کوچکترین کاری باید به شهرستان بروند.

نبود اینترنت و دکل تلفن همراه در بزرگترین روستای بشاگرد

زارعی در ادامه اظهار کرد: اهالی روستای کوه حیدر برای پرداخت قبض آب و برق، ثبت نامه کردن و کوچکترین کار اینترنتی باید به مرکز شهرستان بروند و از طرفی امروزه همه کارهای اینترنتی روزمره با تلفن همراه می توان به راحتی در منزل انجام داد و بدون اینکه هزینه رفت و برگشی داد اما این مردم سالیان است از نبود اینترنت رنج می برند.

روستای کوه حیدر در بخش مرکزی شهرستان بشاگرد با جمعیتی بالغ بر ۱۳۰۰ نفر در ۶۳ کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده است.

ارسال نظرات