خبرهای داغ:
بهتر است برای کودکانمان رژیم مناسب رسانه ای تدوین کنیم و در عین رعایت این رژیم رسانه ای به کودکانمان آموزش دهیم تا خودشان نیز صحت درستی آنچه را در رسانه ها تماشا می کنند یا می خوانند و یا می شنوند کشف کنند .
کد خبر: ۹۰۹۹۴۵۸
|
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،- سمیرا خطیب زاده- دکترای مدیریت رسانه، در یادداشت پیشین «عدم تشخیص دنیای واقعی و تخیلی» به عنوان یکی دیگر از آسیب های رسانه بر کودکان برشمرده شد و اشاره شد که برنامه‌های تخیلی برای پرورش تخیل کودکان مفید است اما اگر والدین نتوانند مرز فراواقعیت(تخیل) و واقعیت را برای کودکشان تحلیل کنند، کودکانشان دچار آسیب می‌شوند و اینک ادامه ماجرا
بر خلاف قصه و داستان های کودکانه، تصویر و رسانه قدرت تحلیل کودک را شکوفا نمی سازد . در واقع تلویزیون تحلیل تصویری کودک را به مرز مرگ می‌برد و کودکی که بیش از حد خیالپردازی می‌کند دیگر مرز تخیل و واقعیت را تشخیص نخواهد داد.
پس بهتر است برای کودکانمان رژیم مناسب رسانه ای تدوین کنیم و در عین رعایت این رژیم رسانه ای به کودکانمان آموزش دهیم تا خودشان نیز صحت درستی آنچه را در رسانه ها تماشا می کنند یا می خوانند و یا می شنوند کشف کنند و تفاوت دروغ و خیال پردازی را از واقعیت تشخیص بدهند.
در رژیم مصرف مواد غذایی، باید هم مشروط و هم محدود عمل کرد.مشروط به سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز.
همین فرمول را برای سواد رسانه ای نیز بکار می بندیم. یعنی کودکانمان در رژیم مصرف رسانه ای، باید محتوای رسانه ای سالم و به میزان مود نیاز دریافت کنند.
آسیب ششم: کودک ربایی و سوءاستفاده جنسی!
بسیاری از کارشناسان استفاده از تکنولوژی بخصوص شبکه های اجتماعی نوین را برای افراد زیر ۱۸ سال مضر می دانند.
این کارشناسان معتقدند که چون کودک و نوجوان به مهارتهای عاطفی و ارتباطی آشنا نیستند و معیارهای اخلاقی و شخصیتی هنوز به خوبی در آنها شکل نگرفته، ممکن است که آنها را در معرض سوءاستفاده های مجرمان خطرناک قرار دهد.
کودک ربایی یکی از اتفاقاتی است که به دلیل در اختیار قرار دادن اطلاعات شخصی و در نظر نگرفتن حریم خصوصی توسط کودک در شبکه های اجتماعی، به راحتی اتفاق می افتد.
مجرمان می‌توانند به سادگی به اطلاعات شخصی افراد به واسطه عدم رعایت نکات امنیتی، دسترسی پیدا کنند و کودکان آسیب پذیرترین کاربران این شبکه ها هستند.
بنابراین سوءاستفاده سایبری و سوءاستفاده جنسی ( به صورت صوت، کلام یا تصویر) از جمله آسیب های رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی برای کودکان است!
ادامه دارد.../طنین یاس -

ارسال نظرات