گزارشی از ادعای برخی مسئولان دولتی مبنی بر اثرگذاری «برجام» در دور کردن سایه جنگ از ایران؛
وقتی عدم اثرگذاری برجام بر اقتصادی کشور بر همگان روشن گشت، برخی مسئولان دولتی در اظهار نظرهایی مدعی شدند که برجام توانست سایه جنگ را از ایران دورن کند، در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی و کارشناسان معتقدند که
کد خبر: ۹۰۹۹۳۹۰
|
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ برجام یکی از اقدامات دولت حسن روحانی محسوب می‌شود که ابتدا با شعار تحول و رونق اقتصادی روند خود را آغاز کرد و سرانجام پس از تصویب و نامحسوس بودن اثرات اقتصادی آن در معیشت مردم، روند سیاسی و امنیتی به خود گرفت و به ادعای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، برجام توانست سایه جنگ را از کشورمان خارج کرند. این سخن در طول چند سال گذشته بارها از سوی رئیس جمهور و دولتی ها شنیده شده است؛ حتی رئیس جمهور اخیراً در مراسم آیین بزرگداشت دومین سالگرد رحلت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که برجام توانست خطر جنگ را از کشورمان دور کند. وی مدعی است که یکی از موفقیت‌های برجام، برداشتن سایه تهدید از سر مردم بود و پرونده ایران در شورای امنیت، در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داده شده بود که زمینه را برای حمله نظامی به ایران آماده کنند و حتی در این زمینه به تفاهم هم رسیده بودند.

تلاش برای تبلیغ درباره احتمال بروز جنگ در صورت عدم انقعاد توافق برجام، تکنیک مذاکراتی بود که طرف مقابل در ایام بحث و بررسی درباره برجام به کار برد تا با ایجاد هراس بتواند امتیازات بیشتری را از طرف ایرانی کسب کند. اما نکته عجیب آنجاست که این سخن دشمن در سال‌های اخیر از زبان برخی چهره‌های داخلی نیز تکرار شده و به نوعی تکمیل کننده و کمک کننده به این طراحی و پازل کلان بوده است.

به نظر می‌رسد این تلاش به‌دلیل عدم تحقق وعده‌های اقتصادی در پسابرجام رخ داد و سعی داشت دستاورد تراشی برای برجام را برعهده بگیرد وادعا کند که سایه جنگ را از کشور دور کرده است با ریاست جمهوری ترامپ توسط رسانه‌های اصلاح طلب تقویت شد و ادعا شد که اگر برجام نبود حتماً با جنگ سختی رو به رو می‌شدیم.

این درحالی است که این جریان سیاسی قادر نیست به این سئوال پاسخ دهد که اگر آمریکا توان حمله نظامی به ایران را داشت چرا در دوران بوش جنگ طلب به ایران حمله نشد؟ ، چرا در سال ۸۴ که فعالیت هسته‌ای از سرگرفته شد و یا در سال‌های بعد از آن و قبل از روی کار آمدن دولت حسن روحانی این اتفاق نیافتاد؟ ، چراکه امروز به گفته آمارها و تحلیل‌های صاحب نظران آمریکا در ضعیف‌ترین شرایط خود نسبت به چند دهه گذشته قرار دارد تا جایی که دونالد ترامپ با شعارهای داخلی و ترمیم اقتصاد داخلی توانست بر اتاق بیضی شکل کاخ سفید وارد شود.

 

اقتدار نظامی یا برجام باعث دورن شدن سایه جنگ از ایران شدند؟

ترامپ بعد از آغاز به کارش در دولت آمریکا، رسماً اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود و در نهایت، به این عهدنامه بین‌المللی پشت کرد؛ در حالی که در دولت اوباما تلاش گسترده‌ای برای تصویب برجام صورت گرفت و حتی زمزمه‌هایی در خصوص برجام‌های ۲ و ۳ وجود داشت و آمریکا قصد داشت بعد از ممانعت در مسیر پیشرفت انرژی هسته‌ای ایران، سراغ تضعیف سامانه موشکی و اقتدار نظامی ایران برود و با مذاکراتی که هیچ جنبه عملی برایش ندارد، مانع از پیشرفت روز افزون صنعت دفاعی و موشکی کشورمان شود که به‌حمدالله با هوشیاری امام خامنه‌ای و نیروهای مسلح، این توطئه دشمن به جایی نرسید و ایران با این شروط آمریکا موافقت نکرد. ترامپ که خود جلوه‌ای از چهره شیطانی و واقعی آمریکا دارد، با بررسی این‌که نمی‌تواند از طریق برجام مانع از اقتدار و توان دفاعی و نظامی ایران شود، از آن خارج شد تا ثابت کند که آمریکا از ابتدا هم به‌دنبال نابودی صنعت دفاعی و موشکی ایران بوده است تا بعد از آن بتواند، گزینه‌هایش برای حمله نظامی به ایران را قوت ببخشد.

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که در طول سالیان گذشته و قبل از تصویب برجام، معتقد بود که نسبت به برجام خوشبین نیست اما از طرفی هم مانع کار دستگاه دیپلماسی کشور نمی‌شود، در دیدار با مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «آن مسئول اروپایی به مسئولان ما می‌گوید اگر برجام نبود جنگ در ایران حتمی بود؛ دروغ محض! چرا می‌گویند جنگ؟ ، چون ذهن برود به جنگ … جنگ واقعی جنگ اقتصادی و تحریم و گرفتن عرصه کار و فعالیت و فناوری در کشور است. ما را به جنگ نظامی متوجه می‌کنند تا از این غفلت کنیم. جنگ واقعی جنگ فرهنگی است … »

رهبر معظم انقلاب قبلاً نیز به این مهم اشاره فرموده بودند و تذکری ابراز داشتند: «در طول سال‌های گذشته گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسئولان مطرح شده مبنی بر این‌که رفع تهدید نظامی و جنگ به‌دلیل فلان اقدام بوده است، درحالی که این سخنان صحیح نیست، زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود.»


تاکید امام خامنه‌ای مبنی بر این‌که «جنگی علیه ایران رخ نخواهد داد»

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از خارج شدن از برجام، در طی سخنانی مدعی شد که دوباره خواستار مذاکره با ایران است و این در حالی است که جنگ اقتصادی گسترده‌ای را بر علیه ایران آغاز کرده است و حتی برخی گروه‌های داخلی هم به اشتباه مدعی بودند که پیشنهاد مجدد آمریکا برای مذاکره با ایران می‌تواند سایه جنگ را از ایران دور کند اما امام خامنه‌ای در ۲۲ مرداد امسال در دیدار اقشار مختلف مردم فرمودند که هیچ جنگی رخ نخواهد داد. ایشان در این دیدار با اشاره به این‌که سیاست آمریکایی‌ها در ایجاد و بزرگنمایی «شبح جنگ» به این دلیل است که ملت ایران یا برخی ترسوها را بترسانند. فرمانده کل قوا خطاب به ملت ایران تأکید کردند که «همه بدانند که جنگی رخ نخواهد داد».

«جنگی رخ نخواهد داد» عبارتی بود که در میان سخنان رهبر انقلاب بیش از همه مورد توجه افکار عمومی و کارشناسان قرار گرفت و رسانه‌ها نیز به رمز گشایی از این عبارت پرداختند. ایشان به نوعی اعلام کردند که ایران به هیچ وجه امتیاز مذاکره را به آمریکا نخواهد داد و با شخصی که زیر توافق‌های نیاکان خود می‌زند پای میز مذاکره نخواهد نشست. همچنین سخنان رهبر انقلاب پیغامی به کشورهای دیگر به‌ویژه اروپایی‌ها بود که باید تکلیف خود را با ایران و آمریکا روشن کنند و امروز شرایط مانند گذشته نیست که بخواهند ایران را بازی داده و امروز و فردا کنند.


چرا آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد؟

خرداد امسال، مجلس نمایندگان آمریکا در ساعات پایانی روز پنجشنبه (به وقت تهران) به اتفاق آراء با اضافه شدن متممی به لایحه بودجه دفاعی این کشور در مخالفت با صدور دستور حمله نظامی به ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کرد.

هزینه حمله ایالات متحده به ایران بسیار سنگین‌تر از سودی است که عاید این کشور می‌شود و به همین دلیل هم هست که این کشور و دیگر کشورها ترجیح می‌دهند وارد درگیری با ایران نشوند، وگرنه امروزه چندین جنگ بر علیه ایران برپا شده بود، ولی در عین حال در حوزه جنگ نرم، جنگ همه‌جانبه و وسیعی را علیه ایران در پیش گرفته‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا یک تاجرِ اهل هزینه و فایده است و از هزینه ۷‌ هزار میلیاردی آمریکا در سال‌های اخیر در منطقه به شدت ناراحت است و قصد دارد از اعراب هزینه امنیت‌شان در مقابل ایران را بگیرد، همانطور که هزینه ماندن در کردستان سوریه را نیز از عربستان گرفت؛ بنابراین او اهل هزینه نیست و قطعاً پولی را صرف جنگ نخواهد کرد.

آمریکایی‌ها به خوبی از نفوذ منطقه‌ای ایران و ارتباط آن با ملت‌ها و دولت‌ها مطلع هستند. ده‌ها هزار نیروی نظامی آمریکایی امروز در افغانستان، عراق، سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تیررس موشک‌های ایران هستند. آنان به خوبی می‌دانند که جنگ با ایران صرفاً دریایی و هوایی نخواهد بود و نیروهای ایرانی در نزدیک‌ترین نقطه به آنان، حضور دارند.


حمله به ایران فقط در حد تبلیغات دشمن است

دریابان «علی شمخانی» معتقد است که ایران نه‌تنها به هیچ وجه در مورد برنامه موشکی خود با کسی مذاکره نمی‌کند، بلکه به تقویت توانایی‌های موشکی آن ادامه خواهد داد و آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد. وی به حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و گفت: «ما به حمایت خود از حماس و جنبش جهاد اسلامی، حزب‌الله و محور مقاومت در منطقه ادامه خواهیم داد.»

علاالدین بروجردی هم معتقد است که عامل اصلی شکست آمریکا در عراق جدای از نیروهای مردمی، ارتش، و دولت، به گفته خودشان این جمهوری اسلامی ایران بود. این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که احتمال جنگ نظامی بیش از پیش تقویت شده است، آیا این امکان وجود دارد، گفت: من فکر نمی‌کنم که این امر اتفاق بیفتد، این گمانه‌زنی‌ها بیشتر در حد تبلیغات آمریکایی‌هاست و ایالات متحده جرأت نمی‌کند این اشتباه بزرگ را مرتکب شوند؛ چون قطعاً چنین جنگی محدود به ایران نخواهد شد و آمریکا ضرر کننده اصلی این ماجرا خواهد بود.

امیرعبداللهیان+تهران نیوز، مجلس
اقتدار و توانمندی نظامی، مهمترین عاملی که مانع از جنگ بر علیه ایران می‌شود

حسین امیرعبداللهیان ، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به این‌که آمریکا از توان نظامی و اقتدار موشکی ایران هراسان است و همین موضوع، عاملی برای پیشگیری از حمله نظامی‌اش به ایران محسوب می‌شود، اظهار داشت: اگر تاریخ حمله ایران به عراق و افغانستان را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که آنان برای حمله به کشوری از چه فرمولی استفاده می‌کنند.

وی گفت: تا شش ماه قبل از حمله آمریکا به عراق، بازرسان سازمان ملل به بهانه خلع سلاح‌های کشتار جمعی عراق به این کشور آمده بودند تا مراکز نظامی‌اش را هم مورد بررسی قرار دهند و بعدها مشخص شد که این افراد، سرویس‌های جاسوسی و امنیتی انگلیسی و آمریکایی بودند و وقتی اطلاعات نظامی عراق را مورد بررسی دقیق قرار دادند و دانستند که توان مقابله مستقیم با این کشور را دارند، دست به حمله نظامی زدند.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آمریکا زمانی به افغانستان حمله کرد که می‌دانست مردم این کشور سلاح‌های نظامی پیشرفته‌ای برای مقابله با آمریکا ندارند و خطری نیروهای نظامی آمریکایی را به‌طور جدی تهدید نمی‌کند و به همین دلیل به آنان حمله کردند و یکی از دلایل اصلی که آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد، اول این‌که اطلاعات دقیقی در مورد توانمندی موشکی و نظامی کشورمان ندارد و آن چیزی که در نمایشگاه‌ها و مانورهای نظامی می‌بینیم، فقط ۵ درصد توانمندی نظامی کشورمان است.

وی افزود: جوانان و متخصان کشورمان با تقویت بنیه دفاعی و موشکی کشورمان، امنیت را برای کشورمان به ارمغان آوردند و امروز می‌بینیم که این توانمندی باعث ایجاد لرزه در تن دشمن شده است و این در حالی است که ایران هرگز آغاز کننده جنگ نبوده است و همیشه از مرزهایش دفاع کرده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
برجام هیچ ارتباطی با دور کردن سایه جنگ بر ایران نداشته است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی شبکه خبری تهران نیوز با بیان این‌که سایه جنگ بر ایران به واسطه برجام نبوده است، اظهار داشت: ایران توانمندی نظامی و موشکی وسیعی دارد و همین توانمندی باعث شده است که آمریکا نتواند به راحتی تصمیم به حمله به ایران بگیرد و اکنون هم می‌بینیم که امریکا در جنگ سوریه شکست خورده است و ترامپ اعلام کرده است که نیروهای نظامی خودش را از این کشور خارج می‌کند.

وی با اشاره به این‌که برجام هیچ ارتباطی با دور کردن سایه جنگ بر ایران نداشته است، گفت: ایران به واسطه وجود امام خامنه‌ای، نیروهای مسلح با اقتدار و توانمندی نظامی و موشکی قوی، هرگز به دشمن اجازه نخواهد داد که به ایران نگاه چپ کند.

ارسال نظرات