حجت‌الاسلام علی‌اکبری مطرح كرد ؛
بر طبق آخرین آمار ما از خط قرمز نرخ باروری عبور کرده و به عدد1/7 رسیده‌ایم.ما به انقراض نسلی بسیار نزدیک شده‌ایم.
کد خبر: ۹۰۹۹۲۴۰
|
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ هفتادسال پیش یعنی تا قبل از دهه پنجاه میلادی، بنیان خانواده در آمریکا و غرب، مستحکم و پرجمعیت بود؛ زنان در سنین پایین ازدواج می‌کردند و حداقل 4 فرزند داشتند. «انقلاب جنسی» در غرب، بنیان‌های فکری و فرهنگی را برای بیرون کشیدن زنان از خانه و استفاده ابزاری از آنان دگرگون کرد؛ بی بند و باری‌ها افزایش یافت، بنیان خانواده سست شد، نرخ ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت.

با کاهش جمعیت، ترکیب جمعیتی کشورهای غربی پیرتر و رکود اقتصادی شروع شد. این مسئله می‌توانست برگه برنده‌ای برای کشورهای مسلمان با جمعیت زیاد و جوان باشد و کشورهای اسلامی را به ابرقدرت تبدیل کند اما سیاستمداران غرب تصمیم گرفتند برای ایجاد تعادل جمعیتی به نفع خود، سیاست‌های تنظیم خانواده و کاهش جمعیت را در کشورهای در حال توسعه نیز اجرا کنند.

فقط یک فرزند
ایران در سراشیبی کاهش جمعیت قرار دارد و این بدترین اتفاق برای یک کشوراست. تک‌فرزندی یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی جمعیتی در حوزه سیاست­گذاری­ خانواده و جامعه است که می تواند سرنوشت یک کشور را تغییر دهد. از این رو "تبیان" با حسن علی ­اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) و رئیس انجمن اسلام و پیشرفت در این خصوص به گفت­ وگو پرداخته است.

حسن علی ­اکبری با اشاره به روند سیاست­های غلط جمعیتی بیان می­‌کند: مسئله تک‌فرزندی بیش از آنکه به یک فرهنگ مردمی مرتبط باشد، ناشی از سیاست‌های غلطی بود که در دههٔ هفتاد در کشور اتخاذ شد و آن سیاست‌ها مجموعاً اقتصاد، فرهنگ و همه تمایلات و ذهنیت و نگرش مردم را نسبت به فرزند تغییر داد.

مجموعه نظام ما دریکی دو دهه بعد از جنگ سیاست‌های غلطی ازجمله سیاست اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و... را اتخاذ کرد که باعث کاهش روند فرزندآوری شد؛ سازمان بیمه فرزند چهارم به بعد را بیمه نمی‌کرد یا به فرزند سوم عائله بندی تعلق نمی‌گرفت، همچنین در صداوسیما برنامه­هایی از گرفتاری‌ خانواده­های پرجمعیت به نمایش درمی‌­آمد. به مرور این ذهنیت در ذهن مردم شکل گرفت که فرزندآوری چیزی جز گرفتاری ندارد. همه عوامل در آن دوران دست‌به‌دست هم داد و سیاست همه‌جانبه‌ای شد تا نرخ باروری از 8/6 در آن سال به 7/1 در زمان کنونی رسید.

حاج اکبری ادامه می‌دهد: با روند کنونی، جمعیت ما به 90 میلیون نفر خواهد رسید و پس‌ازآن دوباره روند کاهشی خواهد داشت وبه حد 35 میلیون نفرخواهد رسید؛ این مسئله یک خطر بزرگ برای ملتی است که سوابق و تمدن و منابع زیادی در دنیا دارد بنابراین درست است که تک‌فرزندی تبدیل به یک فرهنگ شده است؛ جوانان دیر ازدواج می‌کنند، اگر ازدواج کنند دیر بچه‌دار می‌شوند، در صورت بچه‌دار شدن تنها یک فرزند می‌­آورند و باید کار فرهنگی در این حوزه انجام شود اما واقعیت این است که سیاست‌هایی که در دوره سازندگی و در دوره پس از جنگ اتخاذ شد مجموعاً این فجایع را به بار آورده است و راهکار آن هم برگرداندن سیاست‌های کلی جمعیتی است که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند لذا باید روی آن سیاست‌های جمعیتی اجماع و عزم داشت و آنها را اجرایی کرد تا این مسئله به‌طورجدی حل شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقشه دشمن در بعد از انقلاب عنوان کرد: دشمن به تنها چیزی که ما را تشویق کرد، مسئله کاهش جمعیت بود چراکه پشت پرده می‌دانستند جمعیت می‌تواند چه بلایی بر سر ما آورد؛ حتی بعضی از مسئولین آمریکایی گفتند اصلاً لازم نیست با ایران وارد جنگ شوید اجازه دهید همین سیاست‌های جمعیتی آنها را نابود خواهد کرد. آنچه در باب جمعیت مهم است یک عزم ملی و بیداری عمومی است. ملت ایران باید متوجه شود، اساس هویت و آینده جمعیتی در مخاطره است؛ این توجه اگر به وجود بیاید قطعاً می‌تواند مسائل جمعیتی را حل کند.

این کارشناس و مشاور خانواده اظهار می کند: متاسفانه برخی افراد مشکلات اقتصادی را علت اصلی تک فرزندی می‌دانند اما خدای متعال هم ازدواج و هم فرزند‌آوری را تضمین کرده است که اگر کسانی مشکل اقتصادی داشته باشند خداوند از فضل خود آنها را بی‌نیاز می‌کند. خداوند می‌فرماید: «آیا از فقر می‌ترسید، از اینکه می‌خواهید فرداها چگونه زندگی کنید، اصلاً این موارد ارتباطی به شما ندارد. زیرا رزق شماها به دست من است و دست خودتان نیست. شما مگر رزاق هستید که تصمیم‌گیری می‌کنید» این تعبیرات قرآن است لذا به خداوند اعتماد کنید و نگرش‌های مادی شرک‌آلود را کنار بگذارید تا شعار کذایی فرزند کمتر، زندگی بهتر از جامعه حذف شود.

منبع : تبيان

ارسال نظرات