استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۹هزار هکتار آبیاری نوین و ۱۱هزار اشتغال پایدار ماحصل طرح های آبی استان است گفت : ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه آب در حال اجرا می باشد.
کد خبر: ۹۰۹۹۱۷۵
|
۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
علی محمد احمدی گفت: یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه استحصال و انتقال آب در دست اجرا داریم.
وی اظهار داشت: این پروژه‌ها علاوه برتامین آب شرب، صنعت و فرصت‌های گردشگری، ۱۹ هزار هکتار از اراضی استان را به آبیاری تحت فشار قرار می‌دهد و بیش از ۱۱ هزار فرصت اشتغالزایی پایدار ماحصل آن خواهد بود.
استاندار کهگیلویه وبوبراحمد افزود: طرح‌های آبی در دست اجرای استان آب آشامیدنی سالم و پایدار افزون بر ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تامین می‌کند.
احمدی از مهمترین این پروژه‌ها را اجرای سد برق آبی و یا نیروگاهی چم شیر با ظرفیت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی که در شورای اقتصاد کشور تامین منابع آن صورت گرفته اشاره کرد و از بهره برداری آن در آینده نزدیک خبر داد.
وی تصریح کرد: آوردگاه آبی استان وارد مرحله‌ای تحول ساز شده است و احداث سدها، نیروگاه‌ها و ساختگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک آبی در استان، تخصیص بالا و مناسب استان از این منابع و حرکت به سمت نوسازی و طرح‌های نوین آبیاری در بهره برداری از منابع آبی، آینده روشنی برای استان را نوید می‌دهد.
استاندار گفت: فقر منابع در این استان نداریم و بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب روان آب و منابع آبی در استان وجود دارد که به دلیل عدم سرمایه گذاری به سمت استان‌های دیگر سرازیر بود و یا به هدر می‌رفت.
احمدی بیان کرد: به علت عدم مدیریت صحیح این منابع استراتژیک در گذشته بسیاری از مناطق استان حتی شهر ۲۰۰ هزار نفری یاسوج با تنش آبی مواجه بود.
وی به سد مخزنی تنگ سرخ اشاره کرد و گفت: این پروژه در دست اجرا با ظرفیت ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب با کیفیت بالا، آب بخش صنعت و کشاورزی شهر و روستا‌های اطراف یاسوج را تامین می‌کند.
استاندار خاطرنشان کرد: این سد به دلیل قرار گرفت در مناطق صعب العبور برای انتقال آب آن باید در مسیر تونل‌هایی حفر شود و علاوه بر تامین آب شرب برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر، آب پنج هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را تامین خواهد کرد.
وی با بیان اینکه، با توجه به خشکسالی‌های طولانی مدت و تنش آبی شهر و روستا‌ها و جلوگیری از بوجود آمدن بحران آب، تأمین آب شرب و صنعت استان، افزود: نیاز زیست محیطی سالانه و حفظ اکوسیستم رودخانه ها، جلوگیری از فرسایش خاک، سیلاب‌های مخرب و حقابه‌های پایین دست را از قبل این پروژه‌های آبی نیز خواهیم داشت.
استاندار به پروژه بزرگ آبی و خاکی در دست اجرا در پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی دهدشت غربی، دشت مور خان احمد به مساحت سه هزار و ۱۰۰ هکتار و دیگر طرح‌های تنگ انگشتری و آبریز ناصری نیز اشاره کرد.
احمدی اظهار امیدواری کرد با اجرای پروژه‌های آبی استان در کنار سد کوثر که دستاورد‌های انقلاب اسلامی است و پیش از انقلاب هیچ نداشتیم، بتوان فصل جدیدی در استان بوجود آوریم چرا که فصل مشترک برای توسعه همه جانبه آب است.
استاندار بیان کرد: در کنار تامین آب شرب و کشاورزی، تامین آب صنایع، نواحی صنعتی و تولیدی، پالایشگاه، کارخانجات سیمان و پتروشیمی ها، تخصیص آب لازم را نیز برای استان گرفتیم.
ارسال نظرات