خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
در نشست خبری نمایندگان دانشجویان بسیجی حامی کارتن خواب‌های شیراز مطرح شد:
در نشست خبری با حضور دانشجویان حامی کارتن خواب‌های شیرازی در ناحیه بسیج دانشجویی فارس، دانشجویان بسیجی شیراز ضمن مهلت ۴ روز برای ساماندهی کارتن خواب‌ها به مسئولین، بر همکاری و نظارت دانشجویان در جمع آوری کارتن خواب‌ها تأکید کردند.
کد خبر: ۹۰۹۹۱۴۸
|
۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، در پی اعتراض و کارتن‌خوابی، دانشجویان به وضعیت نابسامان کارتن‌خواب‌ها در شیراز در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری با مسئولان برگزاری این حرکت، دانشجویان بسیجی شیراز ضمن مهلت ۴روز برای ساماندهی کارتن خواب ها به مسئولین، بر همکاری و نظارت دانشجویان در جمع آوری کارتن خواب ها تأکید کردند.

لزوم بازخوانی مبانی انقلاب

احسان زیارتی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در این نشست به تبیین دلایل اعتراض دانشجویان در قالب کارتن‌خوابی مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر شیراز پرداخت و گفت: در گام نخست سئوالی که مطرح می‌شود این است که برای چه در سال ۵۷ انقلاب کردیم و مبانی انقلاب ما چه بود و به چه کسانی می‌خواستیم خدمت کنیم و تا زمانی که این‌ها را نفهمیم هیچگاه دغدغه‌ای برای ما ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: حلاجی این مسئله باعث می‌شود که نسبت به وقایع اطراف حساس شویم و برنامه‌ای برای افرادی که طی ۴۰ سال نادیده گرفته شدند، انجام دهیم.

بزرگترین وظیفه جریان دانشجویی پیگیری مطالبات مردم است

زیارتی با تأکید بر اینکه بزرگترین وظیفه جریان دانشجویی پیگیری مطالبات مردم است که به واسطه حریت و آزادی که دارد بسیار می‌تواند مؤثر باشد، گفت:‌ بحث وضعیت نابسامان کارتن خواب‌های شیراز از چندین سال پیش مطرح بوده و همیشه اقداماتی از سوی جریان دانشجویی صورت گرفته اما معمولاً مغفول مانده و به جایی نرسیده است.

سخنگوی دانشجویان بسیجی حامی کارتن‌خواب‌های شیراز یادآور شد: امسال با توجه به اینکه هم دمای هوا نسبت به سال گذشته کاهش داشته و هم میزان بارش بیشتری شاهد هستیم و هم اینکه جمعیت کارتن خواب‌های شیراز افزایش داشته است، برای ما دغدغه شد که بسیار قوی‌تر از پیش پیگیر این مسئله باشیم و آن را به جایی برسانیم تا دوایی برای دردهای بی نهایت کارتن‌خواب‌ها پیدا کنیم.

همه چیز از مرگ «گلبس» آغاز شد

وی به مرگ «گلبس» اشاره کرد و گفت: یک بانوی کارتن‌خواب در سرما از دنیا رفت و خبر آن منتشر شد و همه به آن واکنش نشان دادند که خبر تأسف‌آوری برای ما بود و این تلنگری برای ما شد که کمی به خود بیاییم و برگردیم به مباحثی که جریان دانشجویی باید پیگیری کند.

زیارتی اظهار کرد: در دانشگاه شیراز برای مسئله برنامه‌ریزی کردیم و در گام نخست ۱۱ بسیج دانشجویی بیانیه شدید‌الحنی را صادر کردند که این اوضاع خوبی نیست و وضعیت نابسامان کارتن‌خواب‌ها جلوه شهر را نازیبا می‌کند و اتفاقاتی می‌افتد که زیبنده سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نیست.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز ادامه داد: تصمیم گرفتیم تا قوانین را مطالعه کنیم و ببینیم مشکل کار کجاست که هر ساله چنین اتفاقاتی می‌افتد اما انتهای آن به جایی نمی‌رسد و وظایف ارگان‌های مختلف را در مقابل کارتن‌خواب‌ها استخراج کردیم و مشاهده کردیم برای ۵ ارگان در مقابل کارتن‌خواب‌ها وظیفه تعریف شده است.

وی اضافه کرد:‌ یکی از این ارگان‌ها شهرداری است که وابسته به به شورای شهر است لذا تصمیم گرفتیم در حد جمع دانشجویی کارتن‌خوابی روبه روی ساختمان شورای شهر داشته باشیم و حرف خود را بزنیم و از مسئولان بخواهیم که به این موضوع پاسخ دهند.

زیارتی در عین حال یادآور شد که بیانیه‌ای روز گذشته صادر کردیم و خطاب به شورای شهر اعلام کردیم که طبق دوم وظایفتان باید ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و تأمین سرپناهی برای آن‌ها را انجام دهند و برای آن طرح و برنامه داشته باشند و آن‌ها را اجرایی کنند.

سخنگوی دانشجویان بسیجی حامی کارتن‌خواب‌های شیراز با تأکید بر اینکه شورای شهر نقش بزرگی در این مسئله دارد، گفت: ما اعلام کردیم تا زمانی که این اتفاقات حل نشود، ما به کارتن خوابی ادامه می‌دهیم.

وابسته به هیچ حزب و نهادی نیستیم

وی بر این نکته تأکید کرد که ما وابسته به هیچ حزب و گروه و نهادی نیستیم و سعی می‌کنیم مطالبات خود را منطقی و متناسب با ادله‌ای که داریم ارائه دهیم.

زیارتی گفت: دیشب نیز متناسب با قراری که گذاشتیم جمعی از دانشجویان بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز روبه‌روی ساختمان شورای شهر رفتیم و سعی کردیم که هم اتفاق و خشونتی نباشد تا دقیقاً مشخص شود که مطالبه ما چیست.

وی ادامه داد: حدود ساعت ۱۲ و نیم شب یکی از اعضای شورای شهر به همراه معاون خدمات شهری و رئیس سازمان رسیدگی به آسیب‌دیدگان شهرداری نیز به جمع ما آمدند و مسائل و دغدغه‌های دانشجویان مطرح شد و مسئولان نیز آن‌ها را پذیرفتند و قرار شد که در سریع‌ترین زمان ممکن، جلساتی تشکیل شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز اضافه کرد: امروز صبح نیز جلسه‌ای در خدمات شهری شهرداری برگزار شد و به نتایجی رسید اما قابل قبول برای ما نبود و بعد از آن هم جلسه‌ای در معاونت سیاسی امنیتی استانداری برگزار شد و در آنجا مطالبات خود را مطرح کردیم به نتایجی رسیدیم.

برپایی جلسه فوری در معاونت سیاسی استانداری

سجاد جباری، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس در ادامه این نشست و مباحث مطرح شده، گفت:‌ ظهر امروز جلسه‌ای در معاونت سیاسی استانداری با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد که در آنجا مطالبات و اعتراضات خود را ابلاغ کردیم و خروجی این جلسه نیز یکسری مصوباتی بود.

وی گفت: بنا شد که دو گرمخانه شهرداری که از قبل فعال بوده است، به صورت ویژه‌تر و فشرده‌تر پیگیر این قضیه باشد و سه دستگاه ماشین برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها در سطح و انتقال آن‌ها به گرمخانه‌ها اختصاص یابد.

جباری ادامه داد: سازمان بهزیستی نیز ۵ شلتر برای مردان و یک شلتر برای زنان دارد که بنا شد با همکاری شهرداری دو شلتر دیگر اضافه شود و ستاد مبارزه با مواد مخدر قول دو شلتر دیگر داد که در میان مدت به مجموعه بهزیستی اضافه کنند.

وی با بیان اینکه خروجی جلسه مذکور یکسری اقدامات کوتاه مدت است، گفت: قرار شد تا روز یکشنبه، ۲۳ دی‌ماه تن‌خواهی از شورا به بهزیستی برای اداره شلترها داده شود همچنین بنا شده است که این جلسات برای اقدامات میان‌مدت و بلندمدت نظیر هدایت و ساماندهی این افراد و ترک اعتیاد آن‌ها و غیره به صورت مکرر ادامه پیدا کند.

نظارت و همکاری دانشجویان در جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس گفت: بنا شده است که اعضای بسیج دانشجویی در این جلسات حضور داشته و در بحث جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و هدایت آنان همکاری داشته باشند.

جباری اظهار کرد: توافقی با مسئول سازمان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز کردیم و بنا شده است که این اقدامات از امشب آغاز شوند و بسیج دانشجویی هم به عنوان ناظر و هم نیروی همکار حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه در جلسه مذکور قول داده شده تا روز یکشنبه اقدامات کوتاه مدت انجام شده و به نتایج مطلوبی برسد، گفت: ما تا حل مشکل کارتن‌خواب‌ها پیگیر هستیم اما به احترام جلسه‌ای که امروز تشکیل شده است و عزمی برای رفع مشکلات کارتن‌خواب‌ها در میان مسئولان ایجاد شده است،‌ موقتاً تا روز یکشنبه، ۲۴ دی‌ماه کارتن‌خوابی دانشجویان را متوقف می‌کنیم و به جای آن پیگیری و همکاری با شهرداری برای گشت و جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها انجام می‌دهیم.

اگر اقدام مناسبی صورت نگیرد، باز هم کارتن‌خوابی را ادامه می‌دهیم

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس تأکید کرد: اگر اقدامات مناسب از سوی شورای شهر و بهزیستی صورت نگیرد مجدداً از روز یکشنبه دانشجویان کارتن‌خوابی را ادامه می‌دهند البته امیدواریم که اقدامات مناسبی انجام شود تا دانشجویان مجبور به این کار نشوند.

جباری اضافه کرد: همچنین بنا شده است که شهرداری مرکز ۱۳۷ را برای اطلاع از مکان کارتن ‌خواب‌ها در سطح شهر فعال کند تا هر کسی از آن‌ها اطلاع دارد به شهرداری اطلاع داده و نسبت به جمع‌آوری و انتقال آن‌ها اقدام شود.

در ادامه این نشست مجدداً زیارتی به تبیین نکاتی در این باره پرداخت و گفت: باز هم تأکید می‌کنیم که ما در این قضیه نماینده قشر خاصی نیستیم بلکه مطالبه مردمی داریم و تا آخر این راه ایستاده‌ایم و اینطور نیست که این جریان متوقف شود و تا زمانی که برای کارتن خواب‌های شیراز و حاشیه شهر سرپناهی ایجاد شود که در سرما نمانند، ما این کار را ادامه خواهیم داد.

تا زمان حصول نتیجه، کوتاه نمی‌آییم

وی با تأکید بر اینکه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به صورت قاطع بر سر این موضع ایستاده است و تا زمانی که اقدامی نشود، کوتاه نخواهد آمد، گفت: کارتن‌‌خواب‌ها هم انسان هستند و نباید آن‌ها را نادیده بگیریم.

زیارتی با بیان اینکه ما خود را نماینده مردم می‌دانیم و مرتب این قضیه را به مردم گزارش می‌دهم، گفت: مسئولان قول‌هایی داده‌اند که تا روز یکشنبه همه مطالبات ما را جواب دهند و دیگر کارتن‌خوابی در خیابان نخوابد و به آنان بی‌احترامی نشود و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و حداقل امکانات برای آنان فراهم شود.

سخنگوی دانشجویان بسیجی حامی کارتن‌خواب‌های شیراز اضافه کرد: قرار شده است شهرداری امشب عزم خود را بگذارد و تا جایی که می‌تواند کارتن‌خواب‌ها را جمع‌آوری کند و آنان را به گرمخانه‌ها منتقل کند که البته این کار با زور همراه نیست.

وی با تصریح اینکه البته ظرفیت گرمخانه‌ها کم است، گفت: شاید اتفاقی افتاده که رغبت کمی میان کارتن‌خواب‌ها وجود دارد که به این مراکز مراجعه کنند و شاید یکی از دلایل آن این باشد که قبلاً رفتارهای خوبی در این مراکز ندیده‌اند.

اهمیت حفظ کرامت انسانی

زیارتی، اهمیت حفظ کرامت انسانی یادآور شد و گفت: ما هر روز با مسئولان به قسمت‌های مختلفی که کارتن‌خواب‌ها حضور دارند، سر خواهیم زد و یادآور می‌شویم که تمام توان خود را گذاشته‌ایم تا این موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی این نکته را یادآور شد که اکنون زمان امتحانات دانشجویان است اما این مسئله آنقدر برای آنان مهم بود که در فصل امتحانات، کارتن‌خواب شدند و نشان می‌دهد که تا چه حد پیگیر مسئله مذکور هستند.

زیارتی با تأکید بر اینکه مهلتی که داده شده قطعاً به این معنی نیست که ما این قضیه را رها کردیم و این قضیه مغفول می‌ماند، گفت: برای اینکه نشان دهیم کارمان فراجناحی است و هدفمان فقط شورای شهر نیست تجمع بعدی قطعاً در مقابل سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری و استانداری خواهد بود و تمام مسئولان را کنار هم می‌آوریم تا عزم جدی شود که این کار انجام شود.

سخنگوی دانشجویان بسیجی حامی کارتن‌خواب‌های شیراز با بیان اینکه افکار عمومی قضاوت خواهند کرد که کدام مسئول پای کار است و دغدغه دارد، ابراز امیدواری کرد: بنایی که گذاشته شده بنای خیری باشد که البته در این زمینه نقش مردم و خیران بسیار مهم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها