تبعات خشکسالی در هرمزگان؛

گلستان جنوب،گورستان هزاران نخل ایستاده/ فروچاله ها با تمام توان میناب را می بلعند

شهرستان میناب به عنوان گلستان جنوب شاهد مرگ ده ها هزار نفر نخل است که ایستاده می میرند اما تا کنون ابعاد فاجعه بار این مشکل مورد توجه قرار نگرفته است.
کد خبر: ۹۰۹۹۰۰۶
|
۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛شهرستان میناب بعنوان یکی تامین کننده های آب استان هرمزگان مدتهاست که با بحران آبی و زیست محیطی  روبرو شده، چالشی که از بین رفتن دهها هزار نفر نخل را در پی داشته و به سونامی و مرگ خاموش شهرت دارد.

انتقال آب شهرستان میناب به بندرعباس یکی از مباحث جدی در بروز خشکسالی های اخیر در این شهرستان بشمار می رود که به دنبال آن پیشرفت پدیده مخاطره انگیز فروچاله‌ها طی چند سال اخیر سبب شده تا اهالی ۳۰ روستای در معرض خطر چاره ای جز گریز از روستاها نداشته باشد، خسارت فروچاله ها به منازل ، سازه‌های مردمی و همچنین ترس از افتادن کودکان و احشام اهلی منطقه در این فروچاله‌ها یکی از دغدغه های اهالی روستانشینان این منطقه است.

نابودی دشت، باغ های سرسبز و نخلستانهای سربه فلک کشیده از یک سو و گسترش فروچاله هایی به عمق پنج متر منازل ساکنین بیش از ۳۰ روستای میناب را تخریب وبا تهدید جدی روبرو کرده ، موضوعی که بسیاری از مسئولان زیربط استانی و کشوری را برای کنترل و کاهش این پدیده زیست محیطی به دشت مرده میناب کشاند اما این رفت آمد ها و جلسه ها نوشدارو بعد از مرگ سهراب بوده است.

فشارهای مردمی ایجاد شده نسبت به مسئولان برای جلوگیری از انتقال آب میناب به بندرعباس و احیای دشت مرده میناب که دیگر امیدی برای آن وجود ندارد، نه تنها مسئولان و نمایندگان را متقاعد به قطع جدی لوله های انتقال آب میناب به بندرعباس نکرد بلکه فاز سوم انتقال آب و ساخت سد سرنی با هدف انتقال آب به بندرعباس در دستور کار قرار گرفت.

 

راه یافتن پرونده دشت میناب به شورای عالی آب کشور

بحران آب و خشکسالی های اخیر در میناب سبب شد تا فرماندار شهرستان میناب با بیان اینکه بحران آب یک موضوع پیچیده ای است که کل کشور وجهان را درگیر خود کرده است،گفت:همه استانهای کشور با بحران آب ویا فرونشست های زمین به نوعی درگیر هستند اما موضوع دشت میناب یک موضوع ویژه بود که با تصمیم گیری مسئولان ارشد وارائه مستندات پرونده بحران آب میناب به شورای عالی آب کشور راه یافت.

۹۰ درصد باغات میناب در پی خشکسالی نابود شده است

نماینده مردم شرق هرمزگان در بهارستان نیز با اشاره به اهمیت موضوع و وضعیت دشت میناب و ایجاد فروچاله‌های عمیق در این منطقه گفت: میناب زمانی قطب کشاورزی استان هرمزگان و مرکز میوه‌های گرمسیری و بهشت جنوب کشور بود که متاسفانه امروز به دلیل تداوم خشکسالی و بحران آب، ۹۰ درصد از باغات آن نابود شده است.

ذوالقدر بیان‌کرد: طبق گزارشات رسیده مردمی بهای آب در روستاها گران است و دولت باید توجه داشته باشد روستائیانی که بواسطه بحران آب، با مشکلات عدیده ای روبرو است و به گونه‌ای که تمام هست و نیست خود را از دست داده‌اند، توان پرداخت هزینه آب را ندارند و باید در این زمینه وزارت نیرو اقدامات موثری انجام دهد.

وی با اشاره به وجود بحران کم‌آبی در استان هرمزگان گفت: باید برای رفع این مشکل، تدابیری اندیشیده و منابع جایگزین در این زمینه تعیین می‌شد، استان هرمزگان و بسیاری از استان‌های جنوبی نباید منتظر نزولات جوی بمانند.

ذوالقدر بیان کرد: ۱۷ سال خشکسالی و برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی، دشت میناب را با نابودی مواجه کرده است.

تیرماه هم گذشت اما حکایت برداشت منابع سد استقلال همچنان باقی است

فریدون همتی،استاندار هرمزگان هم پیش از این در حاشیه بازدید از سد شمیل و نیان گفت: منابع سد استقلال میناب که در سال‌های گذشته به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین آب آشامیدنی شهر بندرعباس محسوب می‌شد، تنها تا تیرماه امسال پاسخگوی نیاز‌ها است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: به علت کاهش ذخایر آب سد استقلال میناب ۷۵ درصد از آب آشامیدنی موردنیاز شهر بندرعباس از سد شمیل و نیان تأمین می‌شود.

همتی بهره داری از مرحله نخست آب‌شیرین‌کن صد هزار مترمکعبی بندرعباس را پایان تیر امسال با ظرفیت تولید ۲۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز اعلام کرد و گفته بود که بخشی از کمبود آب آشامیدنی شهر بندرعباس جبران می‌شود و این طرح در سال ۹۸ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

فریدون همتی گفت که سد استقلال میناب تا پایان تیرماه امسال تنها پاسخگوی نیازهای مردم بندرعباس می باشد اما در این رابطه سخنی از قطع کامل لوله های انتقال آب به بندرعباس به میان نیاورد و تنها اعلام داشت: در صورت رعایت نکردن الگوی درست مصرف آب در بندرعباس، تابستان امسال آب آشامیدنی در محلات این شهر نوبت‌بندی می‌شود.

خشک شدن  ۳۶۵حلقه چاه آب آشامیدنی به دلیل خشک‌سالی

هوشنگ ملایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: اکنون ذخیره سد شمیل و نیان ۱۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۰ درصد کاهش دارد

ملایی افزود: اکنون از ۵ حلقه چاه برای تأمین آب آشامیدنی شهر بندرعباس در حاشیه این سد استفاده می‌شود و ۷ حلقه چاه دیگر نیز تا دوماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه سد استقلال میناب دارای ۴ میلیون مترمکعب ذخیره مفید است، اظهار کرد: بیش از ۱۸ سال خشک‌سالی و کم‌آبی در هرمزگان موجب خشک شدن  ۳۶۵حلقه چاه آب آشامیدنی، ۱۸ دهنه چشمه و قنات، ۱۰۰ حلقه چاه و کاهش آب ۱۳۵ حلقه چاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد شده است.

روستاهای گورزانگ، محمودی، باغگُلان، تم بلوچان، نصیرایی، تالار، تمبانو، چلوگاومیشی، تم بساط، تم گوهر، کناران، میر آباد، کلو، کلیبی، سرباران و کلنتان از جمله روستایی هستند که خشکسالی و فروچاله‌ها مشکلاتی را برای مردم این مناطق ایجاد کرده‌اند و مسئولان امر علاوه بر اینکه باید به فکر چاره‌ای برای جلوگیری از نابودی دشت‌های میناب باشند باید خطراتی را که مردم روستاها را تهدید می‌کند برطرف کنند.

بنا بر این گزارش: حکایت برداشت منابع آبی شهرستان میناب همچنان به قوت خود باقی است و موضوعی که به دنبال آن نه تنها دشت میناب مُرده شده بلکه روز به روز بر پیشروی فروچاله ها اضافه می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار