گلایه‌های صیادان قشمی از صیدهای بی‌رویه، معضلی است در آستانه سه ساله شدن که کارآمدترین راهکار حل آن را می‌توان انسجام اراده‌ها دانست.
کد خبر: ۹۰۹۸۹۹۶
|
۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
 
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از قشم، گلایه‌های صیادان قشمی از صیدهای بی‌رویه، حکایتی برای شنیدن نیست؛ دردی است نیازمند درک، و تلخی جانکاهی دارد که باید چشید. عامل تبدیل شدن مشکلات آنان به معضلی که در آستانه سه سالگی قرار دارد را می‌توان اکتفا کردن به همین شندین‌هایی دانست که سبب شده امروزه، از تامین مخارج روزمره خانواده‌هایشان ناتوان باشند.

شرمندگی غیور مردان خطه جنوب در برابر همسر و فرزندانشان شنیدن ندارد. دردی است که باید درک شود و اگر چنین می‌شد قطعا هیچ مسوولی پیش از حل آن به خواب نمی‌رفت. هرچه نباشد مردم جزیره قشم همان‌هایی هستند که حافظان تنگه لقب دارند و به هنگام مقابله با دشمن با وجود تمام مشکلات اقتصادی، خم به ابرو نمی‌آورند.  

مردم جزیره قشم همان‌هایی هستند که برای دفاع از انقلاب و فراهم آمدن میزهای خدمت برای مسوولان، 55 شهید تقدیم کرده‌ و سردار سرافرازی چون غلامشاه ذاکری در میان شهدا‌شان به چشم می‌خورد. مگر مقابله با سودجویانی که در مقابل دیدگان بیدار مردم فعالیت دارند چقدر سخت است که با گذشت نزدیک به سه سال همچنان تداوم یابد؟!
حسین شیوه‌کِش با 20سال سابقه صیادی در گفت و گو با خبرنگار فارس در قشم، گفت: صیادانِ می‌توانند نهایتا از موتورهایی با قدرت 55 اسب بخار استفاده کنند؛ در حالی که افرادی که به صیدهای بی‌رویه اشتغال دارند و شمارشان به دوبرابر ما می‌رسد، موتورهایی با قدرت 200 اسب بخار در اختیار دارند.

وی با اشاره به استفاده صیادان سنتی از تورهای انتظاری، می‌افزاید: صیدهای بی‌رویه با تورهای پیاله‌ای آن‌هم در فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها که به کشتار دسته جمعی آن‌ها منجر می‌شود، سبب شده ذخایر دریایی با افتی نزدیک به 100درصد مواجه شود.

این صیاد با سابقه قشمی ادامه ‌می‌دهد: سالیان قبل در صیادی به‌شیوه قلاب، روزانه 25کیلوگرم ماهی صید می‌شد و اکنون در مدت زمان مشابه، به سختی می‌توان پنج کیلوگرم ماهی صید کرد.

شیوه‌کِش با بیان اینکه صیدهای بی‌رویه در عمق کم، مرجان‌ها را از بین برده و با تخریب محیط زیست، دلفین‌های منطقه را نیز فراری داده است، اظهار داشت: مسوولان به فریادها پاسخ عملی نمی‌دهند و ما هر روز شاهد صیدهای بی‌رویه‌ای هستیم که باعث سختی معیشت‌ شد‌ه‌اند.

وی تصریح کرد: زیرا صیادان سنتی به دلیل ضعف سرمایه، توان ورود به عرصه صیدهای نوین و ایجاد مزارع پرورش آبزیان را ندارند و بدیهی است که اگر تمام صیادان سنتی هم به حوزه مزارع پرورشی ورود کنند باز باید با صیدهای بی‌رویه، بواسطه تخریب زیستگاه‌های منطقه قاطعانه برخورد شود.

پس این اظهارات با پیگیری‌های انجام شده موفق شدیم به همراه یکی از مسوولان شیلات قشم در جمع صیادان حضور یابیم و با طرح موضوع و بیان مشکلات از سوی صیادان، پاسخ شیلات را نیز شنوا باشیم.

یکی از صیادان قشمی در این نشست با بیان اینکه حدود سه سال پیش اداراه شیلات روش صید پیاله‌ای را معرفی کرد و گفت که این روش را به شما آموزش می‌دهیم و ابزار مورد نیاز را نیز برای انجام این نوع صید در اختیارتان قرار می دهیم، اظهار داشت: مسوول وقت تعاونی صیادان نسبت به خطرات چنین صیدی اطلاع‌رسانی کرد و سبب شد صیادان از صید پیاله‌ای استقبال نکنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از صیادان به این نوع صید که ویژه کشتی‌های صنعتی است روی آوردند و با وجود اینکه خودشان نیز معترف هستند که تداوم آن، ذخایر دریایی را نابود می‌کند، حاضر به پرهیز از آن نیستند.

صیاد دیگری تصریح کرد: افرادی که به صیدهای بی‌رویه روی آورده‌اند، از موتورهایی با قدرت 200 اسب بخار استفاده می‌کنند که با توجه به مصرف بالای آنان، مشکلاتی نیز در حوزه سوخت بوجود آمده است.

این صیاد با سابقه قشمی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب که نیرویی در منطقه نبود، همین مردم و صیادان قشمی حراست از خلیج فارس را عهده دار بودند و امروزه مسوولان گوشی برای شنیدن و عزمی برای حل مشکلات ما ندارند.

وی ادامه داد: از تامین معیشت خانواده‌هایمان بازمانده‌ایم و برای حل مشکلات به تمام ارگان‌ها و نهادهای شهرستانی، استانی، کشوری و نمایندگان مجلس طومار نوشته‌ایم اما هیچ گرهی از مشکلات باز نشده است.

یکی دیگر از صیادان با اشاره به صید بی‌رویه با تورهای پیاله‌ای در خارج از محدوده تعیین شده، گفت: وقتی به اینگونه صیادان اعتراض می‌کنیم و نسبت به آسیب‌های این نوع صید هشدار می‌دهیم می‌گویند که ما باید به فکر امروز خود باشیم و رخدادهای آینده ربطی به ما ندارد.

وی اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم مانع فعالیتشان شویم ما را تهدید می‌کنند که قدرت داریم، نمایندگان مجلس و سایر مسوولان از خودمان هستند؛ اینها حقیقتا از سوی مراکز قدرت مورد حمایت هستند و ما تا کنون در مقابله با آنان توفیقی نداشته‌ایم.

صیاد دیگری با انتقاد از اقدامات شیلات تصریح کرد: شیلات مدعی است که ماهی موتو یا همان ساردین تنها 90 روز عمر می‌کند و باید قبل از آن صید شود در حالی که ما در عمر 80 ساله خود حتی یک‌بار هم شاهد مرگ و تلف شدن این ماهی نبوده‌ایم.

وی افزود: ماهی ساردین مبنع تغذیه‌ سایر ماهیان است که از بین رفتن آن ماهیان دیگر را از منطقه دور می‌کند؛ در صورت صحت ادعای شیلات مبنی بر عمر 90 روزه این ماهی، باز هم پیش از این مدت طعمه‌ سایر ماهی‌ها خواهد شد و نباید به بهانه این مرگ ماهی با صید بی‌رویه تمامی ماهی‌ها را از بین برد.

احمدرضا خواجویی اظهار داشت: تحقیقات شیلات نشان داده که ماهی ساردین تنها 90 روز عمر می‌کند و به همین علت مجوز صید پیاله‌ای در محدوده‌ای خاص صادر شده است.

وی با اذعان به اینکه ما نیز می‌دانیم این ماهی طعمه‌ای برای سایر ماهی‌ها است و تورهای پیاله‌ی تمام ماهیان ریز و درشت را صید می‌کند، افزود: در توقف این نوع صید در خارج از فصل صید با مشکلاتی مواجه هستیم و در حوزه نظارتی نیز از نظر نیروی انسانی و امکانات محدودیت داریم.

معاون اداره شیلات شهرستان قشم تصریح کرد: استفاده از موتورهایی با قدرت 200 اسب بخار و صید در خارج از محدوده تعیین شده ممنوع است و باید با آن برخورد شود؛ مطالبات شما منعکس و تحقیقات لازم انجام خواهد شد اما نمی‌توان گفت که از فردا باید این صید متوقف شود.

حجت الاسلام والمسلمین میثم تارم امام جمعه شهرستان قشم نیز در این نشست با تاکید بر لزوم تسریع در روند حل مشکلات صیادان گفت: قطعا پیگیری‌های صیادان ثمربخش خواهد بود و تمام مسوولان باید تلاش‌های خود را در راستا حل مشکلات این قشر تقویت کنند.

ناگفته پیداست که تداوم این مشکلات می‌تواند به تشدید آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت و ایجاد اعتراضات مردمی بیانجامد. پس بیایید برای یک بار، مشکلات صیادان قشمی را با گوش جان شنیده آن را درک کنیم. سختی یک شب گرسنه خوابیدن فرزندانمان را که تصور کنیم، قطعا برای حل مشکلات صیادان و نجات زیستگاه‌های خلیج فارس، از جان مایه می‌گذاریم. انسجام اراده‌ها، کارآمدترین راهکار حل مشکلات است پس بیایید برای حل مشکلاتی که آثارش متوجه ما نیز خواهد شد، با هم اراده کنیم.

انتهای پیام/ن/

ارسال نظرات