خبرهای داغ:
در گفت وگو با بسیج مطرح شد: عضو هیت علمی دانشگاه بین الملل
عضو هیت علمی دانشگاه بین الملل و از اساتید انقلابی که سالها به روشنگری و تبیین مواضع امام مستضعفان پرداخته در خصوص وضعیت دانشگاه ها معتقد است اگر دانشگاه ها کاملا اسلامی شوند کمترین ریزش را خواهیم داشت و بستر اقتصادی نا مناسب سبب به وجود آمدن جامعه منتقد تحصیل کرده شده است.خبرگزاری بسیج گفت وگویی با دکتر محمدرضا خانلری انجام داده که از نظر می گذرد.
کد خبر: ۹۰۹۸۹۷۱
|
۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵

فرهنگ در دانشگاه ها با هجمه سنگین مواجه است، چرا حساسیت روی این قشر زیاد است؟

مدیران آینده کشور از این دانشگاه ها تربیت می یابند، بنابراین در تقابل فرهنگ انقلابی با فرهنگ منحط غربی  رویش ها و ریزش هایی در همه حوزه ها اتفاق می افتد که البته بخشی از ریزش ها به مدیریت ناصحیح و عدم رشد متوازن اقتصاد با دانشگاه می باشد، اقتصاد بیمار نمی تواند پاسخگوی سیل عظیم فارغ التحصیلان دانشگاه و جوانان باشد.

 

ریشه مسائل اقتصادی را در چه می دانید؟

ریشه مسایل اقتصادی را در مسایل فرهنگی می دانم. در ایران اسلامی منابع عظیم کم نداریم بلکه مشکل اصلی به بحث فرهنگی و مدیریتی برمی گردد، اگر این دو موضوع حل شود تحریم ها نمی تواند فشاری به مردم بیاورد،باید اقتصاد اسلامی را به معنای واقعی پیاده کرد و اصلاح ساختاری نیاز بوده تا بتوان بر مشکلات اقتصادی غلبه کرد.

 

چه زمانی لیبرال ها نفوذ خود در دانشگاه ها را علنی کردند؟

اصل نگاه دانشگاه در کشور با نگاه لیبرالی در سال ۱۳۱۳تاسیس شد،پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی سعی شد که نگاه لیبرالی را از دانشگاه دور سازند اما با موانع زیاد روبرو شدند. لیبرالی بدین معناست که نگاه ارزشی در جامعه از بین می رود و مدیران بر روی کار می آیند که خروجی عملکردشان به نفع غرب و استکبار است. لذا شما می بینید در قبل از انقلاب دانشمندان نخبه ایران در خارج بودند و ایران با مشکلات شدید در حوزه های مختلف پزشکی، کشاورزی و سایر نیازها مواجه بود.

 

دانشگاه با دوران گذشته از نظر اسلامی بودن چه میزان پیشرفت داشته است؟

در دوره طاغوت دانشجو بودم و پس از انقلاب نیز در دانشگاه ها تدریس کردم، با اینکه فوق العاده بهتر و خروجی علمی خوبی داشته است اما!دانشگاه های هنوز اسلامی نشده و تا رسیدن به دانشگاه اسلامی فاصله زیادی دارد، برای رفتن به سمت دانشگاه در تراز انقلاب نیازمند کار کارشناسی و عمل به هشدارها و فرامین امام مستضعفان در خصوص دانشگاه ها است.

 

چه  شاخصه ای می تواند فرصت دانشگاه را به تهدید تبدیل کند؟

خطرات زیادی دانشگاه ها برای آینده کشور ایجاد می کنند که عمده مسائل آن بحث معیشت و اقتصاد بوده، سالانه چند صد هزار دانشجو فارغ التحصیل می شوند اما بازار کار و بسترهای اشتغال برایشان فراهم نیست لذا با سردرگمی و مطالبه انبوه سبب می شود ساالانه جمعیت فراوانی ناراضی پرورش داده تا به عنوان یک معضل، کشور با آن دست و پنجه نرم می کند.

 

آینده انقلاب را در دانشگاه ها چگونه می بینید؟

انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها اتفاق افتاده و نیروهای ارزشی و اساتید خوبی حضور دارند که توانستند چراغ راه را روشن نگه دارند و پیگیر مطالبات امام و رهبری باشند، اینکه فکر کنیم سنگر کاملا خالی بوده این طور نیست، بلکه کارهای انجام شده را  کافی نمی دانم، اگر دانشگاه های ما کاملا اسلامی به معنای واقعی شوند کمترین ریزش را خواهیم داشت.

 اینکه جوان را مشغول تحصیل کنیم اما آینده و بستر کار برایشان فراهم نشود یک خطای استراتژیک است. وقتی بعد از فارغ تحصیلی برای اشتغال به در بسته می خورند یک بستر نارضایتی خروجی دانشگاه می شود.

 

حضور اساتید با نگاه لیبرال چه تاثیری بر آینده جامعه دارد؟

برخی از اساتید در دانشگاه ها نگاه لیبرالی دارند و متاسفانه فرزندان ما در کلاس اساتیدی که نگاه لیبرالی دارند درس و رفتار و نگاه می آموزند که بسیار خطرناک می باشد. اساتیدی که نگاه انقلابی ندارند نمی توانند افرادی در تراز انقلاب برای کشور پرورش دهند.

دانشجو وقتی از دبیرستان می آید و پا به عرصه دانشگاه می گذارد با یک ذهنیت صاف و مذهبی تر برای آموزش پذیرای اساتیدی می شود که قرار است آینده وی در همه جهات رقم بزنند و چگونه زیستن و اندیشیدن را به وی بیاموزند. با وجود چنین اساتید و مشکلات ساختاری در دانشگاه و اقتصاد، وی را تبدیل به یک نیروی ضد ارزشی می کنیم.

 

پس از انقلاب نیروهای خوبی از دانشگاه ها با نگاه انقلابی و اسلامی  تربیت یافتند از جمله شهدای هسته ای نظرتان چیست؟

پس از انقلاب نیروهای ارزشی در بدنه دانشگاه وارد شدند و با تربیت نخبگان ارزشمندی توانستند حصار علمی دنیا را بشکنند و دانشمندان تراز اول دنیا را با رویکرد انقلابی پرورش دهند. اما کافی نیست بلکه زمینه ای فراهم شود که دانشگاه پاک در تراز انقلاب داشته باشیم تا بتواند اندیشه و فرهنگ ناب مد نظر امام و رهبری ترویج دهند، آینده کشور را تضمین خواهند کرد. برای تربیت نسل آینده در تراز انقلاب نیازمند اساتیدی با نگاه ارزشی هستیم.

1002/پـ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها