مردم روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد چند سال است که علاوه بر کمبود آب از بهداشتی بودن آب شرب در مضیقه هستند و به سختی روزگار می‌گذرانند و مردم آن با آبی که هفته ای یکبار توسط تانکر به منطقه آورده می شود زندگی خود را سپری می کنند.
کد خبر: ۹۰۹۸۷۸۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸

 

 
 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از هرمز؛چند سالی است که مردم روستاهای شهرستان بشاگرد با خشکسالی های پی در پی دست و پنجه نرم می‌کنند خشکسالی های که کشاورزی و حتی زندگی کردن را در روستاهای این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است.

آب که یکی از عناصر چهارگانه طبیعت است این روزها در روستاهای شهرستان بشاگرد نایاب شده و مردم برای آب خوردن با مشکلات جدی مواجه هستند و کم آبی در این شهرستان به اوج رسید است.

مردم روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد چند سال است که علاوه بر کمبود آب از بهداشتی بودن آب شرب در مضیقه هستند و به سختی روزگار می‌گذرانند و کسی هم به داد آنها نمی رسد و مردم آن با آبی که هفته ای یکبار توسط تانکر به منطقه آورده می شود زندگی می کنند.

مردم برای استحمام ، شستن لباس ، ظرف ، آب دهی به حیوانات و… خیلی مشکل دارند و باید از چشمه های گل آلود و غیربهداشتی روستا یا از رودخانه های روستاهای اطراف آب مورد نیاز خود را تامین کنند اما افرادی که وسیله ندارند که آنها را به شهر برساند باید کمبود آب را تحمل کنند.

روستای کوه حیدر با تانکر آبرسانی می شود

موسی ایرانی، یکی از اهالی روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به وضعیت آبرسانی روستا، اظهار کرد: در حال حاضر آب مور نیاز اهالی روستا با تانکر تامین می شود که این آب پاسخگوی نیازهای مردم روستا نیست.

این شهروند روستای کوه حیدر بیان کرد: ما برای تامین آب از رودخانه های روستاهای اطراف آب می آوریم و اما این وضعیت اصلا مناسب نیست و ما از مسئولان می خواهیم زودتر این مشکل را حل کنند.

ایرانی تصریح کرد: هر چند وقتی یکبار هم برایمان با تانکر آب می آورند که این هم زمان مشخصی ندارد چرا که برخی اوقات هفته ای یکبار با تانکر آب می آوردند و برخی مواقع بیشتر از یک هفته طول می کشد و مجبوریم از چشمه ها و رودخانه های اطراف روستا آب مورد نیاز را تامین کنیم که آن هم غیر بهداشتی است.

وی ادامه داد: بی‌آبی مهم ترین معضل روستاهای شهرستان بشاگرد است که به دلیل سوء مدیریت موجود در حوزه آب تنش‌های اهالی روستاها هر سال بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد مسئولان نسبت به معضلات و مشکلات روستاها توجه کافی ندارند.

زندگی با هفته‌ای یکبار دسترسی به آب

علی زارعی، دهیار روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد هم نیز در خصوص وضعیت آب شرب روستای حیدر، اظهار کرد: آب آشامیدنی روستای کوه حیدر از چشمه های کوچک تامین می شود که مردم باید ساعت ها در نوبت باشند تا حداقل ۲۰ لیتر آب مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

دهیار روستای کوه حیدر با بیان اینکه در این روستا شب و روز معنا ندارد چرا که مردم در صف آب بند هستند، افزود: در گذشته آب روستای کوه حیدر از سد تامین می شد اما در حال حاضر این شد خشک شده و نیاز به مرمت دارد.

زارعی بیان کرد: روستای کوه حیدر از لحاظ تقسیم آب به دو قسمت تقسیم شده و در یک ماه به بالای روستا و ماه بعد قسمت پایین روستا باز می شود و در واقع می توان گفت در ماه مردم این روستا دو ساعت آب دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه آب سد جگین حق این مردم است که باید از آب استفاده کنند اما مردم جاسک از این آب برای کشاورزی استفاده می کنند ولی مردم بشاگرد باید رنج بی آبی بکشند.

زارعی ادامه داد: بارها مسئولان به ما قول داده اند که مشکلات آب آشامیدنی روستای کوه حیدر را حل کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و به همین دلیل بیشتر وقت ما صرف پر کردن آب آشامیدنی از چشمه می شود اما همین چشمه آب هم آب سالم و بهداشتی ندارد به نحوی که اهالی روستا بسیاری دچار بیماری های گوارشی شده اند.

وی با اشاره به اینکه روستای کوه حیدر لوله کشی شده اما آب در لوله ها نیست و اهالی باید دبه های ۲۰ لیتری را روزانه حمل کنند، اضافه کرد: آب سد جگین مشکل آب روستا را حل می کند انتظار می رود مسئولان بیایند مشکلات و وضعیت آب روستا از نزدیک ببینند و در جهت رفع آن تلاش کنند.

صرفا جهت اطلاع مسئولان شهرستان

قابل توجه مسئولان مربوطه فرماندار، رئیس اداراه آب و فاضلاب استان و شهرستان و هر کسی که در این زمینه می‌تواند کاری انجام دهد مردم روستاهای بشاگرد به ویژه مردم صبور روستای کوه حیدر را که در شرایط بحرانی زندگی می‌کنند دریابید.

ارسال نظرات