رئيس پارك علم و فناوری گلستان گفت: براي توسعه فناوري و ارتقاء جايگاه خود در مباحث دانش‌بنياني مي‌بايست اكوسيستم آن را در استان بوجود آوريم.
کد خبر: ۹۰۹۸۷۵۸
|
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، دكتر موسي حسام عصر روز سه شنبه در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همكاري با سازمان بسيج اساتيد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي استان ، بيان داشت: پيش از انقلاب اسلامي، در بحث علوم، تحقيقات و فناوري چه به لحاظ كمي و چه كيفي فقط قسمت علوم آن را دارا بوديم؛ در حاليكه در بخش تحقيقات بسيار كمرنگ و همچنين چيزي به نام فناوري وجود خارجي نداشت.

وي تصريح كرد: به بركت انقلاب شكوهمند اسلامي دو بال ديگر علم يعني تحقيقات و فناوري سال به سال رشد پيدا كرده و هم‌اكنون در توليد علم به جايگاه شانزدهم در دنيا رسيده‌ايم؛ اين درحالي است كه تا چند سال گذشته رتبه ما در اين حوزه از كشور سي‌ام نيز پايين‌تر بود.

دكتر حسام افزود: در دو شاخص Gii و يا شاخص نوآوري جهاني كه يكي از شاخص‌هاي دانش‌بنياني است، سال گذشته رتبه هفتادوپنجم و امسال با ۱۰ پله صعود در جايگاه شصت‌وپنجم دنيا قرار گرفته‌ايم. اگرچه هنوز بايد تلاش زيادي كنيم، ولي اين امر نشان‌دهنده اين است كه كشور ما با شتاب قابل‌ توجهي در اين زمينه در حال حركت است.

رئيس پارك علم و فناوري گلستان با بيان اينكه تعداد شركت‌هاي ‌دانش‌بنيان ما در استان در ۶ سال گذشته انگشت‌شمار بودند، ادامه داد: اين درحالي است كه هم‌اكنون تعداد شركت‌هاي دانش‌بنيان ما در استان به عدد ۳۸ رسيده‌ است.

وي ادامه داد: در استان گلستان تعداد ۱۱۲ هسته و واحد فناور در حوزه‌هاي مختلف داريم كه بسياري از آنها شركت‌هايي توانمند و بسيار كارآمد هستند كه سرمايه‌گذاران زيادي در حال حاضر جهت سرمايه‌گذاري بر روي محصولات اين شركت‌ها به ميدان آمده‌اند.

دكتر حسام بيان داشت: در حوزه فناوري سلامت، بيوتكنولوژي و آي‌تي داراي شركت‌هاي طراز اول در سطح كشور هستيم؛ به گونه‌اي كه تعدادي از آنها رتبه‌هاي اول تا دهم در اين حوزه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

رئيس پارك علم و فناوري گلستان در ادامه ارزش‌افزوده شركت‌هاي كوچك و متوسط استان گلستان را ۳۴درصد اعلام كرد و گفت: متاسفانه ارزش‌افزوده شركت‌هاي كوچك و متوسط استان ما از ميانگين كشوري ۱۴ درصد پايين‌تر است و علت آن است كه تنها ۲ درصد از اين شركت‌ها Medium Tech و High Tech مي‌باشند و ۹۸ درصد آنها مبتني بر دانش نيستند و درواقع اصلا فناوري ندارند.

وي گفت: بسيار از واحدهاي فناور ما در استان در مرحله نيمه‌صنعتي قرار دارند كه اگر به مرحله توليد انبوه برسند، ارزش‌افزوده استان را تا ميزان ۲۴ درصد افزايش خواهند داد.

دكتر حسام خاطرنشان كرد: براي توسعه مباحث دانش‌بنياني و توسعه فناوري بايد اكوسيستم آن را در استان ايجاد كنيم؛ اين اكوسيستم متشكل از دانشگاه‌ها، مراكز رشد، پارك‌ها، مراكز انتقال فناوري، مراكز نوآوري، شتابدهنده‌ها و صندوق پژوهش و فناوري مي‌باشد كه پارك علم و فناوري به عنوان قلب اين اكوسيستم نقش‌آفريني مي‌كند.

وي با اشاره به يك تجربه جهاني موفق در تشكيل اكوسيستم فناوري، ابراز داشت: اگر پارك علم و فناوري توانمندي نداشته باشيم، حتي اگر اجزاي ديگر اكوسيستم حضور داشته باشند، فعاليت‌هاي دانش‌بنياني در استان رونق نخواهد يافت.

رئيس پارك علم و فناوري گلستان همچنين خاطرنشان كرد: در هفته پژوهش امسال پنل‌هاي تخصصي زيادي در حوزه‌هاي مورد نياز و چالش‌برانگيز استان برگزار كرديم، كه برخي از اين حوزه‌ها جزء محورهايي بود كه انديشكده بسيج اساتيد هم كار بر روي آن را آغاز كرده بود و در نهايت به اين جمع‌بندي رسيديم كه يك همكاري مدون را با اين سازمان شروع كنيم و از ظرفيت هر دو دستگاه به نحو مطلوب استفاده كنيم.

دكتر حسام اضافه كرد: سازمان بسيج اساتيد داراي ظرفيت بسيار بالا و اساتيد دلسوز و انقلابي است كه در تمامي حوزه‌هاي تخصصي و تمامي دانشگاه‌ها نماينده دارد.

وي ابراز اميدواري كرد: اين تفاهم‌نامه در رابطه با برنامه‌هاي مساله‌محوري كه در استان وجود دارد، مي‌تواند باعث هم‌افزايي شود و انشاالله باعث خير و بركت و رفع مشكلات و توسعه فناوري در استان شود.

دكتر منتظري، رئيس سازمان بسيج اساتيد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي استان نيز در خاتمه بيان داشت: من اين تفاهم‌نامه را به فال نيك مي‌گيرم و انشاالله منشاء خير و بركات زيادي در استان باشد؛ خواستار اين هستيم كه همكاران ما چه در پارك و چه در سازمان بسيج اساتيد زمينه عملي شدن اين تفاهم‌نامه را هرچه سريع‌‎تر فراهم نمايند.

منبع : روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان گلستان

ارسال نظرات