خبرهای داغ:
رئیس پارک علم و فناوری یزد خبر داد:

تشکیل مراکز توسعه فناوری برای پاسخ به نیازهای روز یزد

رئیس پارک علم و فناوری یزد ابراز داشت: با توجه به لزوم پاسخگویی به نیازها و چالشهای منطقه ای مراکز توسعه فناوری خاصی در پارک علم و فناوری یزد ایجاد شده است. مثلاً تا کنون دو مرکز توسعه فناوری آب و مرکز توسعه فناوری کاشی و سرامیک شکل گرفته که هدفشان پوشش کلیه خدمات موجود در فرآیند مدیریت فناوری حوزه مربوطه است.
کد خبر: ۹۰۹۸۷۵۴
|
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
تشکیل مراکز توسعه فناوری برای پاسخ به نیازهای روز یزد 

داریوش پورسراجیان در مصاحبه با خبرنگار  سرویس خبری بسیج علمی از یزد بیان داشت: پارک علم و فناوری یزد در سه حوزه اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه زیست فناوری و حوزه علوم انسانی و هنر و یا فناوری‌های نرم و در قالب سه پردیس بزرگ فعالیت می کند.

رئیس پارک علم و فناوری یزد اظهار کرد: پارک علم و فناوری تقریباً در همه شهرستانها بسته به ظرفیت و استقبالی که از طرف شهرستان می‌شود دفتری برای ارتباط و همکاری و توسعه فناوری احداث کرده است. برخی از این دفاتر در حد مرکز رشد، برخی در سطح مرکز نوآوری و برخی هم فقط در حوزه ترویج و آموزش فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به لزوم پاسخگویی به نیازها و چالشهای منطقه ای مراکز توسعه فناوری خاصی در پارک علم و فناوری یزد ایجاد شده است. مثلاً تا کنون دو مرکز توسعه فناوری آب و مرکز توسعه فناوری کاشی و سرامیک شکل گرفته که هدفشان پوشش کلیه خدمات موجود در فرآیند مدیریت فناوری حوزه مربوطه است.

 پورسراجیان با اشاره به بحران کم آبی در یزد گفت: تلاش شده تا تمرکز ویژه‌ای در مورد مسئله آب داشته باشیم چرا که تجربه کرده ایم فعالیت های شرکت های فناور و دانش بنیان در حوزه آب می‌تواند بسیاری از مسائل در بخش های مختلف را حل و فصل کند.

 این مقام مسئول اضافه کرد: در بحث مراکز توسعه فناوری تلاش برای ایجاد مراکزی در حوزه فولاد و انرژی، صنعت هوایی، فناوری های نوین شهری و همچنین صنعت نساجی در دستور کار قرار دارد.

رایزنی جهت حل مشکلات شرکت ها با ادارات دولتی

وی در پاسخ به مشکلات برخی از شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: طبق قانون فعالیت در پارک های علم و فناوری از طریق مجوزی که پارک صادر می‌کند از مزایای استقرار در مناطق آزاد بهره‌مند می‌شود. این مزایا شامل معافیت های مربوط به فعالیت های گمرکی، قانون کار و تامین اجتماعی و معافیت های مالیاتی می شود. اما یک سری پیچیدگی‌های عملیاتی وجود دارد که بخشی مربوط به تغییرات مداوم قوانین و آئین ‌نامه‌های داخلی است که در سازمانهای دیگر اتفاق می‌افتد. بخشی نیز مربوط به عدم شناخت و عدم وجود ارتباط نزدیک بوده است.

وی ادامه داد: برای فائق آمدن بر تغییرات مداوم قوانین و آئین ‌نامه‌های داخلی سعی کردیم از طریق پیگیری  از مراجع قانونی و نمایندگان مجلس برای دادن استفساریه بر قانون و شفاف سازی، مسئله را پیش ببریم. در بخش معافیت های مالیاتی، سازمان امور مالیاتی استان و مجموعه استانداری هم با ما همکاری کردند. نهایتاً با توجه به اینکه قانون تاکید داشت که مرجع تشخیص پارک است قرار شد که یک کمیته مشترکی تشکیل بدهیم و از طریق حضور نماینده سازمان امور مالیاتی و ممیزان تخصصی حوزه فناوری مسئله حل و فصل شود. خوشبختانه این اتفاق افتاد و امسال اولین سالی است که با همکاری سازمان امور مالیاتی و پیگیری های حوزه معاونت اقتصادی استانداری یزد این مسئله حل و فصل خواهد شد.

 رئیس پارک علم و فناوری یزد اضافه کرد: مشابه همین موضوع در مورد قانون کار و بحث تامین اجتماعی هم وجود دارد. آنجا هم مسئله این است که خیلی از ساز و کارهای لازم برای اینکه شرکت های فناور از مزایا بهره‌مند شده و محدودیت‌ها شامل حالشان نشود وجود ندارد. در این حوزه هم همکاران ما در اداره کار و سازمان تامین اجتماعی با ما هم زبان هستند اما ساز و کارهای اجرایی یک مقدار زمان بر است که فکر می کنم با پیگیری حل و فصل شود و مشکل خاصی نداشته باشیم.

وی بیان داشت: با اداره گمرک نیز خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی نداشتیم و با مکاتبات و معرفی نامه هایی که انجام داده ایم مسائل گمرکی شرکت ها حل و فصل شده است.

برند پارک علم و فناوری؛ مهمترین ابزار بازاریابی برای شرکت ها

رئیس پارک علم و فناوری یزد با رد انتقادات در خصوص کاهش فعالیت های حمایتی پارک از شرکت های فناور تاکید کرد: اطلاعات آماری که وجود دارد این موضوع را نشان نمی دهد. ضمناً باید به این موضوع توجه کنیم که پارک در مرحله ابتدایی شکل‌گیری مداخلات خیلی بیشتری داشت اما وقتی یک پارک به درجه ای از بلوغ خود رسید خیلی از سازوکارهای قبلی به شکل درون زا و از طریق تعامل بین عناصر داخلی شکل می گیرد. مثلا آموزش ها و مشاوره هایی که امروز به شکل کارآمد اتفاق می افتد بخش زیادی توسط خود شرکت های پیشرو وجود دارد و از طریق انتقال تجارب به شرکت‌های جدید انجام می شود.

وی گفت: لذا خدمات نه تنها کمتر نشده بلکه به نظر من خیلی بیشتر و کارآمدتر پیش می‌رود و اثر آن را نیز در عملکرد می‌بینیم. یعنی وقتی می بینیم خروجی فعالیت شرکتها خیلی بهتر از گذشته است باید بپذیریم که فعالیت‌های مرتبط و مدیریت جریان بازار و فروش هم دارد به خوبی اتفاق می‌افتد.

 پورسراجیان اذعان داشت: همواره توجه ویژه ما بر ارتقاء برند پارک علم و فناوری به عنوان مهمترین ابزار بازاریابی برای شرکت ها معطوف بوده است، تا از این طریق شرکت ها به استناد استقرار در پارک علم و فناوری و استفاده از برند این استقرار بتوانند یک بخش بزرگی از بازار را مدیریت کنند.  این موضوع مستلزم این است که ما روی بحث ارزیابی خیلی جدی و متمرکز فعالیت کنیم، لذا نسبت به کیفیت عملکرد موسسات در پارک حساس هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری یزد تصریح کرد: در مورد بحث فعالیت عمرانی به جای فعالیت جاری نیز باید گفت خوشبختانه یکی از بخشهای خیلی شفافی که در نظام بودجه کشور وجود دارد و از طریق سازمان مدیریت به شدت کنترل می شود این است که بودجه‌ بخش‌های مرتبط با فعالیت عمرانی کاملاً  از بخش بودجه های جاری جداست لذا این تصور که فعالیت عمرانی فعالیت تجاری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد تصور غلطی است.

ارسال نظرات