بوشهر - بافت تاریخی بوشهر گنجی پنهان است که تاکنون آنگونه که باید، به آن پرداخته نشده و علی‌رغم ظرفیت بسیار بالایی که برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دارد، هنوز به خوبی توسعه نیافته است.
کد خبر: ۹۰۹۸۶۷۶
|
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۸

بافت تاریخی بوشهر فرصتی برای توسعه/ بوشهر قطب گردشگری کشور شودبه گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، بافت تاریخی بوشهر در کنار خلیج فارس با برخورداری از بناها و اماکن منحصر به فرد دارای جلوه‌های بی‌نظیر از نظر معماری است که دارای جذابیت بسیار زیادی در حوزه گردشگری است.

بافت تاریخی بوشهر با ۳۸ هکتار مساحت شامل چهار محله بنام بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی است که در شبه جزیره مثلث‌شکل بوشهر قرار گرفته و دارای تورفتگی در دریای خلیج فارس است.

این بافت که از منحصر به فردترین و زیباترین بافت های مسکونی ایران محسوب می‌شود دارای بناهای منحصر به فردی شامل عمارت‌های زیبا مربوط به ۲.۵ قرن پیش، بناهای کنسولگری‌ کشورهای مختلف، مراکز مذهبی مانند مساجد، حسینیه، و کلیسا، بازار قدیمی، و کوچه‌های زیبا است.

بافت تاریخی بوشهر دارای ظرفیتی بسیار مناسب برای تبدیل شدن به قطب گردشگری است که تاکنون به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و می‌توان با مرمت و بازسازی این بافت زمینه حضور انبوه گردشگران را فراهم ساخت.

تبدیل بناهای تاریخی به اماکن گردشگری همچون هتل و رستوران و اقامت‌گاه و همچنین ایجاد بازارچه‌های سنتی و بومی و محلی در این بافت می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل بافت تاریخی بوشهر به قطب گردشگری ایران باشد.

بافت تاریخی بوشهر فرصتی برای توسعه/ بوشهر قطب گردشگری کشور شود

بهبود زیرساخت‌ها در بافت تاریخی

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر اظهار داشت: مدیریت ارشد استان بوشهر نگاه ویژه‌ای به بافت تاریخی بوشهر دارد و توسعه زیرساخت‌ها در این بافت به صورت جدی در دستور کار است.

مهرداد ستوه به ظرفیت‌های بی‌نظیر بافت تاریخی بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: با تقویت زیرساخت‌ها در این بافت می‌تواند روند زندگی را در این بافت رونق بخشید و با رونق این بخش برای توسعه گردشگری اقدام کرد.

وی ادامه داد: مردم اقبال بسیار خوبی نسبت به بافت تاریخی و مسائل سنتی و تاریخی نشان می‌دهند و بافت تاریخی بوشهر نیز این ظرفیت را دارد که تبدیل به قطب گردشگری شود و میزبان خیل عظیم گردشگران باشد.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تصریح کرد: تلاش داریم تا با استفاده مناسب از ظرفیت‌های صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور زمینه را برای رونق بیشتر و توسعه بافت تاریخی بوشهر فراهم سازیم.

ستوده خواستار تلاش مضاعف برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی بوشهر شد و تاکید کرد: احیای بناهای تاریخی بوشهر با حضور و مشارکت بخش خصوصی می‌تواند این بافت را رونقی بیشتر ببخشد.

بافت تاریخی بوشهر فرصتی برای توسعه/ بوشهر قطب گردشگری کشور شود

تبدیل اماکن تاریخی بوشهر به هتل

رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور نیز گفت: در راستای ترمیم و بازسازی اماکن تاریخی در سطح کشور برنامه‌های ویژه‌ای داریم و در استان بوشهر نیز این موضوع به صورت ویژه دنبال می‌شود.

پرهام جانفشان با اشاره به برخی بی‌توجهی‌ها به بافت تاریخی بوشهر، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از بناهای تاریخی بوشهر توسط افرادی به عنوان سکونت‌گاه مورد استفاده قرار می‌گرفت که اکنون این افراد بیرون رفته‌اند.

وی در مورد نحوه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای مرمت و بازسازی این بناها بیان کرد: بخش خصوصی کار مرمت و تجهیز این بناها را انجام می‌دهد و چند سال از آن استفاده می‌کند که می‌توان این اماکن را به هتل تبدیل کرد.

بافت تاریخی بوشهر فرصتی برای توسعه/ بوشهر قطب گردشگری کشور شود

تبدیل بوشهر به قطب گردشگری

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور افزود: خانه نجفی را به سرمایه‌گذار واگذار کردیم که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و امروز تصمیم‌گیری در مورد قلعه خضرخان تننگستان و عمارت ملک بوشهر انجام گرفت و بازدیدهای دیگری را در استان خواهیم داشت.

جان‌فشان با بیان اینکه بوشهر قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور را دارد، اضافه کرد: باید سرمایه‌گذاران توانمند برای احیا و مرمت بافت تاریخی بوشهر شناسایی شوند و سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی به عنوان پایلوت در بافت تاریخی بوشهر تعریف خواهد شد، ادامه داد: برای احیای عمارت ملک بوشهر تا پایان سال جاری سرمایه‌گذار معرفی می‌شود و می‌توان موج احیای بناهای تاریخی را در بوشهر ایجاد کرد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور از خلیج فارس به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم استان بوشهر یاد کرد و افزود: باید از ظرفیت خلیج فارس برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری به خوبی استفاده شود.

بافت تاریخی بوشهر فرصتی برای توسعه/ بوشهر قطب گردشگری کشور شود

عزم استان برای احیای بافت

مسئولان استان بوشهر عزمی جدی برای توسعه گردشگری در استان بوشهر دارند و یکی از اقدامات مد نظر در این زمینه احیا و مرمت و بازسازی بافت تاریخی بوشهر به عنوان بخشی از هویت مرکز استان است.

استاندار بوشهر گفت: بافت تاریخی بوشهر دارای ارزش و جایگاه ویژه‌ای است و احیای این بافت را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در دستور کار داریم و از ظرفیت‌های مختلف در این راستا استفاده می‌کنیم.

عبدالکریم گراوند با تاکید بر احیا بافت تاریخی بوشهر بر استفاده از این بافت در حوزه گردشگری تاکید کرد و افزود: بافت تاریخی بوشهر در کنار ساحل خلیج فارس ظرفیت مهمی برای توسعه طرح‌های اشتغال و درآمدزایی در حوزه گردشگری داخلی و خارجی دارد.

وی با بیان اینکه اصلاح و بازسازی بافت تاریخی بوشهر مورد توجه ویژه است تصریح کرد: سرمایه گذاری‌های اخیر در احیا و رونق بافت تاریخی بوشهر موثر بوده و سبب اشتغال‌زایی و معرفی هنر معماری و گذشته درخشان این دیار دارد.

بافت تاریخی بوشهر در کنار ساحل زیبای خلیج فارس فرصت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری محسوب می‌شود که باید عزمی جدی برای احیای این بافت صورت گیرد و از ظرفیت بخش خصوصی نیز به خوبی استفاده شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها