در جواب کسانی که فتنه ۱۳۹۸ را انکار می‌کنند ما در این تحلیل و تحلیل‌های آتی به تشریح مرحله به مرحله فتنه‌ها خواهیم پرداخت تا سازوکار‌های مشخصی علیه این فتنه‌ها در افکار عمومی ایجاد گردد.
کد خبر: ۹۰۹۸۲۸۶
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سمیرا دهقانی رییس واحد دانشگاه آزاد اسلامی قروه امروز در یادداشت تازه خود نوشت:

در جواب کسانی که فتنه ۱۳۹۸ را انکار می‌کنند ما در این تحلیل و تحلیل‌های آتی به تشریح مرحله به مرحله فتنه‌ها خواهیم پرداخت تا سازوکار‌های مشخصی علیه این فتنه‌ها در افکار عمومی ایجاد گردد.

استراتژِی زمین سوخته قبلاً در تهاجمات نظامی کاربرد زیادی داشت، اما امروز با رویکرد‌های متفاوتی در همه حوزه‌ها طراحی می‌گردد. ایران اسلامی چند سالی است به‌صورت زیرپوستی موردتهاجم استراتژِی زمین سوخته قرارگرفته است، اما هیچ‌گاه تحلیل گران داخلی نسبت به آن واکنش مناسب نداشته‌اند که دلایل این امر هرچه باشد وضعیت امروز کشور از اثرات ویرانگر این استراتژی است.


در این استراتژی ظرفیت‌ها یک ملت نشانه گرفته می‌شود و با سنگ‌اندازی در مسیر رشد و توسعه آن ظرفیت‌ها به توقف، اجبار می‌شود و در مرحله بعد به عقب‌گرد و ویرانه سازی این ظرفیت‌ها مبادرت می‌گردد.


امروز در حوزه اقتصادی ما آلوده این استراتژی هستیم و به همین خاطر آینده مبهمی برای تقویت اقتصاد پیش روی ماست و رویکرد‌های فعلی نخواهد توانست به رهایی منجر گردد. دلیل این ناتوانی پرسش‌هایی است که در تضاد آشکاری برای مقابله در ذهن‌ها می‌پروراند:


دلیل آنکه چین و هند و روسیه برای مقابله با دلار به اجماع رسیده‌اند، ولی کشور ما در این مسیر لاک‌پشتی حرکت می‌کند چیست؟ بیش از یک سوم تبادلات اقتصادی ایران با چین است چر واحد پولی بومی کشور‌ها جایگزین دلار نمی‌شود؟ چرا در بعضی از کشور‌های مهم بعضاً چند ماهی سفیر نداریم آیا بستن قرارداد‌های بین‌المللی بدون سفیر امکان‌پذیر است؟ آیا در شرایط متلاطم اقتصادی، کارآفرین انگیزه و امنیت کافی برای ورود خواهد داشت؟ آیا کسب‌وکار‌ها در شرایط تلاطم اقتصادی می‌توانند با تمام ظرفیت فعال باشند؟ آیا قدرت خرید مردم به‌عنوان نیروی محرکه تولید وخدمات در شرایط داخلی امروز که این قدرت خرید با ضعف شدید مواجه شده است می‌تواند انگیزه دهنده تولید داخلی باشد؟ آیا بودجه تقدیمی ۹۸ می‌تواند راه‌های مقابله را تقویت نماید؟ چرا شتابی برای جلوگیری از تشدید مشکلات دیده نمی‌شود؟ چرا مردم در فشار نگه‌داشته شده‌اند؟ اگر تحریم‌ها علت اصلی این وضعیت است پس چرا کشور درگذشته با نبود امکانات فعلی با چنین روندی مواجه نبوده است؟ اگر تحریم‌ها مسبب این فشارهاست چرا سازوکار‌های داخلی برای مقابله ایجاد نمی‌گردد؟ چرا افکار عمومی را به موضوعات کم‌اهمیت هدایت می‌شود؟ چرا جنجال‌های سیاسی برای انحراف از مطالبات مردمی در دستور کار قرارگرفته است؟ آیا فقط جمهوری اسلامی مورد هجمه‌های تحریمی است؟ چرا بیکاری جوانان به فراموشی سپرده‌شده است؟ آیا روند فعلی اشتغال جوابگوی سیل عظیم متقاضیان کار خواهد بود؟ علت فعالیت‌های نمایشی و زمان‌بر چیست؟ چرا فرصت اندک کنونی برای مقابله با چالش‌ها به راحتی هدر می‌رود؟ چرا اراده‌ها برای تغییر با سیل عظیم تخریب‌ها مواجه می‌شوند؟ در شرایطی که آمریکا در بدترین شرایط تاریخی خود قرار دارد که فروپاشی آن در آینده نزدیک قابل‌تصور است چرا همچنان برای مقابله با آن، ظرفیت‌های داخلی بسیج نمی‌شود؟ آیا برای رهایی از مشکلات داخلی باید به انتظار همدلی اروپا نشست؟ آیا کشور‌هایی که خود دچار مشکلات عدیده هستند توانایی نجات کشور ما را از شرایط کنونی را دارا هستند یا این پیکر نیمه جان به عنوان طعمه‌ای برای نجات خود می‌پندارند؟ آیا انتظارات به‌حق مردم را زیاده خواهی ملت باید دانست؟ آیا تسهیلات نمایشی بانک‌ها برای تقویت اشتغال و کارآفرینی جوابگوست؟


استراتژی زمین سوخته در سال ۹۸ با شدت بیشتری برای رسیدن به هدف نهایی اجرا خواهد شد و به همین خاطر اگر برای مقابله با آن، تدابیر قوی اندیشیده نشود ضربات کوبنده‌ای بر پیکره ضعیف شده اقتصاد داخلی خواهد خورد که بعضاً قابل جبران نخواهد بود. هر آنچه در سال ۹۷ در حوزه اقتصاد دیده شد در جهت تهاجم همه‌جانبه برای تشدیدبی‌سابقه استراتژی زمین سوخته در سال ۱۳۹۸ است.

در جواب کسانی که فتنه‌های ۹۸ را که رهبر معظم انقلاب چندی پیش هشدار آن را نیز ارائه فرمودند: واقعی نمی‌دانند، باید گفت: یکی از همین فتنه‌ها زمین سوخته است که توانمندی‌های کنونی را نشانه رفته است و درصدد است پیکره نیمه‌جان اقتصاد داخلی به مرده‌ای متعفن تبدیل و همچنین توانمندی‌های نظامی را به توقف تاریخی اجبار نماید.

زمین سوخته می‌تواند اعتراضات مسالمت‌آمیز جامعه را به جنگ‌های داخلی و نفرت عمومی سوق دهد و از این اوضاع آشفته هر آنچه که ساخته‌شده است با طرفه‌العینی به ویرانه تبدیل گردد. سکوت در مقابل هر بی‌عملی همان همراهی با این استراتژی است که باکمال تأسف در بین خواص این سکوت ذلت‌باربه‌وفور دیده می‌شود.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات