خبرهای داغ:
سی و دومین سالگرد آلاله‌های شهید بهبهان در گلزار شهدای شهرستان با حضور مردم و مسئولان استان خوزستان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۹۸۲۸۳
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از بهبهان، جاده 13 کیلومتری شهید صفوی در شمال غربی خرمشهر و در کیلومتر 13 جاده اهواز – خرمشهر قرار دارد و محور اصلی عملیات کربلای 5 بود و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در مجاورت این جاده قرار داشت.

پس از عملیات کربلای 5 و تثبیت منطقه شلمچه، قرارگاه مهندسی صراط‌المستقیم که مدتی پس از جنگ به منظور بهره‌گیری از توان وزارتخانه‌ها و دولت در جنگ توسط وزارت سپاه به فرماندهی محسن صفوی تشکیل شده بود در کنار این جاده مستقر شد. از آنجا که محسن صفوی در عملیات کربلای 5 در این محور به شهادت رسید نام وی بر این جاده گذاشته شد.

 

در جریان عملیات کربلای 5 و در ساعت 7 صبح 19 دی‌ماه 1365 در حالی که رزمندگان گردان فجر لشکر 7 ولیعصر (عج) که از سه گروهان ابوالفضل(ع)، علی اکبر(ع) و قمر بنی هاشم (ع) شهرستان بهبهان تشکیل شده بود در این جاده استقرار داشتند، این منطقه هدف نخستین راکت شیمیایی آلوده به گاز خردل دشمن قرار می‌گیرد و تا ساعت 11 صبح دو راکت دیگر آلوده به سیانور به محل استقرار این گردان اصابت می‌کند که به شهادت 90 تن از رزمندگان گردان فجر شهرستان بهبهان و مصدوم شدن سایر افراد این گردان منجر می‌شود و تاکنون 9 تن دیگر از مصدومین این حادثه به خیل شهدای این واقعه پیوسته‌اند.
در سال 1378 به همت خانواده این شهیدان بنای یادبود کوچکی در جاده شهید صفوی به نام شهدای شیمیایی بهبهان احداث شد. هنوز در اطراف این بنا و پیرامون جاده شهید صفوی آثار مربوط به دوران دفاع مقدس از جمله سنگرها نمایان است.

مراسم سالگرد شهدای شیمیایی گردان فجر بهبهان در عملیات کربلای 5 جمعه 21 دی‌ماه ساعت 14 در کیلومتر 10 جاده خرمشهر-اهواز (جاده شهید صفوی) با حضور سردار امین شریعتی از فرماندهان دفاع مقدس برگزار و همچنین مراسم یادبودی در گلزار شهدای بهبهان با حضور مردم شهیدپرور و هیئات مذهبی برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها