رییس سازمان بسیج هنرمندان در نشست خبری جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج از رقابت ۴۰۰ اثر در این جشنواره خبر داد و گفت: بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب درباره سرود، امسال فقط روی این موضوع متمرکز شدیم.
کد خبر: ۹۰۹۸۲۳۱
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج با حضور جمشید جم دبیر جشنواره و امیر نصیربیگی رییس سازمان بسیج هنرمندان، بابک رضاییسخنگوی شورای مرکزی انجمن موسیقی بسیج و حسین دی‌پیر مدیر اجرایی جشنواره در ساختمان خورشید این سازمان برگزار شد. 

 

نصیربیگی در ابتدای این نشست گفت: سه دوره قبلی در استان فارس برگزار شده و بخش‌های مختلفی نظیر سنتی، پاپ و همخوانی را شامل می‌شده است، اما امسال بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب درباره سرود و تأثیر آن بر لایه‌های مختلف اجتماع، فقط روی این موضوع متمرکز شدیم.

وی افزود: حدود ۴۰۰ اثر به جشنواره رسیده و برای انتخاب آثار نهایی، بر آرای مردمی در کنار نظرات کارشناسی تمرکز می‌کنم. البته گروه‌های حاضر در جشنواره چندان در سودای جایزه‌گرفتن و رتبه‌آوردن نیستند و بیشتر به دنبال معرفی خود و اثرشان هستند.

نصیربیگی خاطرنشان کرد: اختتامیه از ۲۴ تا ۲۷ دی در استان لرستان برگزار می‌شود. این استان پیشینه خوبی در حوزه سرود و موسیقی دارد و صبغه موسیقایی استان، شورا را بر این تصمیم مجتمع کرد که جشنواره با میزبانی مردم صمیمی و غیور خرم‌آباد برگزار شود. 

رییس سازمان بسیج هنرمندان گفت: به منظور تمرکززدایی جشنواره‌ها را در استان‌های مختلف برگزار می‌کنیم تا زیرساخت‌های استانی را معرفی کنیم و بتوانیم هنر مدنظر را در آن استان پررنگ‌تر کنیم. ضمن اینکه سهم استان‌های مختلف از منظر فرهنگی باید لحاظ شود.

وی ادامه داد: ما صرفا به دنبال برگزاری جشنواره نیستیم، می‌خواهیم به واسطه جشنواره چهره‌های مستعد و خلاق در سرود را شناسایی و معرفی کنیم و پلی برای خلق اثر باشد.

 

 

* می‌خواهیم دوباره به سرود جان ببخشیم

در ادامه جم دبیر جشنواره و نماینده انجمن موسیقی بسیج گفت: حدود ۴۸ سال است که در عرصه موسیقی فعالیت دارم و خوشحالم که به من اعتماد شد تا بتوانم راهی که ۴ دهه قبل شروع کردیم، ادامه دهم تا به جوانان منتقل شود. آرزوی من و امثال این بود که به سرود جان دوباره ببخشیم و آن را به جایگاه واقعی خودش برسانیم. سرود خواسته بزرگان ما و حاصل خون شهداست.

وی درباره برگزاری چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج در بیرون از پایتخت گفت: در استان‌ها انگیزه فراوان است و اما توانایی رساندن آن به گوش ما را ندارند. بنابراین سازمان بسیج هنرمندان برای این موضوع پیش‌قدم شد.

جم ضمن اشاره به تعداد آثار ارسالی که حدود ۵۰۰ اثر را شامل می‌شد، ادامه داد: از این تعداد، برخی تکراری و برخی آثار ضعیف و غیرقابل پذیرش بود، بنابراین حدود ۴۰۰ اثر را انتخاب و در معرض رأی مردم قرار دادیم که با بیش از ۷۰ هزار رأی، سرانجام ۱۷ اثر از ۱۳ استان انتخاب شد(اسامی سرودهای راه‌یافته به مرحله نهایی). در آیین اختتامیه ۷ گروه سرود برگزیده از منظر کارشناسان و گروه برتر از منظر آرای مردمی معرفی و تقدیر می‌شوند.

دبیر چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج اظهار داشت: از منتخبان دوره‌های قبلی جشنواره هم دعوت کرده‌ایم که در اختتامیه جشنواره امسال حضور داشته باشند تا بهتر معرفی شوند.

* پخش زنده مراسم اختتامیه از رادیو

در ادامه، رضایی مدیر روابط عمومی این جشنواره گفت: خیلی‌ها گمان می‌کنند جامعه و مردم از هنر ارزشی فاصله گرفته‌اند، اما در این جشنواره خلاف آن را مشاهده کردیم و بیش از ۴۰۰ اثر در دبیرخانه پذیرش شد. پس از رأی‌گیری مردمی، ۱۷ اثر منتخب مرحله اول جشنواره تا ۲۶ دی در معرض رأی مردم قرار گرفته‌اند تا برترین آن‌ها انتخاب شود.

وی،‌دفاع مقدس، محوز مقاومت، فلسطین و سوریه، تحریم‌های اقتصادی و فاجعه منا را برخی از مضامین سرودهای شرکت‌کننده در جشنواره عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول، با حمید شاه‌آبادی معاون صدا رایزنی شده است تا در صورت امکان، اختتامیه جشنواره به صورت زنده از رادیو پخش شود.

رضایی خاطرنشان کرد: پس از پایان جشنواره، گروه‌های برتر را رها نخواهیم کرد و تلاش داریم در سبد شنیداری کشور، تولیدات ارزشی در حوزه موسیقی را بگنجانیم.

* برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جشنواره

در ادامه، میرمعصومی به نمایندگی از کمیته علمی جشنواره گفت: کارگاه‌های آموزشی در استان‌های مختلف به صورت مستمر برای گروه‌های سرود برنامه‌ریزی شده است. همچنین طی روزهای ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه جاری، دو کارگاه «آشنایی با سلفژ، تربیت شنیداری و صداگذاری» و «آشنایی با فناوری‌های نوین و تولید موسیقی به شیوه مدرن» برگزار می‌شود.

دی‌پیر، دبیر اجرایی جشنواره هم درباره شیوه داوری آثار گفت: نگاه انجمن موسیقی بسیج به حس و حال قطعات بوده است، به علاوه اینکه رویکرد فنی هم به آثار داشته‌ایم.

وی اجرا به صورت پلی‌بک را کاملاً منتفی دانست و افزود: در دوران گذار از اجرای زنده به دیجیتال هستیم اما اگر گروهی زنده اجرا نکند، از داوری حذف می‌شود حتی اگر در آرای مردمی اول شود.

 

 

در پایان این نشست، پوستر جشنواره که توسط رجبی طراحی شده است، توسط جمشید جم و امیر نصیربگی رونمایی شد.

ارسال نظرات