یک کارشناس تربیت کودکان گفت: ما نیاز هایمان را نمی شناسیم و اصلاً نیاز را نمی شناسیم و نمی توانیم به آن ها پاسخ دهیم و دائم شکایت داریم که حالمان خوب نیست.
کد خبر: ۹۰۹۸۱۷۳
|
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ خانم دکتر پارسا در ادامه گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج با اشاره به لزوم پرداختن به نشاط و شادی در برنامه های تربیتی گفت:وقتی حوصله مان سر می رود علامت چیست؟ یعنی روح ما نیاز به تغییر دارد، غم نشانه ي این است که شادي ما کم شده است و افسردگی داریم.

وی افزود: احساسات مانند درجه ي بنزین اتومبیل کار می کنند؛ بنزین را در باك اتومبیل می ریزیم ولی یک عقربه در جلوي اتومبیل به ما نشان می دهد که بنزین داریم یا نه! نیاز هست یا نیاز نیست! ما بنزین را در محفظه ي عقربه نمی ریزیم بلکه در باك می ریزیم، ما نیز به نیازهاي جسم و روح پاسخ می دهیم و احساسات همان عقربه ي جلوي داشبورد است که خبر می دهد نیاز برطرف شد یا نه.

این کارشناس تربیت کودکان اظهار داشت: ما نیاز هایمان را نمی شناسیم و اصلاً نیاز را نمی شناسیم و نمی توانیم به آن ها پاسخ دهیم و دائم شکایت داریم که حالمان خوب نیست.

وی افزود: اگر به نیاز روحی مان پاسخ دهیم حالمان خوب می شود و پایه ي این مسئله از کودکی و نوزادي است، نوزاد یا کودك به محض این که گریه می کند مادر به او شیر می دهد، ممکن است گاهی گریه ي او به دلیل شیر باشد ولی گاهی نیز نوازش می خواهد، شیر می دهیم؛ یک موقع ترسیده و حمایت می خواهد باز هم شیر می دهیم و یا حوصله اش سر رفته و محرك می خواهد باز هم شیر می دهیم به همین دلیل در بزرگسالی هر اتفاقی که بیفتد سراغ یخچال می رویم.

دکتر پارسا تصریح کرد: یک رفتار آزادي محور نیز توضیح دادیم به نام "ارزیابی مثبت"، ارزیابی مثبت نیز رفتاري است که به استقلال کودك کمک می کند.

وی افزود: کودك دائماً براي نوازش مراجعه می کند، ارزیابی مثبت به او اعتماد به نفس می دهد که برود،مثل دوتا بند که با کشیدن آن تعادل برقرار می کنیم. این تعادل تبدیل می شود به رفتار برپایه ي مهر و محبت، هم والدین احساس خوبی دارند و هم بچه ها.

این محقق تربیت کودکان در پایان خاطر نشان کرد: کودکان در نتیجه ي ارزیابی مثبت، شجاعت پیدا می کنند و با شجاعت یافتن حرکت و تجربه می کنند، در اثر تجربه نظریه پردازي می کند و مغز کودك رشد می کند و دچار اختلالات رفتاري نمی شود، پس ارزیابی مثبت به بچه ها شجاعت می دهد که حرکت کنند و تجربه کنند.

ارسال نظرات