کشاورز نمونه کرمانشاهی با بیان ایکه کشوری که غذایش را خودش تامین کند، هیچ تحریمی نمی‌تواند اثر کند، گفت: برای مقابله باتحریم‌ها باید روی کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد و این بخش کمترین درگیری را با تحریم‌ها دارد.
کد خبر: ۹۰۹۷۹۶۲
|
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، عادل رضایی کشاورز نمونه کرمانشاهی هفته گذشته از دست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی حکم تقدیر گرفت،‌ وی توانسته در مناطق دیم کرمانشاه ۵.۸ تن در هکتار گندم برداشت کند، در حالی‌که میانگین کشور ۲.۶ تن در هکتار است، تولید وی در هر هکتار بیش از ۲ برابر میانگین کشوری شده است.

وقتی او را برای مصاحبه دعوت می‌کنم، می‌گوید: «به نام خدایی که هرچه داریم از اوست»، و ادامه می‌دهد کار کشاورزی را از چوپانی و گله‌داری شروع کرده‌ام و اکنون به جایی رسیده‌ام که ۵۳۰ هکتار زمین کشاورزی در منطقه کرمانشاه دارم.

رضایی می‌گوید: ۴۹ ساله است، ۳ فرزند دارد و به همراه  ۳ برادر و خانواده‌هایشان در مجموع 10 نفر در یک خانه زندگی می‌کنند که در بین آنها تحصیل‌کرده‌های دکترای کشاورزی و فوق‌ لیسانس ریاضی وجود دارد که همگی به کار کشاورزی مشغولند.

رضایی خودش تا مقطع راهنمایی تحصیل کرده، اما از همان دوران کودکی علاقه فراوانی به کشاورزی داشته است.

وی می‌گوید: برای موفقیت در کار کشاورزی باید عشق و علاقه داشت و در روستا زندگی کرد. نمی‌توانید ساکن شهر باشید و کار تولید و کشاورزی را در روستا پی بگیرید.

رضایی از رمز و راز موفقیتش می‌گوید که کشاورزی را در دشت حاصلخیز سنجابی کرمانشاه انجام می‌دهد و همه کشت و کارش مکانیزه است. آیش را هم رعایت می‌کند و از توصیه مروجان بخش کشاورزی هم کامل استفاده می‌کند.

وی تمام موفقیت‌هایش را پس از لطف خداوند دولت جمهوری اسلامی می‌داند و می‌گوید «من به لطف انقلاب اسلامی به اینجا رسیده‌ام، از پدرم تنها ۲۰ هکتار زمین کشاورزی به من رسیده بود و بقیه را با جهد و تلاش خریداری کرده‌ام و با تمام اعضای خانواده و برادرهایم کشاورزی را به پیش می‌بریم.»

عمده زمین‌های وی دیم است، از ۵۳۰ هکتاری که دارد ۴۹۰ هکتار دیم و تنها ۴۰ هکتار آن آبی است. وقتی از رضایی می‌پرسم که آیا توصیه می‌کند که فرزندانش هم در این راه قدم بردارند و کشاورزی کنند، می‌گوید: کشاورزی در خون ما است، حتی برادرانم که تحصیلات دکترای کشاورزی و فوق لیسانس ریاضی دارند، نیز در این کار مشغول به کار هستند و هیچ کاری مانند کشاورزی و دامداری حلال نیست و من حتماً به آنها توصیه می‌کنم به کار کشاورزی بپردازند که سرمایه خوبی هم در این زمینه داریم.

رضایی در این‌باره که آیا تحریم‌ها و فشارهای خارجی مانعی برای کار آنها شده و در مسیر موفقیتش وقفه‌ای ایجاد کرده است؟ گفت: کشاورزی شغلی است که هیچ تحریمی نمی‌تواند بر آن کارساز باشد. در کشاورزی تمام موهبت‌های خدادادی را به طور رایگان استفاده می‌کنیم و از آن محصول مورد نیاز و ضروری مردم به عمل می‌آید، کدام تحریم می‌تواند نور خورشید یا آب یا خاک خداوند را از ما بگیرد؟! همه اینها را خداوند به ما داده است و تنها همت، تلاش و کوشش ما است که می‌تواند در این مسیر موفقیت‌های ما را دوچندان کند.

*کشاورز ارز را از دل خاک بیرون می‌کشد و به اقتصاد تزریق می‌کند

کشاورز ارز را از دل خاک بیرون می‌کشد و به اقتصاد تزریق می‌کند و برای غلبه بر هر تحریمی کشور باید روی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کند که کمترین درگیری را با تحریم‌ دارد،‌ کشوری که غذای خود را خودش تولید کند، هیچ تحریمی نمی‌تواند تاثیر بگذارد.

رضایی در ادامه از قیمت تضمینی گندم گلایه کرد و گفت: ۳ سال است نرخ خرید تضمینی گندم ۱۳۰۰ تومان بود، در حالیکه تراکتوری که چند سال پیش به قیمت ۷۰ میلیون خریده بودم، الان ۱۴۵ میلیون تومان شده است! بنابراین دولت باید قیمت محصولات کشاورزی به ویژه گندم را بالا ببرد که ما تولیدکنندگان بتوانیم در مقابل این تحریم‌ها و گرانی‌ها همچنان به تولید ادامه دهیم.

کشاورزان همواره از تورم عقب هستند

وی ادامه می‌دهد که اگرچه قیمت تضمینی گندم امسال ۳۰۰ تومان افزایش یافته است، اما این افزایش ۲۳ درصدی در مقابل بالا رفتن ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها کفایت نمی‌کند و ما تولیدکنندگان همواره از تورم در جامعه عقب‌تر هستیم.

این گندم‌کار نمونه منطقه کرمانشاه در ادامه توصیه می‌کند که کشاورزان و تولیدکنندگان به هیچ عنوان دلسرد نشوند و اگر فشار و تحریمی وجود دارد، فعالیتشان را چندین برابر کنند و بدانند که هیچ مشکلی در مقابل عزم و اراده آنها توان ایستادگی نخواهد داشت، ضمن اینکه بخش کشاورزی ارتباط بسیار جزئی‌ با تحریم‌ها دارد و می‌توان از این شرایط پیش آمده به عنوان فرصت استفاده کرد و همه محصولاتی که اکنون وارد می‌کنیم را در داخل تولید کنند که در این صورت تا ابد راه تحریم بسته خواهد شد.

ارسال نظرات