خبرهای داغ:
یک مخترع جوان:

کوچکترین حمایتی از نخبگان نمی‌شود

یک مخترع جوان ارومیه‌ای از طراحی و ساخت دستگاه «پیش‌بینی زلزله» در ارومیه خبر داد و گفت: کوچکترین حمایتی از نخبگان نمی‌شود.
کد خبر: ۹۰۹۷۷۵۷
|
۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸

شهرام غفاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در ارومیه، افزود: زلزله یکی از اتفاقات طبیعی‌ست که هیچ نوع آثار و اطلاعی از قبل در آن رابطه وجود نداشته و به همین دلیل باعث بروز خسارت جانی و مالی فراوان برای مردم و دولت‌ها می‌شود.

وی زلزله بم و کرمانشاه را نمونه بارز این حوادث مرگبار و غیر قابل پیش بینی دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری مانورهای زلزله و امداد نجات یک گام مثبت برای کاهش میزان تلفات در چنین مواقعی هست ولی با کمک علم و فناوری می‌توان پا را از این هم فراتر گذاشت.

وی اضافه کرد: بر اساس فرکانس‌های تولیدی زلزله در اعماق زمین، به تکنولوژی دست یافته‌ام که حاصل آن خلق دستگاه تشخیص زلزله 3 دقیقه قبل از وقوع آن در سطح زمین‌ست که آن را اطلاع رسانی کرده و هشدار می‌دهد و با آژیرهای مخصوص در سطح شهر  احتمال وقوع زلزله را اعلام می‌کند.

غفاری اضافه کرد: این دستگاه به صورتی طراحی شده است که به صورت اتوماتیک آب، برق و گاز مناطق را قطع کرده و هر کار دیگری بنا به درخواست مسئولان شهر و براساس برنامه‌ای که برای آن طراحی می‌شود انجام می‌دهد.

این مخترع جوان اضافه کرد: این سیستم در مرکز تحقیقات علمی و صنعتی ژاپن، استرالیا و آمریکا تست و تایید شده و جایزه هم به آن تعلق گرفته است.

وی ضمن ابراز نارضایتی از عدم‌حمایت مسئولان و دستگاه‌های ذی‌صلاح برای تولید این محصول و استفاده از آن به ویژه اینکه نقاط مختلف کشور بر روی گسل قرار دارد، گفت: به علت عدم تست و مسئولیت‌پذیری در داخل کشور این دستگاه به گورستان تکنولوژی تقدیم شده است.

غفاری اضافه کرد: در زمان طراحی و ساخت این دستگاه، به دلیل عدم برخورداری از منبع درآمد مناسب، نتوانستم  آن را تولید کنم پس به مرحله تجاری‌سازی نرسید.

وی گفت: چنین فناوری‌هایی به بودجه تحقیقاتی و تولید نیاز دارد ولی به دلیل عدم حمایت مسئولان، این منبع مالی در اختیارم قرار نگرفت.

انتهای پیام

ارسال نظرات