فاصله ایران در حوزه تجدیدپذیرها با شاخص‌ها و ظرفیت‌های جهانی بسیار زیاد است، چراکه مجموع ظرفیت تجدیدپذیر نصب شده دنیا تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰۰ گیگاوات بوده و در سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۱۰۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق تولیدی انرژی‌های خورشیدی اضافه شد که این میزان معادل یک چهارم ظرفیت موجود تا قبل از ۲۰۱۷ بوده است.
کد خبر: ۹۰۹۷۵۶۶
|
۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، امیر دودآبی‌نژاد - معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) - امروز در نشست تخصصی آب و انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر این مساله که طبق برنامه ششم توسعه، هدف‌گذاری شده تا ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران تا پایان سال برنامه ششم توسعه به ۵۰۰۰ گیگاوات برسد، افزود: ایران دارای ظرفیت قابل توجه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است و به راحتی می‌تواند ظرفیت ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و ۱۵ هزار مگاوات و بیش‌تر، انرژی بادی داشته باشد و نیز به صادرات برق تجدیدپذیر بپردازد.

وی با بیان این‌که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با همت بخش خصوصی و با حمایت مجلس و قوانین یاری بخشی که مصوب شده، از جمله خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر، از رشد فزاینده‌ای برخوردار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مجموع ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در کشور، ۶۷۰ مگاوات است که در این بین، ۴۲ درصد آن به انرژی خورشیدی، ۴۱ درصد آن به انرژی بادی و مابقی به انرژی زیست توده و سایر انرژی‌های پاک اختصاص دارد.

به گفته معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، بیش‌ترین تولید برق انرژی‌های خورشیدی و بادی همزمان با اوج مصرف برق در تابستان است که این امر از نظر مدیریت انرژی در زمان‌های مورد نیاز ارزش بسیار زیادی دارد، لذا امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس روند توسعه انرژی‌های پاک با رشد بیش‌تری دنبال شود.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر راه حلی برای شرق اصفهان

در ادامه، پیمان تقی‌پور - مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، در زمینه پتانسیل بالای استان اصفهان درباره تولید و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های فعال در زمینه‌ی نصب سیستم‌های خورشیدی است، چراکه ۱۷۴ نیروگاه صنعتی یا خانگی به ظرفیت ۳۰۷۳ کیلووات دارد.

وی افزود: از طرف دیگر، ۳۸ نیروگاه به ظرفیت تجمعی ۶۹۵ کیلووات در این استان مستقر است که باتوجه به این شرایط می‌توان گفت که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند در مناطقی مانند شرق اصفهان که با کمبود جدی آب مواجه است، راه حلی مناسب باشد.

وجود ۱۱۱۶ نیروگاه نجدیدپذیر در مناطق محروم

مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان این‌که در حال حاضر ۱۱۱۶ نیروگاه تجدیدپذیر در مناطق محروم و توسعه نیافته با گرفتن تسهیلات بانکی احداث شده و اقساط خود را از درآمد نیروگاه‌ها پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، هم‌چنین از مهاجرت روستاییان در کشور نیز جلوگیری می‌کند و در مناطق مرزی موجب حفظ امنیت کشور نیز خواهد شد.

تقی‌پور تصریح کرد: در شرایط فعلی با توجه به تصمیم حاکمیت در زمینه صادرات برق، اگر حمایت اصولی و درست از تولید و توسعه انرژی‌های پاک صورت گیرد، می‌توان بر مشکلات به وجود آمده فائق آمد و استان اصفهان توانایی این را دارد که به قطب صادراتی برق تجدیدپذیر تبدیل شود.

تغییر اقلیم برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر یک فرصت است

در ادامه این نشست محسن رفعتی - مدیر موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی، با تاکید به این مساله که در حال حاضر تغییر اقلیم فرصت و بستری مناسب را برای تولید انرژی پاک فراهم آورده است، گفت: باتوجه به این‌که با تغییر اقلیم میزان نزولات جوی کاهش پیدا کرده و یا میزان بارش برف به باران تغییر پیدا کرده، اما میزان ساعات آفتابی بیش‌تر شده و فرصت و بستری را فراهم آورده است که می‌توان از آن به منظور تولید هرچه بیش‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد.

وی افزود: درباره مساله کم‌آبی، راهکار ما استفاده و جایگزینی روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین است که تا حد توان در این راستا تلاش می‌کنیم و با انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه و آبیاری‌های نوین و قطره‌ای در تلاش هستیم تا این مساله را پشت سر بگذاریم.

مدیر موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی اظهار کرد: توسعه انرژی‌های پاک می‌تواند در پکیج توسعه روستایی موثر واقع شود چرا که به نظر می‌رسد تامین برق مورد نیاز ۲۰ میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونتگاه‌های عشایری از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهکاری کارآمد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب‌رسانی زیست محیطی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.

به گفته رفعتی، در این بین اختصاص ۱۸ و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی برای نصب پنل‌های خورشیدی و یا توربین‌های بادی بیش از ظرفیت تولیدی کشور بوده و راهکاری منطقی نیست، چرا که اگر وارد دوره‌تر سالی شویم، بازگردانی دوباره این زمین‌ها به کشاورزی هزینه‌های بالایی به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به طور کلی ما همواره حامی تولید انرژی‌های پاک هستیم و بر این امر معتقدیم در حالی که ۲۵ درصد انرژی در سراسر دنیا از طریق توسعه تجدیدپذیر‌ها تامین می‌شود، چرا جایگاه ایران باید در تولید و گسترش این نوع انرژی از بهره پایینی برخوردار باشد، به نظر می‌رسد که در این میان نیازمند آینده‌نگری بیشتر و سنجش صحیح و اصولی هستیم.
 
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
ارسال نظرات