خبرهای داغ:
روانشناسان معتقدند که نخستین دلایل بروز اختلال بلوغ زودرس از درون خانواده بر اساس مؤلفه هایی چون نوع تغذیه، آداب معاشرت و روابط بین پدر و مادر، نوع پوشش والدین و دسترسی کودکان به محتوای فضای مجازی و کانال های ماهواره ای است.
کد خبر: ۹۰۹۷۵۶۲
|
۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،سن بلوغ جنسی در جهان رو به کاهش است و ایران نیز از این وضعیت مستثنی نیست و این قضیه نگرانی های زیادی را از جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و تربیتی به دنبال داشته است. در آمریکا شماری از دختران در سنین بین ۷-۶ به بلوغ می رسند و حدود ۵درصد بیشتر از پسران از این اختلال رنج می برند. در ایران نیز طی دو سال گذشته آمار و ارقامی مبنی بر کاهش سن بلوغ مخصوصا در دختران از سوی مراکز و سازمان هایی چون انجمن متخصصان داخلی ایران، سازمان بهزیستی کشور، سازمان نظام روانشناسی و مشاور کشور ارائه شده که در آن خبر از کاهش ۴ ساله سن بلوغ در دختران و پسران داده شده است.

طبق این آمار سن بلوغ پسران از ۱۶ سال به ۱۲ سال و دختران از ۱۴ سال به ۱۰ سال رسیده است و دختران و پسرانی هم هستند که کمتر از سن یاد شده به بلوغ می رسند. بلوغ زودرس را ظاهر شدن زودهنگام علائم بلوغ جسمی و هورمونی تعریف می کنند که بلوغ جنسی را نیز در بر می گیرد.

روانشناسان معتقدند که کودکانی که به بلوغ زودرس دچار می شوند از جنبه های فردی، اجتماعی و جنسی دچار آسیب هایی می شوند که ضرورت پیشگیری این اختلال را از درون خانه ایجاب می کند. در کشورهای اروپایی و آمریکایی که بعضاً روابط جنسی آزاد و حتی افسارگسیخته وجود دارد، با بلوغ جنسی زودهنگام، نیازهای مرتبط با آن به صورت حداکثری برطرف می شود اما در ایران با وجود تحریکات زیاد، تأمین برای حداقلی است و تا سنینی نیز امکان پذیر نمی باشد! و این مورد بر می تابد که راه حلی جدی را برای رساندن محرک ها به حداقل کاهش در نظر بگیریم.

نخستین دلایل بروز اختلال بلوغ زودرس از درون خانواده بر اساس مؤلفه هایی چون نوع تغذیه، آداب معاشرت و روابط بین پدر و مادر، نوع پوشش والدین و دسترسی کودکان به محتوای فضای مجازی و کانال های ماهواره ای است.
برخی از والدین گمان می کنند که هر چه آزادتر و کم پوشش تر در حضور کودکان خود باشند با هم معاشرت کنند، این صحنه ها در برابر چشم کودک عادی سازی می شود. غافل از اینکه هر چه بیشتر برای تأمین و در امان ماندن کودک از غرایز جسنی به تحریک آن بپردازیم باعث بروز بلوغ زودرس در آنها شده و شاهد تربیت کودکانی از لحاظ جسمی و غرایز جسنی بزرگ اما از نظر عقلی و روحی رشد نیافته هستیم.
بسیاری از برنامه های ماهواره ای که اعضای خانواده به راحتی در کنار یکدیگر به تماشای آن می نشینند به تحریک شهوت کودکان در آینده نزدیک می پردازد زیرا برخلاف تصور بزرگسالان که کودکان از این تصاویر عکس گرفته و آنها را در ذهن خود ذخیره می کنند و در حال ساختن باورهای غلط و اغراق شده درباره امور جسنی در ذهن خود هستند.
وقتی به نوجوانی می رسد در حال گذراندن بلوغ جنسی است که او را در برزخی سخت قرار داده است. شرایطی که مجوز ازدواج را بخاطر نرسیدن به بلوغ اقتصادی و بلوغ ازدواج به او نمی دهند و از طرف دیگر مجبور است با غریزه طغیان گر خود دائم در ستیز باشد تا به سمت انحراف جسنی کشیده نشود.

بغیر از موارد گفته شده، عدم تأمین نیاز عاطفی فرزندان در خانواده یکی دیگر از دلایلی است که باعث می شود وی به دنبال کسب محبت و عاطفه بیرون از محیط خانه باشد و همین امر ریشه دوستی با جنس مخالف است و در زمانی اندک انحرافات اخلاقی را رقم می زند.

چاقی بیماری قرن محسوب می شود و خود علت بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی- عروقی است. در مورد بلوغ زودرس نیز رد پایی از چاقی دیده می شود از همین روست که کارشناسان تغذیه یکی از راه های پیشگیری از بلوغ زودرس را توجه به تغذیه و رشد مناسب فرد می دانند.
بررسی محققین مشخص کرد که خوردن مصرف مواد غذایی آماده یا فست فودها، مصرف زیاد نوشابه های گازدار، مصرف بیش از اندازه ادویه، عادت دادن کودک به خوردن مواد غذایی پرچرب و شور یا بسیار شیرین، تأثیر زیادی بر ایجاد اخلال بلوغ زودرس کودکان دارد.

به هر حال اکنون که جامعه با روند کاهش سن بلوغ جنسی رو به روست، خانواده ها باید آموزش های لازم را در خصوص نوع برخورد با کودکان بالغ شده خود ببینند و مسیر را برای طی کردن سالم این دوره تا فراهم شدن شرایط ازدواج برای آنها هموار سازند. متولیان امور تعلیمی و تربیتی کودکان چون آموزش و پرورش نیز بی مسئولیت نبوده و باید آموزش جنسی را به طور کامل و صحیح در برنامه های آموزشی مدارس مطابق با فرهنگ و عرف جامعه اسلامی قرار دهد.

به نظر می رسد سه مانع اساسی در طرح مسائل جنسی بین فرزندان و والدین یا مربیان وجود دارد: فقدان آگاهی والدین از چگونگی ارائه تعالیم جنسی و عدم احساس راحتی آنها در طرح این مسئله؛ ترس از شکستگی حریم های خانوادگی و عدم آگاهی از زمان مناسب برای ارائه آموزش های جنسی.
نویسنده : رژان زندیه- 

 
ارسال نظرات