خبرهای داغ:
پرونده / زندگی سالم ۲

عشق ورزی صحیح به همسر، نشانه بلوغ عاطفی است

عشق ورزیدن به همسر به شکل صحیح و منطقی، خود نشانه بلوغ عاطفی است، عشق فطری است، اما عشق ورزیدن آموختنی و اکتسابی است و فرد آن را در اجتماع و خانواده می آموزد و خود را پخته تر می کند.
کد خبر: ۹۰۹۷۵۵۶
|
۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،در یادداشت پیشین، در خصوص ازدواج بیان شد که هر فردی برای تشکیل زندگی مشترک، لازم است که برخی شرایط و ویژگی‌ها را کسب کند تا بتواند مسئولیت‌هایی که در زندگی مشترک وجود دارد را بر عهده بگیرد. بر این مبنا و بر اساس نظر روانشناسان، جامعه‌شناسان و مشاوران حوزه خانواده و ازدواج، بلوغ به عنوان مهمتربن پیش شرط در ازدواج است که شامل بلوغ زیستی- جسمی، بلوغ جنسی، بلوغ عاطفی، بلوغ ذهنی و عقلی، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی است و لازم است که فرد متقاضی ازدواج به این بلوغ‌ها دست پیدا کرده‌باشد.
بارزترین نوع بلوغ، بلوغ زیستی- جسمانی است، این نوع بلوغ جسمی است و فرد از نظر فیزیولوژی که شامل تمام اعضا و اندام‌ها می‌شود به نهایت رشد خود می رسد و دستگاه‌ها می‌توانند به خوبی انجام وظیفه کنند و قد و قامت، استخوان‌بندی، وزن و قدرت بدنی به نهایت درجه رشد خود می‌رسد البته این بلوغ تابع قوانین رشد است که برای مرد و زن و نژادهای گوناگون متفاوت است، همینطور شرایط محیطی، جغرافیایی، خوراکی و مسئله وراثت تأثیر مستقیمی بر آن دارد.
برای شناخت میزان رشد جسمانی دختر و پسر، نه تنها باید ارتباط و همبستگی ابعاد گوناگون رشد را مدنظر قرارداد بلکه رابطه رشد جسمانی با عوامل روانشناختی نیز حائز اهمیت است، یعنی بین رشد جسمانی و سازگاری های روانی و اجتماعی فرد، ارتباط نزدیکی وجود دارد. به همین دلیل انحراف از الگوهای بهنجار رشد جسمانی، آثار روانی بر جای می گذارد و علت تغییرات رفتاری در فرد می شود.
به طور کلی،‌ عوامل نشانگر بلوغ جسمانی در افراد شامل تکامل و رشد دستگاه های مختلف بدن و تغییرات فیزیولوژیکی، رشد قد و قامت و وزن و استخوان بندی و افزایش قدرت بدنی است.
بلوغ جنسی
منظور از بلوغ جنسی به وجود آوردن رشد و تغییراتی است که فرد در اثر آن قدرت و توانایی جدیدی پیدا می‌کند تا مسائل جنسی را درک کند و به نقش جنسی خود که همانا تولیدمثل و بقای نسل است بپردازد، یعنی همان رشد و بیداری غدد اتفاق می‌افتد و نوعی اعلام آمادگی برای پدر و مادر شدن صورت می گیرد. با بلوغ جنسی فرد می تواند فرزند دار شود و به یکی از مهمترین اهداف ازدواج یعنی تولید مثل دسترسی پیدا کند و آن را تحقق بخشد، زیرا امکان دارد فردی از لحاظ جسمانی به بلوغ رسیده باشد ولی از لحاظ جنسی بالغ نشده باشد، بنابراین بلوغ جنسی نقش مهمی در زندگی ایفا می کند و عوامل متعددی می تواند در بروز آن موثر باشد از جمله آب و هوا، ‌نوع تغذیه، فرهنگ، بهداشت، شرایط اجتماعی و ده‌ها عامل دیگر، همچنین از لحاظ مدت و سن شروع از فردی به فرد دیگر تفاوت است.
بلوغ عاطفی
در بلوغ عاطفی فرد باید در آستانه ازدواج، به چنان آمادگی و رشد عاطفی و روانی رسیده باشد که دارای زبان عاطفی معقول گردد و عاطفه اش جهت دار و در خط تعدیل و کنترل باشد و در برخوردهای خود با دیگران رفتارها و واکنش های منطقی و معقول را جانشین رفتارهای احساسی و هیجانی کند، به عبارت دیگر توانایی کنترل احساسات خود و توانایی داد و ستد عاطفی، تبادل مهر و محبت با دیگران را داشته باشد.
عشق ورزیدن به همسر به شکل صحیح و منطقی، خود نشانه بلوغ عاطفی است، عشق فطری است، اما عشق ورزیدن آموختنی و اکتسابی است و فرد آن را در اجتماع و خانواده می آموزد و خود را پخته تر می کند.
افرادی که در خانواد های مملو از عشق، صفا و صمیمیت بزرگ شده اند، به راحتی می توانند به دور از خود خواهی ها و خودپرستی ها محبت را حس کنند و در مقابل به دیگران انتقال دهند.
در ازدواج، بلوغ عاطفی بسیار حائز اهمیت است و باید توجه داشت که درجه بلوغ عاطفی تنها به سن بستگی ندارد چرا که ممکن است شخصی سن بالایی داشته باشد، مثلا ۳۰ یا ۴۰ ساله باشد اما از لحاظ عاطفی به این توانایی نرسیده باشد و قدرت کنترل احساسات و عواطف خود را نداشته باشد، وگرنه فردی که به بلوغ عاطفی برسد، در زمینه مشکلات خود می تواند واقع بین باشد، هدف خاصی را در زندگی دنبال کند و بر اساس آن هدف از بحران های دائمی زندگی جلوگیری کند.
احساس ثبات عاطفی در فرد،‌ کنترل احساسات خود نسبت به دیگران، انعطاف پذیری فرد در مقابل بینش و تفکرات و وقایع زندگی،‌ عدم ابراز احساسات افراطی و غیرمعقول از نشانه‌های بلوغ عاطفی در فرد است که شاید دیگران نتوانند معیار خوبی برای ارزیابی این بلوغ باشند، لذا خود فرد باید از لحاظ بروز رفتارهایی که مبنای عاطفی و روانی دارند خود را امتحان کند و سعی کند اگر با بلوغ عاطفی فاصله دارد، خود را تقویت نماید و ثبات عاطفی را در وجود خود به وجود آورد.
دامنه بلوغ عاطفی
در طی رسیدن به بلوغ عاطفی برخی از عواطف ظهور و نمود بیشتری پیدا می کند تا فرد به رشد عاطفی نائل گردد و دامنه بلوغ عاطفی را گسترده می‌کند، که ترس یکی از این عواطف است که فرد از اوایل این دوره، دچار برخی از ترس ها مانند ترس از نقص و نارسایی در جنبه مرد یا زن بودن خود می شود، به ویژه اگر در بلوغ تأخیر داشته باشد، ترس از عدم موفقیت در تحصیل، ترس از آینده، فقر و یا ترس از شکست‌ها و ناکامی‌ها در عرصه‌های دیگر زندگی
همینطور فرد ممکن است دچار اضطراب شود، زیرا برخی از نوجوانان هنگامی که رشد اندام، وضع ماهیچه ها، رشد بالاتنه، تغییر قیافه، شد بالاتنه، تغییر قیافه خود را می بینند دچار نوعی حیرت و نگرانی می شوند و این امر سبب بی خوابی، بدخوابی، دلشوره می‌گردد و در واقع ورود به دنیای جدید بلوغ برای آن‌ها ایجاد اضطراب می‌کند.
از دیگر تأثیرات بلوغ عاطفی شدت گرفتن محبت، خشم، شرم و خجالت و حساسیت است اما لازم است که فرد در نظر داشته باشد تمام این رفتارها با شناخت از بلوغ عاطفی،‌ جنسی و جسمی قابل پیشگیری و کنترل است و اگر فرد با این خصوصیات آشنایی داشته باشد، بهتر می تواند در مواجهه به آن عکس العمل منطقی نشان دهد و به آگاهی نسبت به درک طرف مقابل برسد و در تصمیم‌گیری برای تشکیل خانواده مصمم‌تر گام بردارد./طنین یاس - زهرا باقری

ارسال نظرات