از محل صندوق توسعه ملی،

آیین کلنگ زنی پروژه آبخیزداری شهرستان شاهرود در روستای میقان+ تصاویر

آیین کلنگ زنی پروژه آبخیزداری شهرستان شاهرود در روستای میقان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۹۷۴۷۱
|
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمد کرم محمدی در آیین کلنگ‌زنی پروژه‌های آبخیزداری شاهرود از محل صندوق توسعه ملی در روستای میقان با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان به‌طور جدی پیگیری می‌شود، ابراز داشت: با توجه به اینکه با خشک‌سالی طویل مدت روبرو هستیم و از سوی دیگر شاهرود به منبع آب جاری نیز متصل نیست، اجرای پروژه‌های آبخیزداری تنها راه نجات ما در خروج از بحران کم آبی محسوب می‌شود.
وی افزود: اگر شاهد اجرای طرح آبخیزداری در هر هکتار باشیم طی سال نخست می‌تواند ۲۵ درصد بر روی سفره‌های آب زیرزمینی اثرگذار باشد که در مناطق خشک و کم باران تنها راه‌حل برون رفت از مشکلات، توجه به آبخیزداری است.
فرماندار شاهرود بابیان اینکه در اولین ملاقات با مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان پیگیری طرح‌های آبخیزداری در شاهرود در اولویت قرار گرفت، اظهار کرد: از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان اعتباری به صورت گلوبال در اختیار جهاد کشاورزی قرار دارد که می‌بایست ۳۲ درصد سهم شهرستان از این اعتبارات لحاظ شود تا با اختصاص آن بتوانیم لایروبی قنوات را نیز صورت دهیم.
محمدی با بیان اینکه با لایروبی قنوات سبب می‌شود تا مردم از آب آشامیدنی بهره‌مند شوند، افزود: این اقدام برای تغذیه مصنوعی منابع آبی در زمستان نیز قابل‌استفاده است، اما انتظار می‌رود علاوه بر اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، دیگر نهاد‌ها مثل برنامه‌وبودجه و صندوق توسعه ملی نیز در کنار اعتبارات سفر رئیس جمهوری به کمک طرح‌های آبخیزداری شاهرود بیایند.
وی ضمن بیان اینکه شرایط مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری باید فراهم شود، عنوان کرد: اگر در پایین‌دست ارتفاعات شاهرود دپوی آب را انجام دهیم، می‌توانیم بخشی از آب را به زمین تزریق کنیم که این اقدام می‌تواند کمک شایانی به کشاورزان باشد.
سید حسن حسینی شاهرودی نیز در این آیین با بیان اینکه حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری دارای هزینه‌های بالایی است، گفت: اضافه شدن آب قنات‌ها، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری است بنابراین مجلس اعتبار قابل‌توجهی از صندوق توسعه ملی برای این طرح‌ها تصویب کرده که ۲۰ میلیارد تومان آن به استان سمنان تعلق گرفته است.
وی بابیان اینکه به دلیل حساسیت منطقه در بروز سیلاب، طرح‌های آبخیزداری روستا‌های میغان، ابر، ابرسج و دهملا در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۲ منطقه در دست مطالعه است که ظرف مدت کمتر از شش ماه اعتباری از حوزه ریاست منابع طبیعی کشور ابلاغ و کار جهادی آن آغاز شده است، اما باید گفت: این اعتبارات کافی نیست و باید برای سال آینده نیز باید اعتبارات بیشتری در این حوزه مصوب شود.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه با بهره‌گیری از ظرفیت مجلس، اقدامات آبخیزداری به نتیجه می‌رسد، گفت: تحقق طرح‌های آبخیزداری در شاهرود برای یک هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند و باعث ماندگاری مردم در روستا‌ها می‌شود.
حسینی شاهرودی با بیان اینکه استعداد‌های خدادادی باید مورداستفاده قرار گیرد تا بتوانیم تولید ثروت و ایجاد رونق اقتصادی را شاهد باشیم، تصریح کرد: جمع‌آوری آب‌های سرگردان با احداث بَند می‌تواند ظرفیت‌های منطقه را تقویت کند، اما می‌بایست جوانب آن نیز سنجیده شود تا اجرای آن، خطری برای اهالی منطقه و باغداران نداشته باشد، این اقدام البته در صورت اجرا به ایجاد اشتغال و رونق گردشگری کمک می‌کند که امیدواریم طرح آماده و به منابع طبیعی ابلاغ شود.
وی بابیان اینکه اجرای طرح‌های مشارکتی در بودجه ۹۸ پیش‌بینی‌شده است، بیان کرد: برای اجرای ۱۲ طرح آبخیزداری شاهرود نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این اعتبارات قطعاً نمی‌تواند با بودجه تامین شود از طرفی هم نمی‌توانیم دست بر روی دست بگذاریم پس باید فکری برای این امر اندیشید که یکی از اقدامات می‌تواند مشارکت مردم باشد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه در اجرای طرح‌های منابع طبیعی می‌توان از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرد، ابراز داشت: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از بانک‌ها و بهره‌گیری از کمک‌های فنی اعتباری دولت و به‌کارگیری نیرو‌ها و ماشین‌آلات یکی از این ظرفیت‌ها است که دو مزیت دارد نخست ۵۰۰ نفر در منطقه از آن بهره‌مند می‌شوند و در ثانی منتظر اعتبارات دولتی نخواهیم بود.
حسینی شاهرودی در بیان مثالی از مشارکت مردم در طرح‌هایی که اعتباراتشان کافی نیست، افزود: فرودگاه بین‌المللی شاهرود را مردم کلنگ زده و ساختند و بعد از ۲۵ سال دولت وارد کار شد لذا اگر مردم کلنگی را بر زمین نمی‌زدند بعید بود امروز فرودگاهی در شاهرود دیده می‌شد.
علینقی حیدریان نیز در این آیین بیان اینکه ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در خردادماه امسال اخذ و با توزیع آن، کار در بین شهر‌های استان انجام شد، ابراز داشت: علاوه بر این مبلغ با پیگیری‌های نماینده و فرماندار شاهرود پنج میلیارد تومان اعتبار برای دو شهرستان شاهرود و میامی از تهران منظور شد که در این جریان منابع طبیعی تنها مجری کار بود.
وی افزود: با اعتبارات موجود پروژه‌های آبخیزداری حوزه ابر و سورخان انجام و در حال گذران مراحل پایانی کار است لذا با توجه به اعتبارات سنگین، حوزه مطالعاتی اجرای پروژه‌های منابع طبیعی بر مناطق تأثیرگذار و سیل خیز حوزه روستایی و شهری نظیر نگارمن، ابر، میغان، ابرسج، دهملا سوق داده شد.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه ۱۲ حوزه مطالعاتی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در شاهرود تعریف‌شده است، بیان کرد: این مقدار با مساحت ۲۱۴ هزار هکتاری به انضمام ۶۰ هزار هکتار باقی‌مانده از قبل در حوزه‌های موردمطالعه ما محسوب می‌شوند تا در صورت تخصیص پول از صندوق توسعه ملی سریع‌تر بتوانیم کار را به سرانجام برسانیم.
حیدریان تصریح کرد: معتقدیم اگر اعتبارات صندوق توسعه ملی طی دو الی سه سال پشت سرهم ادامه‌دار باشد می‌شود در کل این ۱۲ منطقه کار را انجام داد که این امر تأثیرگذاری بسیاری در حوزه روستایی دارد.
وی افزود: در کلنگ‌زنی و احداث سنگ و ملات حوزه آبخیز ابرسج و میغان ۱۰ پروژه سنگ و ملات با شش هزار مترمربع پیش‌بینی شد که اعتبار آن رقمی معادل یک و نیم میلیارد تومان است.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در میقان ضمن تغذیه قنوات باعث جلوگیری از سیلاب و رسوب می‌شود، گفت: انجام هر هکتار مساحت آبخیزداری باعث ذخیره ۵۵۰ مترمکعبی آب خواهد شد هرچند وظیفه منابع طبیعی تغذیه قنوات نیست، اما با تله گذاری کمک می‌کند تا سیلاب با آرامش به دشت برسد و در بین راه نیز تغذیه قنوات نیز اتفاق می‌افتد.
حیدریان تصریح کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در همین استان سمنان بند‌هایی وجود دارد که در آن کشاورزان دو ماه چاه‌های آب خود را روشن نمی‌کنند بنابراین در برنامه‌های منابع طبیعی راهکار‌های اجرایی نیز پیگیری می‌شود.
وی بابیان اینکه کلنگ‌زنی احداث بند‌های سنگ و ملات برای سال اول یا یک سال تمام نمی‌شود، اظهار کرد: در میغان و ابرسج ۱۰ سنگ و ملات با ۶۰۰۰ مترمکعب احداث می‌شود و در منطقه دهملا نیز کار با ۵۰ هزار پل خاکی و ۱۶۰۰ سنگ و ملات در دست اجرا است که امیدواریم تا هفته منابع طبیعی این طرح‌ها به اتمام برسد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار