افزون بر اینکه ارقام مربوط به تقویت بنیه دفاعی در ستاد کل نیروهای مسلح از رقم مصوب ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱۰۲ میلیارد تومان در سال ۹۸ کاهش یافته و همچنین اعتبار این موضوع در وزارت دفاع برای سال ۹۷ بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوب شده بود که در لایحه بودجه سال آینده به ۶۲۰ میلیارد تومان تنزل یافته است.
کد خبر: ۹۰۹۶۷۱۹
|
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ بودجه نظامی و دفاعی در تمام کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تمامی دولت‌ها بر این اساس، درصدی از کل بودجه یا بخشی از تولید ناخالص ملی را به بخش دفاع و امنیت تخصیص می‌دهند.

آمریکا با تخصیص بیش از ۶۷۵ میلیارد دلار بودجه نظامی برای سال ۲۰۱۹، حدود ۳۶ درصد کل بودجه نظامی جهان را صرف می‌کند. از دیگر کشورهایی که بیشترین بودجه نظامی را در جهان صرف می‌کنند می‌توان به چین، هند، فرانسه، انگلیس، آلمان، کره جنوبی، برزیل، ایتالیا، استرالیا، کانادا و ترکیه اشاره کرد. چین ۲۲۸ میلیارد دلار، هند حدود ۶۳/۹ میلیارد دلار، عربستان ۶۹/۴ میلیارد دلار، روسیه ۶۶/۳ میلیارد دلار، فرانسه ۵۷/۸ میلیارد دلار، استرالیا ۲۷/۵ میلیارد دلار و ترکیه ۱۸/۲ میلیارد دلار به حوزه نظامی اختصاص داده‌اند.

از سوی دیگر اگر سهم بودجه نظامی را با کل بودجه مقایسه کنیم، عراق با ۷/۴ میلیارد دلار معادل ۹/۴ درصد از بودجه کل خود را به بخش نظامی‌اش اختصاص داده است، همچنین جمهوری آذربایجان نیز با وجود آنکه از نظر حجم ۱/۵ میلیارد دلار از بودجه را به نهادهای نظامی خود اختصاص داده است، اما همین ۱/۵ میلیارد دلار معادل ۱۰/۴ درصد از کل بودجه این کشور است.

کویت ۶/۸ میلیارد دلار برابر با ۱۱/۳ درصد از کل بودجه و عربستان بیشترین سهم بودجه نظامی از کل بودجه کشور را دارند، به گونه‌ای که بودجه نظامی سعودی‌ها ۶۹/۴ میلیارد دلار است که ۳۰/۴ درصد از کل بودجه این کشور را در بر‌ می‌گیرد. کشوری مانند عمان ۸/۷ میلیارد دلار به حوزه نظامی خود اختصاص داده که معادل ۲۶/۳ درصد بودجه کل این کشور است.

در مقام مقایسه، بر اساس اطلاعات منتشر شده از لایحه بودجه سال ۹۸، بودجه نظامی ایران با سهم ۵۱ هزار میلیارد تومانی زیر۳ درصد کل بودجه دولت است. افزون بر اینکه ارقام مربوط به تقویت بنیه دفاعی در ستاد کل نیروهای مسلح از رقم مصوب ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱۰۲ میلیارد تومان در سال ۹۸ کاهش یافته و همچنین اعتبار این موضوع در وزارت دفاع برای سال ۹۷ بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوب شده بود که در لایحه بودجه سال آینده به ۶۲۰ میلیارد تومان تنزل یافته است.

بنیه دفاعی کشور در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بازدارنده همیشه در طول سال‌های اخیر کمک حال مسئولان در مذاکرات سیاسی و تحولات منطقه‌ای به مثابه بازویی مستحکم و قدرتمند عمل کرده است. انتظار می‌رود دست‌اندرکاران به لحاظ تخصیص بودجه‌ای توجه‌ جدی‌تری به ارتقا و بالندگی بیش از پیش نیروهای مسلح داشته باشند.

در پی انتشار اخباری در برخی رسانه‌های گروهی مبنی بر کاهش بودجه وزارت دفاع در سال ۱۳۹۸، سردار رضا طلائی‌نیک، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: «بر اساس مستندات و متن «لایحه بودجه سال ۱۳۹۸» و با احتساب تحقق و تأمین منابع از بودجه مازاد پیش‌بینی شده، اعتبارات دفاعی نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه در سال آینده امکان افزایش نیز دارد.» سردار طلائی‌نیک تصریح کرد: «۲۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات دفاعی به تأمین منابع از درآمد مازاد موکول شده است که با هماهنگی و توافق دولت و مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح باید تعیین تکلیف و محقق شود.»

راهکار تأمل‌برانگیز مسئولان برای افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی اعتبار بنیه دفاعی کشور گره زدن آن به منابع صندوق توسعه ملی یا افزایش صادرات نفت و گاز به بیش از ۱/۵ میلیون بشکه در روز است. در حالی که هم اکنون به واسطه تحریم‌ها بعید است فروش نفت در حد بالایی تحقق یابد تا از آن منابع بودجه دفاعی افزایش پیدا کند. ناگفته نماند که از میزان در نظر گرفته شده ۲۹۶۲۰ میلیارد تومان آن برای تأمین درمان نیروهای مسلح است.

منبع: سایت بصیرت

ارسال نظرات