با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۷ رونق و توسعه همه جانبه کهگیلویه و بویراحمد در ۴ دهه گذشتهروزنه امیدی در دل مردم این استان تایید و توسعه استان با بازگشایی راه‌های پر پیچ و خم شروع شد.
کد خبر: ۹۰۹۶۵۰۴
|
۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: ۷۰ درصد کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است و به همین علت هزینه‌های راهسازی در استان سه الی چهار برابر استان‌های دیگر است.
نژاد صفوی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۰ طرح راهسازی فعال در استان وجود دارد افزود: کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از انقلاب اسلامی در بن بست کامل به سر می‌برد و تنها ۷۵ کیلومتر راه در آن وجود داشت این در حالی است که هم اکنون حدود ۶ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد.
وی گفت: ما شاهد توسعه راه‌ها در روستا‌های استان هم هستیم به طوری که هم اکنون ۲۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان ساخته شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد هم طول شبکه‌های برق رسانی در استان را ۹ هزار کیلومتر بیان کرد و گفت: طول شبکه برق کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک هزار کیلومتر بود هم اکنون به ۹ هزار کیلومتر رسیده است.
راهزادی با بیان اینکه هم اکنون ۱۱ ایستگاه شبکه برق در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هفت هزار و نهصدو نود مشترک برق در استان وجود داشت، اما هم اکنون شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد به ۲۵۱ هزار مشترک خدمات رسانی می‌کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اضافه کرد: هم اکنون تمام روستا‌های بالای ۱۰ خانوار کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق بهره‌مند هستند.
مدیر عامل شرکت گاز استان کهگیلویه وبویراحمد نیز با اشاره به اتصال تمام شهر‌های کهگیلویه وبویراحمد به شبکه گازرسانی گفت:قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴۰۰ مشترک گاز در استان وجود داشت، اما هم اکنون ۱۸۰ هزار مشترک گاز در تمام نقاط استان وجود دارد.
خادم افزود: از این تعداد مشترک ۱۳۴ هزار مشترک شهری و مابقی مربوط به روستا‌ها هستند که در ابتدای انقلاب تنها ۳ روستا گاز داشتند، ولی هم اکنون ۶۸۰ روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هم از وجود ۱۹۰۰ تخت درمانی درکهگیلویه وبویراحمد خبر دادو گفت:ما در ابتدای انقلاب ۲ بیمارستان داشتیم، اما هم اکنون ۱۰ بیمارستان، ۶ کلینیک ۴۵ اورژانس، ۲ اورژآنس هوایی و ۱۹۰۰ تخت درمانی در استان داریم.

ایلامی افزود:هم اکنون حدود هزار کادر درمانی از پزشک، پرستار، ماما، دندانپزشک، داروساز در حال خدمات رسانی به مردم هستند در صورتی که ابتدای انقلاب این تعداد به ۱۰ نفر هم نمی‌رسید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان هم گفت: در ابتدای انقلاب نرخ باسوادی در استان ۳۱ درصد بود این درحالیست که هم اکنون ۹۳ درصد مردم باسواد هستند.
زارع پور افزود: هم اکنون ۱۵۷ هزار دانش آموز در ۲ هزار ۸۳۰ مدرسه در حال تحصیل هستند که در ابتدای انقلاب حدود ۱۰ هزار دانش آموز در ۲۷۰ مدرسه تحصیل می‌کردند.
دکتر عریان رئیس دانشگاه یاسوج نیز گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی هیچ مرکز آموزش عالی در استان وجود نداشت، ولی حالا ۴۲ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در ۳۰ مرکز آموزش عالی در حال تحصیل هستند.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحت ۱۶ هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ۷۱۳ هزار نفر حدود یک درصد جمعیت و مساحت کشور را تشکیل می‌دهد.
ارسال نظرات