یک کارشناس اقتصادی گفت: بودجه هایی که بر اساس وابستگی نفتی باشند سبب تضعیف انگیزه‌ی کار،گسترش فرهنگ رانت‌خواری، مصرف‌گرایی و اتلاف منابع اقتصادی و ثروت های کشور خواهند شد
کد خبر: ۹۰۹۶۲۱۰
|
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ هادی امرائی کارشناس ارشد اقتصاد و محقق اقتصاد مقاومتی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج در پاسخ به سوالی مبنی بر تحلیل بودجه 98 گفت: بودجه سال 98 باید بر اساس اقتصاد مقاومتی پی ریزی شود و شاخصه هایی چون حمایت از معیشت مردم، سلامت و عدالت اجتماعی و حمایت از تولید و اشتغال در آن رعایت شود و ساختار آن باید بر اساس واقعیت های زندگی مردم باشد.

وی افزود: ما اعتقاد داریم مسیر پیشرفت از عدالت می گذرد،بودجه 98 با توجه به پارامترهایی که برای آن در نظر گرفته اند مثل عدم افزایش حقوق کارمندان و عدم توجه زیاد به تولید و اشتغال باعث گسترش بیکاری در کشور و نارضایتی عمومی خواهد شد.

کارشناس ارشد اقتصاد اظهار داشت: دولت و مجلس باید در این پنج سال گذشته در تدوین بودجه یک تجربه خوبی کسب کرده باشند و به جای اینکه بودجه را بر اساس وعده های غربی ها و سیاست های توهم زا ببندند باید اقتصاد مقاومتی را عینا در بودجه تقویت کنند تا بتوانیم از شرایط تحریم و رکود عبور کنیم.

وی افزود: نمایندگان محترم مجلس باید نگاه ویژه ای به مناطق محروم و قشر آسیب پذیر کشور داشته باشند و به جای بها دادن به سیاست های سرمایه داری که نمونه آن صنعت خودرو سازی است خدمت به مردم مستضعف را در اولویت بودجه مد نظر داشته باشند.

محقق اقتصاد مقاومتی بیان داشت: متأسفانه وابستگی نفتی در بودجه 98 یک درصدی حدود 37 است در حالی که این موضوع خلاف گفتمان اقتصاد مقاومتی است و به جای اینکه هرسال وابستگی نفتی را کمتر کنیم آن را بالاتر بردیم.

وی تصریح کرد: بودجه هایی که بر اساس وابستگی نفتی باشند سبب تضعیف انگیزه‌ی کار،گسترش فرهنگ رانت‌خواری، مصرف‌گرایی و اتلاف منابع اقتصادی و ثروت های کشور خواهند شد و ظرفیت های غنی چون کشاورزی،تولید و صنعت را کور خواهند کرد.

این محقق جوان افزود: در حقیقت ارزهای نفتی عامل مهم بیماری اقتصاد کشورهای نفت خیز می باشند،به این دلیل که بودجه های نفتی در برابر تکانه های بین المللی آسیب پذیر هستند و یک اقتصاد تک محصولی را رقم می زنند و در اقتصادهای تک محصولی همیشه تحت تأثیر بحران های جهانی هستند.

امرائی در پایان خاطر نشان کرد: اگر نگاهمان به نفت به عنوان یک ثروت باشد و نگاه درآمدی را از آن حذف کنیم می توانیم باعث کاهش برخی از مشکلات اقتصادی باشیم و استقلال اقتصادی در بودجه های نفتی تحت تأثیر قرار می گیرد و اگر می خواهیم یک امنیت در اقتصاد داشته باشیم باید این وابستگی را کمتر کنیم.

ارسال نظرات