وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه وزیر نیرو با حضور در پژوهشگاه فضایی ایران از نمایشگاه دستاورد‌های بخش فضایی کشور بازدید کردند.
کد خبر: ۹۰۹۵۸۳۰
|
۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
 
به گزارش خبرگزاری بسیج ،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه وزیر نیرو با حضور در پژوهشگاه فضایی ایران از نمایشگاه دستاورد‌های بخش فضایی کشور بازدید کردند.
 
پس از بازدید از این نمایشگاه و آزمایشگاه فضایی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به وزیر نیرو گفت: شما از دانش خوبی در عرصه بهره گیری از اطلاعات فضایی و مدیریت منابع آبی و کشاورزی برخوردار هستید. همکاران ما در پژوهشگاه فضایی علیرغم همه محدودیت‌ها تلاش کردند آنچه در عرصه بین المللی به راحتی در اختیار دیگر کشور‌ها است برای شما و همکارانتان در وزارت نیرو فراهم کنند.

وی افزود: آنچه امروز در این نمایشگاه دیدید و در آینده نیز بیشتر از آن خواهید شنید دستاورد‌هایی است برای کمک به شما و در راستای ماموریت‌هایی که دولت برای خدمت رسانی به مردم به شما محول کرده و امید است از آن‌ها استفاده و بهربرداری مناسب شود و امیدوارم صنعت فضایی در حوزه اجرایی کشور کاربردی شود تا مردم از دستاورد‌های آن بهره‌مند ببرند.

در ادامه این نشست رضا اردکانیان وزیر نیرو ضمن تشکر و قدردانی از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فراهم کردن فرصت بازدید از دستاورد‌های فضایی گفت: وزارت نیرو که مأموریت آن تامین آب و برق پایدار برای مردم است و همچنین به سبب تلاش‌هایی که شده امکان تبادل انرژی را برای دیگر کشور‌های همسایه فراهم کرده، از مشتریان اصلی پژوهش‌هایی است که در حال انجام در پژوهشگاه فضایی است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از موارد عمده استفاده از این دستاورد‌ها در آمار، اطلاعات و در برنامه ریزی طرح‌های بزرگ آبی ارازی زیر کشت است گفت: امروز در وزارت نیرو خدمت جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهور بودیم و به تفصیل مسایل را گفتیم وهم از نظرات ایشان استفاده کردیم برای راه‌های پیش رو که اساس آن بر این است که در عرصه‌هایی مثل آب و انرژی که در ذات خود عرصه‌های میان بخش هستند ما بر خلاف ذات طبیعت عمل نکنیم و هم در دولت و هم خارج از دولت، به شکلی هماهنگ با اطلاعات یکدیگر کار را مدیریت کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه «نیازمندی شدید ما به بهره گیری از اطلاعات پایه بیش از هر زمان دیگری خود را نشان داده است» گفت: بروز برخی زمینه‌های تنازع در حوزه‌های آبریز داخلی و شرایط بالقوه بروز تنازعات در حوزه‌های آبریز مشترک آن هم در کشوری مثل ما با این تنوع از حیث مسائل حوزه‌های آبخیز مشترک، بهره گیری از اطلاعات و آمار دقیق را بیش از پیش لازم و ضروری می‌سازد.

اردکانیان در ادامه با اشاره به دستاورد‌های فضایی و پایش زمین‌های زیر کشت توسط سازمان پژوهشگاه فضایی گفت: ما امروز به توافقات خوبی در کارگروه سازگاری با کم آبی در بحث کشت برنج رسیده ایم و امیدواریم ظرف سه سال آینده کشت برنج را به نوعی برای کشاورزان فاقد صرفه کنیم هر چند معیشت کشاورزان را به عنوان یک دغدغه مد نظر داریم.

وی در ادامه با اشاره به آمار و اطلاعات ارایه شده توسط داده‌های فضایی گفت: ما نیازمند اطلاعات دقیق برای برنامه‌ریزی سال آبی برای فرونشست زمین و بحث خشکسالی مناطق مختلف هستیم. طبیعی است خود ما و همسایگان از این اطلاعات منتفع می‌شوند، اما اینکه کشوری خودش محصولات خودش این اطلاعات را دریافت و پایش کند یک مزیت محسوب می‌شود.

اردکانیان افزود: بیش از ۶۰ سال است که این فناوری در اختیار کشورهاست و ماهواره‌ها در حال ارسال و انتقال اطلاعات هستند امیدواریم با هماهنگی‌های لازم میان وزارت نیرو و وزارت ارتباطات در عرصه انرژی و کمیت آب بتوانیم از فناوری هوشمند برخوردار شویم.

وزیر نیرو در خاتمه اعلام آمادگی کرد که از دستاورد‌های پژوهشگاه فضایی در قالب کارگروهی با پژوهشگاه نیرو، دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و سازمان توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر بهره بردای شود.
ارسال نظرات