خبرهای داغ:
هرمزگان سرشار از ظرفیت های غنی آبزی پروری است که در سال های اخیر با پیگیری های صورت گرفته توانسته بخش عظیمی از ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را برای میهن اسلامی و هرمزگان به ارمغان آورد.
کد خبر: ۹۰۹۵۶۸۶
|
۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
آبزی پروری محور توسعه هرمزگان 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از هرمزگان، بدون شک همه می دانیم توسعه و ایجاد اشتغال در این برهه زمانی برای میهمن اسلامی لازم و پراهمیت است و توسعه از طریق آبزی پروری یکی از پاک ترین صنایع تولیدی است. 
در مطالعات اولیه پتانسیل یابی مزارع میگو شیلات هرمزگان در دهه 70 و 80 سواحل لم یزرع ،باتلاقی و دارای زه آب بالا و شور که بلا استفاده بودند دارای مزیت نسبی پرورش میگو معرفی گردیده است. که این اراضی به دلیل باتلاقی بودن ساحل و پهنه جزر و مدی امکان کشاورزی و سایر فعالیتها در آن میسر نبوده است. 
لازم به ذکر است صدور مجوز برای هر فعالیت آبزی پروری نیازمند استعلام از ارگان ها و ادارت مختلف و صاحب نظر در این خصوص از جمله اداره کل منابع طبیعی، اداره کل حفاظت محیط زیست، امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، اداره کل دامپزشکی، اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و ... و  اخذ تائیدیه  از کمسیون امور زیر بنایی و کمسیون ماده 2 امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی است. 
همچنین واگذاری این اراضی به صورت اجاره ای در دوره های سه ساله، غیر قابل واگذاری قطعی و غیر قابل تغییر کاربری است که از طریق مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان به متقاضیان واگذار می گردد که در صورت عدم اجرایی شدن طرح، از طریق هیئت نظارت مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی نسبت به ابطال قرارداد واگذاری زمین مطابق با قانون اقدام می گردد.
همچنین در خصوص مسائل زیست محیطی گزارشات و  اقدامات قانونی توسط مجریان طرح به اداره کل حفاظت از محیط زیست ارائه می گردد و در کمیته زیست محیطی آن اداره کل مطرح و مجوز آن صادر می شود.
باید توجه داشته باشیم که بهره برداری از این اراضی بدلیل مهیا شدن شرایط تولید و صادرات میگو پس از سالها مورد توجه سرمایه گذاران در بخش پرورش  میگو قرار گرفته و توانسته بخشی از مشکلات اقتصادی استان را مرتفع سازد.
استان هرمزگان بیش از دو دهه است که با این صنعت آشنا بوده و مزیت های آنرا می داند،هرمزگان با ظرفیتی حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد و توان تولید حدود ۲۰۰ هزار تن  در آینده را دارد. در حال حاضر هفت هزار و چهارصد هکتار مزارع به بهره برداری رسیده و نزدیک به حدود شش هزار هکتار در دست احداث می باشد.  پیش بینی می گردد که تا پایان سال  میزان تولید میگوی پرورشی در استان به ۲۰ هزارتن در سال جاری برسد.  با توجه به مرغوبیت و بازار پسندی  میگوی پرورشی استان  بیش از ۸۰ درصد آن  به کشورهای چین، هنگ کنگ، انگلستان، فرانسه، امارات و .... صادر می شود.
هرمزگان بیشترین سطح اراضی زیر کشت و میزان تولید در کشور را دارد
 تاکنون از طریق صنعت آبزی پروری در استان بالغ بر هفت هزار  شغل ایجاد شده است.لازم به ذکر است هرمزگان با برخورداری از 76 واحد فعال در زمینه صنایع تبدیلی شیلاتی در زمینه عمل آوری، بسته بندی، کنسرو و پودر ماهی توانسته با صادرات محصولات شیلاتی بالغ بر 40 هزار تن از ابتدای امسال حدود 130میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته باشد. 

از سوی دیگر با توجه به هزینه بر بودن راه اندازی مزارع پرورش میگو و در راستای اجرای عدالت اجتماعی مقرر گردیده با هماهنگی استانداری هرمزگان ، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات هرمزگان از طریق شرکت شهرکهای کشاورزی شیلاتی با شناسایی زمین های مساعد و ایجاد بستر و زیرساختهای لازم جهت پرورش میگو امکان مشارکت و سرمایه گذاری در این مهم را برای آحاد  جامعه فراهم سازد.

ارسال نظرات