خبرهای داغ:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در مراسم نکو داشت یکصدمین سال تاسیس دانشگاه فرهنگیان در اصفهان، با اشاره به این که نسلهای مختلف دانشگاه با مشکلات و چالش هایی روبرو بوده اند و برای حل مشکلات جامعه به دانشگاه جامعه پرداز نیاز داریم، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان پرچم دار طراحی پاردایم جدید پژوهشی در کشور است، همچنین سهم انقلاب اسلامی در یکصد سال تربیت معلم کشور را باید برجسته بدانیم.
کد خبر: ۹۰۹۵۱۷۷
|
۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
دانشگاه فرهنگیان پرچم دار طراحی پاردایم جدید پژوهشی در کشور است/ سهم انقلاب اسلامی در یکصد سال تربیت معلم را برجسته بدانیم 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از اصفهان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در مراسم نکو داشت یکصدمین سال تاسیس دانشگاه فرهنگیان در اصفهان، با اشاره به این که نسلهای مختلف دانشگاه با مشکلات و چالش هایی روبرو بوده اند و برای حل مشکلات جامعه به دانشگاه جامعه پرداز نیاز داریم، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان پرچم دار طراحی پاردایم جدید پژوهشی در کشور است، همچنین سهم  انقلاب اسلامی در یکصد سال تربیت معلم کشور را  باید برجسته بدانیم.

علی باقر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با بیان این که به بهانه هفته پژوهش البته کمی با تاخیرو نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در کشور و هشتاد و دومین سال تاسیس تربیت معلم در استان اصفهان، بحث خود را ضرورت طراحی پارادیم جدید پژوهشی در عرصه تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: سخن این است که در عرصه تعلیم و تربیت آیا دغدغه پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان، دغدغه و ماموریت من و شما بعنوان معلم پرور، معلمین عرصه تعلیم و تربیت همان دغدغه ای است که اساتید سایر دانشگاه هها برعهده دارند.

وی ادامه داد: تاریخ علم تجارب بسیار خوبی برای اهل علم به دنبال دارد بررسی و مرورر تاریخ علم  نشان می دهد که در گذشته هم شاخه های مختلف علم با هم آشتی داشتند هم اهل علم به هم نزدیکتر بودند.

طاهری نیا گفت: در گذر زمان هر چه پیش تر آمدیم شاخه های مختلف علم و متخصصین علمی کمی از هم فاصله گرفتند دنیای علم امروز شاهد این است که پزشکان ما از اهل ادب فاصله زیادی دارند، اهل ادب از حوزه ساخت، فن و علوم پایه فاصله دارند گویی که شکاف وفاصله ای بین علوم پایه، علوم انسانی، طب، دانش و فلسفه و طبابت وجود دارد.

وی با اشاره به این که در گذشته علم یک نقطه بود و جاهلان به علم دو گونه تفسیر می شوند، افزود: کسانی که نمی دانستند پرسیدند و علم را متعددکردند و شاخه های علمی مختلف شکل گرفت، دوم این که علم یک چیز است، اما هر چه باشد در زمانی که بوعلی سیناها وجود داشتند میان فلسفه و طب فاصله ای وجود نداشت.

طاهری نیا بیان داشت: گذر تاریخ نشان داد که شاخه های علم از هم فاصله گرفتند لکن امروزه حکایت چیز دیگری است و آن این که شاخه های علم  با هم بیگانه نیستند.

 وی با اشاره به این که در گذشته زمانی که حکیم نام می گرفتند حکیم جامع بود اما حجم علوم امروز اقتضا نمی کند جامع علوم باشیم، تصریح کرد: بیگانگی بین علوم خلا بزرگی است در دنیای کنونی که به آن رسیده اند.

 

نسلهای مختلف دانشگاهها مشکلات و چالشهایی دارند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در ادامه نسلهای مختلف دانشگاههای را مورد بحث و ارزیابی قرار داد و گفت: وظیفه دانشگاههای نسل اول فقط آموزش بود این که دانش و معلومات را به فرگیران بیاموزد و از آنجا که نتیجه ای نداشت دانشگاه نسل دوم آمد تا مسائل را حل کنیم دانشگاه پژوهش محور، اما در مسیری افتاد که عاقبت خوبی نداشت چون پژوهش را برای منفعت مادی خواستند نه برای تربیت انسان چون دانشگاه را برای خدمت به صنعت خواستند نه برای خدمت به جامعه، دانشگاه را برای تعالی انسان نخواستند برای کار بیشتر خواستند.

طاهری نیا ادامه داد: از چند دهه گذشته نسل سوم دانشگاهها شروع شد دانشگاههای کارآفرینی تعبیر کلارک از دانشگاه کارآفرین یک کد غلط است تعریف دانشگاه کارآفرین یعنی دانشگاه را به کارگاه تبدیل کردن یعنی توقعات را از دانشگاهی که باید انسان ساز باشد پایین آوردن.

 

 اصطلاح دانشگاه کارآفرین اشکالات اساسی دارد

وی اظهار داشت: تعریف آنها از دانشگاه کارآفرین چیست، دانشگاهی است که اتکا فارغ التحصیل را به کارهای دولتی کاهش می دهد، خود می تواند شغل داشته باشد شغل ایجاد کند سوال این است که در بهترین حالت محصول دانشگاه کارآفرین چیست.

طاهری نیا  با بیان این که در بهترین حالت محصول دانشگاه کارآفرین فارغ التحصیلی است که برای خود و چند نفر دیگر شغل ایجاد کند، ایده آل بودن آن و انتظاری که از دانشگاه است و جایگاه انسانیت، تعالی و اخلاق در آن را مورد سوال قرار داد و تصریح کرد: دانشگاه کارآفرین اگر برای برخی از رشته ها مصداق پیدا کند برای حوزه علوم انسانی و فلسفه معنایی ندارد و اشکلات اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما در حوزه وزارت علوم هم وقتی می خواهند دانشگاه کارآفرین را توجیه کنند عمدتا تعریفاتی ارائه می دهند که بیشتر تحریف است نه تعریف.

طاهری نیا افزود: این نگاه فرد محور مادی است به دانشگاه این نگاه پیش پا افتاده مبتذل است به دانشگاه که بگوییم دانشگاه اشتغال و کار ایجاد کند دانشگاه کارگاه نیست دانشگاه کارخانه آدم سازی و عرصه تعالی بخشی است.

 

ایجاد شاخص و استانداردهای بی ریشه و رقابتهای بی ثمر چالشی برای دانشگاهها است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، گفت: نتیجه ایجاد دانشگاه نسل اول و دوم و سوم ایجاد شاخص و استانداردهای بی ریشه و رقابتهای بی ثمر است و ادامه داد: فکر نکنیم پیش رفتیم دانشگاه باید جامعه را پیش ببرد.

وی در ادامه به توضیح استانداردهای بی ریشه پرداخت و افزود: شاخصهای مختلف تعریف می  شوند و مشخص نیست تکلیف پژوهشگر چیست.

 

حل مشکلات جامعه با دانشگاه جامعه پرداز محقق می شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، تاکید کرد: رقابتهای بین المللی به جای خود، اما رقابتی سازنده است که به تعالی بپردازد لذا بجای این که دانشگاه در خدمت صنعت باشد به دانشگاه جامعه پرداز نیاز داریم.

وی تاکید کرد: جامعه پردازی ایده آل است برای دانشگاه یعنی دانشگاه مسائل جامعه را حل کند مثل عرصه تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان مشکلات عرصه تعلیم و تربیت را با کمک مجموعه نهادهایی که پشتیبان هستند وزارت آموزش و پرور ش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری مدیریت و مشکلات جامعه را حل کند.

طاهری نیا تصریح کرد: بجای دانشگاه و صنعت، بجای دانشگاه و دولت باید مثلثی را تعریف کنیم که در سه ضلع آن دانشگاه، صنعت و دولت قرار گیرد و در کانون آن جامعه است، دانشگاهی دانشگاه است که به مسائل جامعه بپردازد دانشگاه جامعه پرداز می خواهیم و شاخص بین المللی ملاک نیست.

 

تولید مقاله مساوی توسعه نیست

وی خاطرنشان کرد: شاهد عرض من این است که در دنیا قویترین اقتصادها را در چین سراغ داریم سوال این است که جایگاه کشور چین در رنکینک های بین المللی تولید مقاله کجاست اگر قرار است تولید مقاله مساوی توسعه باشد پس چین باید رتبه 1 و 2باشد در رتبه بندیهای بین المللی چین سهمی ندارد، همینطور ژاپن در رتبه بندیهای خیلی جایگاهی ندارد، روسیه نیز در این رتبه بندیها جایگاهی ندارد اساسا خیلی اعتقادی به انتشار مقاله به زبان انگلیسی ندارد.

 

تولید علم نافع مهم است

 طاهری نیا با اشاره به این که مقاله به زبان انگلیسی بدهیم، تاکید کرد: تولید علم نافع باید برای ما مهم باشد، افزود: طبق روایتی که در آداب المتعلمین است یک شاخه علم مثل غذا و هرکسی باید آن را استفاده کند، یک علمی هم مربوط به وقتهای خاص است به درد همیشه نمی خورد بمنزله دواست، و طبق همین روایت اگر عمر خود را صرف برخی چیزها بکنی کار حرام است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: حالا فرض کنید در نمایه ای که بومی هم نیست به رقابت بپردازیم عمر دانشجویان، پژوهشگران و اساتید را صرف آن کار کنیم نکند این فعل حرام باشد نکند این کد غلط باشد نکند این بیراهه باشد و راه جای دیگری است.

 

ملاک موفقیت استاد دانشگاه فرهنگیان تولید دانش بومی است

وی اظهار داشت: استاد موفق ما در دانشگاه فرهنگیان استادی است که دانش بومی تولید کند به زبان بومی و برای بومی ها بنویسد، اصلا برای دانشگاه فرهنگیان نباید مهم باشد که حتما برای ارتقا استادانش به مرتبه های بالاتر مثل اساتید دیگر دانشگاهها بنویسد.

 

دانشگاه فرهنگیان پرچم دار طراحی پاردایم جدید پژوهشی در کشور می باشد

طاهری نیا تاکید کرد: لذا این  موضوعی جدی است و دانشگاه فرهنگیان به اعتبارات مختلف می تواند پرچم دار طراحی پاردایم جدید پژوهشی در کشور باشد چرا که دانشگاه فرهنگیان اساسا فلسفه تاسیس بومی دارد درون نگر و تربیت محور است اینها را در دانشگاههای دیگر با هم پیدا نمی کنید.

وی با اشاره به این که در دانشگاههای دیگر ماموریتها این نیست، اما در دانشگاهی که تربیت محور است، درون نگر است،  تاسیسش برای پاسخ به نیاز بومی است شاخص ارزیابی آن نیاز نیست بین المللی باشد، تاکید کرد: برای طراحی پاردایم جدید گزاره هایی را باید مد نظر داشت و اگر چه می گوییم که نیاز به اعمال سنجه های بین المللی نیست لکن باید سنجه بومی تعریف کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، تاکیدکرد: باید شاخص بومی تعریف کنیم میان علم و شبه علم، میان علم و فجع، میان علم نافع و غیر نافع تفاوت قائل شویم تا بتوانیم شاخص بومی تعریف کنیم و استاد دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم که فلسفه تعلیم و تربیت را خوب فهمیده باشد.

 

 شاخصها در نظام تعلیم و تربیت

وی در توضیح این سه شاخص اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت باید زایشی باشد یعنی دایما باید نو شونده باشد، این نظام باید ستایش محور باشد آغوش خود را برای نسل جدید باز کند اما قدر پیشکسوتانش را بعنوان یک ملاک و معیار و شاخص عملکرد تلقی کند تکریم اینها یک وظیفه است که ریشه در فرهنگ، آموزه های دینی، آداب و اخلاق ما دارد، همچنین باید پالایشی باشد یعنی انعطاف پذیر باشد قواعد خود را بتواند نو کند جسارت هنحار شکنی و انجام کارهای نو داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در انتهای این بخش از سخنانش گفت: دانشگاه فرهنگیان به یمن فلسفه تاسیس متفاوت به یمن اتکا دانشگاه به حمایت صریح و آشکار و موکد رهبر فرزانه انقلاب و بواسطه اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشجو معلمان تلاش کنیم تا طرحی نو در اندازیم و در عرصه علم سنجی بتوانیم حرفی نو، بومی و اثر بخش برای خودمان تعریف کنیم.

  وی با بیان این که در نکو داشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم فراخوانی پیشکسوتان، تکریم و بازخوانی تجارب آنها برای ما مهم است، ادامه داد: یکصدمین سال تاسیس دانشگاه تربیت معلم اسفندماه در تهران برگزار می شود و تاریخ تربیت معلم کشور را که تدوین بکنیم تجارب شما تک تک می تواند پشتوانه سیاست گذاری سیاست گذاران باشد.

 

سهم 40 سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در یکصد سال تربیت معلم کشور را برجسته بدانیم

 طاهری نیا با تاکید براین که در مطالعه یکصد سال تربیت معلم کشور سهم 40 سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را بحق باید برجسته بدانیم، خاطرنشان کرد: سراغ نداریم در هیچ  کجای این 100 سال نفر اول حکومت نفر اول حاکمیت شخص اول نظام به این صراحت پای کار آمده باشد.

 وی گفت: آیا سراغ دارید جایی شخص اول ممکلت با این باور و در ملا عام در تریبون عمومی اعلام کند که از من هر کاری  برای توسعه کمی و کیفی تربیت معلم بربیاید برای دانشگاه فرهنگیان انجام می دهم شما هم انجام بدهید.

 طاهری نیا یادآو شد: رهبر معظم انقلاب درباره دانشگاه فرهنگیان مصداقی فرمودند وزیر علوم ، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان امور استخدامی همه پای کار بیایند مهم است دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل تعلیم و تربیت است مرکز ثقل  اصلی آموزش و پرورش است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، گفت: هیچ سراغ نداریم در طی 100 سال گذشته جز در همین دهه بنابراین سهم 40 سالگی انقلاب اسلامی را انشا الله خوب برجسته می کنیم و در کنار تهیه تربیت جامع تربیت معلم، تاریخ شفاهی که خاطرات شما بزرگان است را  تدوین خواهیم کرد.

ارسال نظرات