فتنه 88 در گفتگو با یک استاد دانشگاه/
به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری بسیج در دیلم تحلیلی از وضعیت کمّ و کیف فتنه سال 88 را از استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی حاج علی جوکار ترتیب داده که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۹۰۹۵۰۲۶
|
۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
«روز بصیرت و میثاق با ولایت»به گزارش خبرگزاری بسیج از دیلم، در یوم‌الله 9دی قرار داریم. روزی که درتقویم جمهوری اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی، «روز بصیرت و میثاق با ولایت» نامگذاری شده است. این روز را باید پاس داشت و یکی از جلوه‌های پاسداری از این روز درس‌آموزی و عبرت‌آموزی از حوادث سال 88 است.
به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری بسیج در دیلم تحلیلی از وضعیت کمّ و کیف فتنه سال 88 را از استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی حاج علی جوکار ترتیب داده که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

- سال ۸۷ و ۸۸ اقتصاد ایران و مؤلفه‌های دیگر قدرت در جایگاه خوبی قرار داشت و غرب به این جمع‌بندی رسید که این وضعیت به نفع آن‌ها نیست و سرعت پیشرفت هسته‌ای بیشتر از سرعت تحریم‌ها بود اما فتنه سال ۸۸ زمینه تحریم شدید ایران را فراهم کرد و آمریکا با وضع تحریم‌ها به داخلی‌ها و تغییر وضع سیاسی در جمهوری اسلامی کمک کرد، درباره این پرونده بیشتر توضیح بفرمایید.

* بعد از پیروزی انقلاب ماهیت انقلاب به گونه ای هست که در تعارض با سیاست های استعمار غرب بوده و هست لذا بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب توطئه های غرب خصوصاً آمریکا برای ابتر ماندن انقلاب و سرکوب و به انحراف کشیدن آن شروع شد.
تحریم، جنگ 8 ساله ، طرح کودتاهای نظامی و ... ولی به فضل الهی و اراده خداوند متعال انقلاب هر روز در تحقق اهداف خود بیشتر و بیشتر پیش رفت که دشمن از دو بعد احساس خطر جدی کرد .با قدرتمند شدن جمهوری اسلامی از نظر پیشرفت علمی و اقتصادی و سیاسی چه در داخل کشور و چه در منطقه و دنیا آمریکا از اینکه دوباره بتواند تسلط استعماری خود را بر ایران اسلامی به عنوان یک الگوی موفقذ برای مسلمانان که بلاز نتیجه آن از دست رفتن منافع آمریکا در خاورمیانه و جهان اسلام خواهد گردید لذا آمریکا باید بتواند جلوی پیشرفت ایران اسلامی را بگسیرد البته فتنه 88 یک شبه شکل نگرفت به تعبیر مقام معظم رهبری بیش از 15 سال برای این فتنه برنامه ریزی شده بود که ملت را در مقابل نظام قرار دهند چون انواع فشارهای آنها نتوانسته بود جلوی رشد این شجره طیبه را بگیرد فقط دنبال شرایط و افراد مناسب که در درون نظام و بعضاً سابقه انقلابی گری و مسئولیتی در دوران انقلاب و امام (ره) داشته باشند بودند تا بتوانند اهداف شوم خود را محقق کنند و مانع شوند ایران اسلامی تبدیل به یک الگوی موفق در پیشرفت اقتصادی و علمی شود کما اینکه ماقبل این دولت رشد علمی مان سرعت زیادی داشت غافل از اینکه ومکروا مکرالله والله خیرالماکرین

- درباره ابعاد تحمیل تحریم‌‌ها پس از فتنه ۸۸ بیشتر توضیح دهید که چگونه کشور را تهدید می‌کرد؟
* دوره اول تحریم های آمریکا پس از انقلاب اسلامی تا سال 2006 در این دوره تحریم های آمریکا چه از نظر قوانین و چه از نظر اعمال، تحریم هایی نیست که مشکل عمده و اساسی علیه ایران ایجاد کند عمدتاً شامل تحریم های اولیه و اعمل محدودیت صادرات و واردات آمریکا و آمریکاییها به و از ایران و همچنین محدودیت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران توسط آنها و این عمدتاً آمریکاییها را شامل می شود و صرفاً شامل تجارت و سرمایه گذاری می شود و عملاً اثر چندانی نداشت
دور دوم تحریم ها همزمان با اوج گیری پرونده هسته ای ایران و قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران است، اما در این دوره به بهانه مسئله موشکی و هسته ای ایران ، تروریسم، تذکرات fatf و قطعنامه های شورای امنیت مصادیق تحریمی ایران را به صورت هدفمند افزایش می دهد.
دوره سوم: تحریم های آمریکا علیه ایران که تحریم های پسا فتنه خوانده می شود قوانین جدید تحریمی علیه ایران وضع می شود که تا کنون علیه هیچ کشوری در دنیا وضع نشده است آمریکا به پشتوانه سیستم مالی.و حاکمیتی دلار از سال 2009 و بعد از اتفاقات 1388 علوه بر افزایش سخت گیریها علیه بانک های غیر آمریکایی که با ایران کار می کنند قوانین تحریم های ثانویه بانکی را علیه ایران اعمال کرد، از این پس اصطلاح تحریم های فلج کننده به جای تحریم های هوشمند بیشتر بر زبان مسئولین آمریکا جاری می شود.
از سال 2009 دولت اوباما استراتژی دو مسیره یعنی فشار همراه با مذاکره را در قبال ایران برگزید، در واقع از سال 88 است که فشار به استراتژی اصلی تبدیل می شود.
در تیرماه 89 آمریکا برای اولین بار تحریم های ثانویه بانکی علیه سیستم مالی ایران وضع می کند و بانک های دنیا را ملزم به رعایت آن کرد، در بخش 104 قانون انجام تراکنش های مشخص با سیستم مالی ایران برای تمام بانک های دنیا از سوی آمریکا ممنوع شد که یکی از علل وضع این قانون اتفاقات فتنه 88 بود. پس از آن آمریکا در مهرماه 88 دستور اجرایی 13553 را به عنوان نقض حقوق بشر و مشخصاً به علت فتنه 88 صادر کرد.
در این مدت حدود 600 فرد، نهاد و بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفت و عملا روابط مالی بین المللی ایران در تنگنای بی سابقه قرار گرفت و در تمامی این قوانین به صورت رسمی و علنی و بدون پرده پوشی یکی از علل وضع قانون حوادث سال 88 عنوان شده بود
پرونده هسته ای ایران مدت ها پیش از سال 88 مطرح بود ولی هیچ گاه منجر به چنین تحریم های بی سابقه ای نشده بود
نقش فتنه 88 در در تبدیل شدن تحریم های فلج کننده به استراتژی آمریکا را در آن سال ها و اعمال تحریم ها بی سابقه بانکی علیه ایران را آشکار می کند فتنه سال 88 مسئولین آمریکا را به این نتیجه رساند که می توانند با افزایش فشار در شکاف بین مردم و حاکمیت را زنده نگه دارند تا ایران در اثر فشارهای داخلی مجبور به تغییر رفتار به نفع آمریکا در مسئله هسته ای و سایر مسائل شود.

- به نظر شما چرا فتنه 88 ناکام ماند؟
* وجود یک رابطه میان امام ( رهبر انقلاب ) و امت در وهله اول، خواست و اراده الهی در بقاء انقلاب تا ظهور حضرت حجت کمااینکه امام فرمودند ما این انقلاب را به صاحبش تحویل می دهیم و بر اساس همین اراده الهی تحقق یک رابطه قلبی میان امام (رهبر معظم انقلاب) و امت که حرکت الهام گونه مردم در 9 دی تجلی آن بود که باعث حضور حماسی و هوشمندانه و غیر مندانه آنها گردید و فتنه و فتنه گران را در هم ریخت
گرچه فتنه 88 شکل عوض کرده و با ایجاد فشار روانی – اقتصادی با مدیریت کودتایی بعضی از مسئولین ادامه دارد ولی به اعتقاد من 9 دی همچنان با صبر مردم بصیر ولایت مدار در قبال فشارها ادامه دارد و نهایتاً به پیروزی نهایی بر جریان فتنه منتهی خواهد شد.

- درباره مدیریت رهبر معظم انقلاب برای عبور دادن ایران از مرحله فتنه ۸۸ تحلیل شما چیست؟
مدیریت رهبر معظم انقلاب برای عبور دادن ایران از فتنه 88 را می توان در چند مرحله مورد بررسی قرار داد. 1- قبل از فتنه 2- حین فتنه 3- پس از فتنه
قبل از فتنه که مشاهده می شد که بغض و عصبانیت برخی چهره های سرشناس داخلی که همه این کینه و بغض چشم های آنان را کور و تا جایی که مصالح نظام را نمی دیدند هجمه های شدید را علیه دولت وقت شروع کردند تا جایی که ایده خذف ریس جمهور وقت را داشتند لذا تمام کینه توزان و عوامل داخلی و خارجی دشمن هماهنگ شدند که این هدف محقق شود. معظم له در آن شرایط در دیدار با اعضای دولت توصیه های زیادی را در جهت کاهش خطاها و مطلوب شدن روش های اجرایی داشتندو همواره تاکید می نمودند که دولت از انتقادات کارشناسی شده و از نظر کارشناسان و نخبگان استفاده کند ، با فرارسیدن ایام انتخابات دهم ریاست جمهوری مخالفان دولت احمدی نژاد با مخالفان نظام جمهوری اسلامی همسو شدند و در انتخابات به خاطر عدم انتخاب نامزد آنها آقای موسوی شایعه تقلب را راه اندازی کردند در حالی که هیچ گونه سند و مدرک اطمینان بخشی نداشتند آنها با زیرپا گذاشتن قانون و راهکار های قانونی چندین هفته به اغتشاش و شورش در تهران و شهرهای بزرگ پرداختند و در مقابل نظام قدعلم کردند، در مقابل این فتنه گران رهبر انقلاب اسلامی با مدیریت اسلامی خود نظام را حفظ کرد و نه تنها نگذاشت این حوادث نظام را به خطر اندازد بلکه از این تهدیدات فرصت افزایش پشتوانه مردمی نظام را فراهم کرد.
و بعد از فتنه 88 رهبری با بیانات الهام گونه خود مردم را نسبت به ابعاد فتنه و عبرت آموزی از آن آگاه و هشدار داد در خصوص اهداف و مقاصد دشمنان مطرح کردند تا دشمن نتواند از این ترفند بار دیگر استفاده کند و سعی نمودند مردم فتنه را بشناسند و فراموش نکنند چه کسانی و چگونه و به چه هدفی دست به این فتنه زدند و نسبت به اشکال دیگر فتنه در آینده همچنان تذکر و روشنگری و مدیریت الهام گونه خود را دارند.



- علت خروش مردم پس از هشت ماه در 9 دی ماه چه بود؛
* روشن شدن اهداف و چهره واقعی فتنه گران و اینکه هدف نابودی نظام است نه اصلاح مشکلات و نواقص

- یکی از جلوه‌های پاسداری از روز 9 دی درس‌آموزی و عبرت‌آموزی از حوادث سال 88 است. نظر شما در این رابطه چیست؟
* باید همچنان هوشیار بود و هر صدایی که در قالب شعارآزادی، اصلاح امور، زندگی بهتر و ..... می شنویم تامل کنیم که شعاردهنده گان چه کسانی هستند و چه اهدافی دارند و چه کسانی از عوامل داخلی و خارجی پشت آنها هستند.

خبرنگار: از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار ممنون و سپاسگزارم.


ارسال نظرات