شهرک علم و نو‌آوری «عالم آل محمد(ص)» با همت آستان قدس رضوی در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار احداث می‌شود.
کد خبر: ۹۰۹۴۷۷۲
|
۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری احداث شهرک علم و نوآوری عالم آل‌محمد (ص) با حضور مهدی نژاد‌نوری معاون علمی آستان قدس رضوی در دفتر این آستان در تهران برگزار شد.

 

در این نشست نژاد‌نوری طی سخنانی با اشاره به مأموریت‌های آستان قدس رضوی گفت: این آستان در موضوعات مختلفی از جمله توسعه فرهنگ رضوی، تکریم زائر، رسیدگی به محرومان و دیگر موضوعات مسئولیت‌هایی بر عهده دارد که یکی از این مسئولیت‌ها بحث علمی است.

وی به فعالیت‌های علمی آستان قدس اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و بنیاد پژوهش‌های نهادی سه نهاد بزرگ علمی هستند که در این زمینه فعالیت دارند و در کنار آنها سازمان اقتصادی رضوی هم فعالیت‌های متنوعی دارد.

معاون علمی آستان قدس رضوی ایجاد فضای کسب و کار مناسب را مهمترین و اثرگذارترین کار در محرومیت‌زدایی دانست و گفت: در این زمینه باید افراد دانشگاهی و حوزوی با تعامل مناسب بتوانند در همه زمینه‌ها فعال بوده و فضای کسب و کار مناسبی برای محرومان رقم بزنند.همچنین باید فعالیت‌های مبتنی بر علم و دانش کاملاً به روز باشد، زیرا با توجه به تحولات جامعه و دنیا ما باید خود را برای این تحولات آماده کنیم و برای اینکه تحت فشار نیازهای مختلف قرار نگیریم، باید به استقبال آینده برویم، با چنین نگاهی بحث راه‌اندازی شهرک علم و نوآوری در دستور آستان قدس قرار گرفت و مطالعات این پروژه عظیم طی سال‌های اخیر انجام شد.

نژادنوری در خصوص اهداف راه‌اندازی شهرک علم و فناوری گفت: تحول هدفمند در آموزش و پژوهش و حرکت به سمت علوم دانش‌بنیان رضوی اولین هدف این پروژه است زیرا مهمترین خصوصیت و ویژگی امام رضا (ع) توانایی‌های علمی ایشان است. در حالی که امام رضا (ع) با موضوعاتی مانند اما رئوف و ضامن آهو معروف هستند اما فراموش نکنیم عالم آل‌محمد (ص) مهمترین لقب ایشان است که در این زمینه کمتر بهره برده‌ایم و یکی از اهداف راه‌اندازی این شهرک این است که آموزه‌های حضرت را وارد صحنه عمل کند.

وی اشتغال مفید برای  جامعه را دومین هدف راه‌اندازی شهرک علم و نوآوری دانست و گفت: اکثر پارک‌های علم و فناوری دولتی هستند و برای دولت امکان گسترش آنها وجود ندارد. به عنوان مثال در آستان خراسان‌رضوی ۲۵۰ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند و افراد زیادی هم در حوزه‌های علمیه به تحصیل مشغول هستند پس این‌ها باید بتوانند وارد جامعه شوند و تخصص خود را به خوبی ارائه کنند و شغل مناسب برای آنها ایجاد شود از این رو یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی این شهرک همین موضوع خواهد بود.

معاون علمی آستان قدس‌رضوی در خصوص دیگر اهداف راه‌اندازی شهرک علم و فناوری گفت: توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت برای پاسخگویی منطقی به نیازهای جامعه و شتاب‌بخشی علمی به عنوان یکی از خواست‌های مقام معظم رهبری برای حفظ شتاب علمی کشور از دیگر اهداف راه‌اندازی شهرک است. همچنین سرمایه‌گذاری در مسیری که دستاوردهای فراوان دارد و فعال کردن سرمایه‌های آستان قدس‌رضوی از دیگر اهداف راه‌اندازی شهرک علم و نوآوری است.

نژاد‌نوری به موضوع زیرساخت‌های فرهنگی و ارزش‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال قبل فرمودند اساس کار دانشگاه‌های ما غلط گذاشته شده و یک نمونه خارجی عیناً در اینجا کپی و اجرا شده است، این شهرک از ابتدا نگاهش فرهنگی است و در آن مناسبات و رفتار اسلامی و فعالیت‌های مبتنی بر آموزه‌های اسلامی لحاظ شده است و حتی در این زمینه دوره‌های آموزشی هم برگزار خواهد شد.همچنین بحث شبکه‌سازی و هدایت عناصر شبکه به سمت این شهرک از دیگر اهداف ما است که طی آن از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها استفاده می‌کنیم و قصد داریم در اینجا همه را با هم هماهنگ کنیم.

وی به چشم‌انداز شهرک علم و نوآوری اشاره کرد و گفت: از روزی که کلنگ کار زده شود فعالیت این شهرک آغاز می‌شود البته همین الان هم فعالیت‌هایی آغاز شده و طی آن دو سوله متعلق به آستان قدس رضوی برای موضوع نوآوری در سوغاتی‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم تا از بازار ۳ هزار میلیارد تومانی سوغاتی که اغلب آن دست خارج است را خودمان به دست بگیریم. همچنین برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که اولین فاز شهرک علم و نوآوری سه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد و افق نهایی تکمیل این شهرک تا ۱۵ سال دیگر خواهد بود.

وی مولد کردن دارایی‌های آستان قدس رضوی را یکی از اهداف این شهرک دانست و گفت: این شهرک قرار است در زمینی که متعلق به آستان قدس رضوی است راه‌اندازی شود زمینی که تا به امروز بلااستفاده بود و ما با در دستور کار قرار دادن فعالیت‌های علمی آن را مولد خواهیم کرد. همچنین در این شهرک قرار است دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی،‌ پژوهشگاه‌ها،‌ آزمایشگاه‌ها، مدارس و حوزه‌های علمیه، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های دانش‌بنیان، مراکز تولید محدود راه‌اندازی شود و در کنار آن هم نمایشگاه‌های دائمی مرکز همایش‌ها، هتل، مسجد، مراکز فرهنگی ـ هنری، مراکز ورزشی ـ تفریحی و اماکن مسکونی و خدمات شهری از جمله بازار، مراکز درمانی و بیمارستانی و بنگاه‌های فناوری پیشرفته راه‌اندازی شود.

وی در خصوص موقعیت شهرک علم و نوآوری گفت: این شهرک در منطقه سیدی در جنوب شهر مشهد و در کنار بزرگراه نماز در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار قرار است احداث شود که در فاز نخست ۹۰ هکتار آن برای ساخت فضاهای مختلف استفاده خواهد شد همچنین آئین کلنگ‌زنی شهرک علم و نوآوری روز سه‌شنبه ۱۱ دی ماه با حضور  حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات