آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه کسانی که در دنیا مدعی آزادی و حقوق بشر هستند، با وجود فجایع و کشتار فرانسه،از خجالت بمیرند،گفت: تازمانی که یک درصد جامعه بر جمع‌آوری ثروت، حریص‌تر می‌شوند، این نزاع‌ها ادامه .
کد خبر: ۹۰۹۴۷۶۷
|
۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره)‌ در جمع تعدادی از فعالان عرصه زنان وجود نیروهای دلسوز، کارآمد و فداکار که برای مصالح کشور و مردم جامعه، تلاش می‌کنند را یکی از نتایج انقلاب برشمرد و گفت: برخی مشکلاتی که در این جلسه در حوزه جمعیت و زنان ذکر شد، بخش کوچکی از مشکلات کشور است که در سایر بخش‌های کشور نیز وجود دارد و متأسفانه این مشکلات ناشی از ندانستن مسئله و یا نبود راه‌حل نیست، بلکه عده‌ای حاضر نیستند عمل کنند؛ یکی نمونه ساده آن، ربا در جامعه است و هیچ مسئولی هم از آن احساس نگرانی نمی‌کند؛ بلکه بالاتر گاهی منت بر سر مردم می‌گذارند که وام ربوی را با نرخ کمتر به آن‌ها اختصاص می‌دهند.

 

مصباح یزدی با طرح سؤالی درباره چگونگی برخورد با این مشکلات، ادامه داد: در برخی کشورهای غربی و لیبرال، انجمن‌هایی وجود دارند که در آن‌ها بحث و نتیجه گیری می‌شود و گاهی نیز نتیجه آن استفاده از راهپیمایی‌ها و تظاهرات است. چه بسا در کشور ما نیز به خاطر گرفتاری‌هایی که در مسائل مادی در کشور به وجود می‌آید، چنین روشی انجام شود. اما آیا راهی که از اسلام و منابع دینی آموختیم، همین است؟

وی ادامه داد: آیا ما هم باید در بخش‌های مختلف خانواده، اخلاق، امور سیاسی و نظامی و نظایر آن، همین‌گونه عمل کنیم و نهایتا اعتصاب و اعتراضی بکنیم که طبیعتا مدت آن نیز به توان و امکانات ما بستگی دارد؛ نتیجه آن هم قاعدتا برخوردها و گاه صدمات مالی و جانی است. به نظر می‌رسد با این روش، چندان نمی‌توان امیدی به ثمر رساندن اصل کار داشت.

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره)‌ با اشاره به وضعیت امروز فرانسه به عنوان مهد تمدن غربی اظهار کرد: البته در آمریکا هم وضع بهتر نیست؛ حدود ۸۰ درصد آمریکایی‌ها رئیس‌جمهورشان را دوست ندارند بلکه او را مایه ننگ خود می‌دانند. ولی همان‌گونه که ملاحظه می‌فرمایید این راه‌حل‌ها،  حتی در پیشرفته‌ترین کشورها نیز آن چنان موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی با اشاره به راه حل‌های دیگر برای حل مشکلات کشور ادامه داد: یک راه حل نیز این است که متخصصان در گروه‌ها و بخش‌های مختلف با نظرات گوناگون جمع شوند و مشکلات و نظرات خود را بگویند و تبیین کنند؛ هر چند برخی به تقلید از برخی کشورهای دیگر، دست به اقداماتی می‌زنند، اما به معنای این نیست که دشمن کشور و مردم جامعه خود باشند؛ آن‌ها نیز چه بسا برای خود دلایلی داشته باشند. البته قرار نیست که با بحث و تبادل نظر نیز همه مسائل حل شود و همگی به صورت جمعی، نظر واحدی را بپذیرند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: رویکرد دیگر این است که مجموعه مشکلات کشور در بخش‌های مختلف از آموزشی گرفته تا اقتصادی و پزشکی جمع‌آوری شود و مورد بررسی قرار گیرد؛ سپس آن‌ها را اولویت‌بندی کنیم؛ ببینیم آیا این مشکلات در عرض هم هستند که هر کدام باید جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند و یا پلکانی است و حل برخی بر حل دیگری متوقف است.

وی با بیان این‌که پیش از انقلاب نیز گاهی علما به خاطر برخی مشکلات به شاه نامه می‌نوشتند و یا اقدامی انجام می‌دادند، افزود: دستگاه پهلوی نیز گاهی با تعیین کردن نماینده و گفت‌وگو، برخی را با یکسری امور راضی می‌کرد و جریان تمام می‌شد؛ اما امام (ره) چنین عمل نکرد؛ او بر مسائل جزئی تکیه نکرد و  ریشه مشکلات را شاه می‌دانست و بنابراین در صدد کنار زدن رژیم برآمد. ایشان به خوبی می‌دانست که تا شاه بر سر کار باشد، این مشکلات نیز ادامه خواهد داشت. در این مسیر حتی مارکسیست‌ها را نیز رد نکرد و از آن‌ها استفاده کرد. از این‌رو شعار همه باهم برای ساقط کردن رژیم را سر داد.

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره)‌ با اشاره به وجود تفاوت‌هایی بین شرایط امروز و قبل از انقلاب، اظهار کرد: سخن در این است که آیا این کارها به صورت پلکانی هستند و باید اولویت‌ها را سنجید و ابتدا ریشه را حل کرد، یا این‌که همه مشکلات در عرض هم است و هر کسی در زمینه‌ای مشغول شود و کار کند؟ روشن است که در شرایط فعلی، احتمال نتیجه مطلوب برای روش دوم، اندک خواهد بود.

وی با تأکید مجدد بر دسته‌بندی مشکلات و اولویت بندی بین آنها و شناخت ریشه‌ها، گفت: اگر ریشه مشکلات حل شود، راه برای حل سایر مشکلات نیز باز خواهد شد؛ از این‌رو هرچه نیرو داریم باید در حل مشکل اصلی صرف شود. اختلاف سلیقه، در هر گروهی وجود دارد؛ حتی در بین خودی‌ها،  تغییر رویه افراد به چشم می‌خورد. تا زمانی که مشکل اصلی، حل نشده باشد، اگر هر گروهی صرفا مشکلاتی را ببینند و برای آن برنامه‌ریزی کنند و وقت و توان خود را برای آن بگذارند، تأثیر چندانی در حل مشکلات نخواهد داشت.

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره)‌ فراموش شدن دین را مشکل اصلی جامعه دانست و افزود: حتی برخی از کسانی که دم از دین می‌زنند، به خاطر دنیا، دم از دین می‌زنند؛ اما این‌که دین چیست؟ ما برای چه آفریده شدیم؟ انبیا چرا آمدند؟ سئوالاتی اصلی‌ است که تنها در صورت پاسخ صحیح به آن‌هاست که می‌توان برای اصلاح بقیه امور اقدام کرد. خطا در این مسائل بنیادین باعث مشکلات بسیاری خواهد شد؛ حتی اگر به بالاترین پیشرفت‌ها نیز برسیم. وضع امروز دنیا که نمونه آن در فرانسه و آمریکا و کشورهای دیگر، قابل مشاهده است، ناشی از وجود همین ریشه اصلی مشکلات است.

وی ادامه داد: کسانی که در دنیا مدعی آزادی و حقوق بشر هستند، باید با وجود این فجایع و کشتار در کشوری مانند فرانسه، از خجالت بمیرند که در این عصر با این شعارها، این‌گونه انسان‌ها را می‌کشند. تا زمانی که یک درصد جامعه از خون بقیه جامعه می‌مکند و بر جمع‌آوری ثروت، حریص‌تر می‌شوند، این کشمکش‌ها و نزاع‌ها ادامه خواهد داشت. امروز در بسیاری از کشورها، حزب‌های مارکسیستی در حال ایجاد شدن هستند. چه بسا در کشورهای اسلامی نیز احزاب مارکسیستی که هیچ اعتقادی به دین ندارند دوباره احیا شوند.

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره)‌ ادامه داد: اگر وجود مقام معظم رهبری و تدبیر ایشان نبود،‌ شاید در کشور ما نیز چنین حزب‌هایی ایجاد شده بود. تدبیر حکیمانه ایشان است که با توجه به اولویت‌ها،  وضع را کنترل کرده‌اند و شعار را از دست سوسیالیست‌ها گرفته است. این در حالی است که مشخص است که اسلام فقط برای معیشت مردم نیامده است.

مصباح یزدی با اشاره به این‌که مسائل و مشکلات جامعه، فقط در حوزه پزشکی و جمعیت نیست، اظهار کرد:  امروز مسائل حادتری نیز وجود دارد. از سوی دیگر، مشکلات حوزه سلامت و جمعیت نیز لزوما به خاطر وضع برخی قوانین نیست؛ ممکن است برخی زوج‌ها به خاطر تأثیر پذیرفتن از فرهنگ غربی، به دنبال راحتی باشند و اصلا میلی به فرزندآوری نداشته باشند. ریشه همه این مشکلات، نبود فرهنگ صحیح یعنی بی توجهی به دین است؛ لذا باید کاری کرد که دین زنده شود؛ اگر اعتقاد به ارزش‌های انسانی که دین آن را مطرح می‌کند، وجود داشته باشد، سایر مشکلات، قابل اصلاح خواهند بود، وگرنه استفاده از راهکارهای دیگر، صرفا چند روزی سر مردم را به اموری گرم می‌کند و بعد از خاموش شدن ماجرا، دوباره همان کار عملی خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم کار فرهنگی گفت: متأسفانه در دهه اخیر، ارزش‌های دینی روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود؛ به‌خصوص با وجود فضای مجازی و رسانه‌ها - که با وجود ایجاد فرصت – تهدید بسیار مهمی نیز برای کمرنگ کردن ارزش‌های دینی در جوانان و حتی کودکان هستند. امروز حتی در خانواده‌های مذهبی، بچه‌های کوچک سرشان با تلفن همراه گرم شده است و دائم با آن سروکار دارند و توجهی به پدر و مادر ندارند؛ یعنی حتی ارزش‌های خانوادگی در حال از بین رفتن است. آیا این مشکلات نیز مربوط به قانون‌های اشتباه در زمینه سلامت و ربا و غیره است؟

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره)‌ با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر لزوم استفاده از زبان هنر برای جوانان و نوجوانان اظهار کرد: باید هنرمندانی تربیت کنیم که بتوانند با زبان بازی، نمایش و کارتون به کودکان آموزش دهد. کسانی برای پول برنامه‌های هنری تولید می‌کنند و به فکر فرهنگ و دین نیستند، چرا ما برای دین کار کنیم، انگیزه‌ای برای این کار نداریم؟

مصباح یزدی در پایان تاکید کرد: باید ابتدا فکر خود را اصلاح کنیم، باور کنیم که ریشه همه مسائل، باورها و ارزش‌ها،  دین است. متأسفانه ما از آن غافل هستیم. بگذریم که خداوند گرایش و عشق به دین را در جوانان ما قرار داده است که گاهی سبب تعجب انسان می‌شود، ولی بر اساس اسباب ظاهری و با توجه به عوامل و ابزارهای موجود، خطر بزرگی دین و فرهنگ نسل آینده را تهدید می‌کند. فرهنگ غربی که شبانه‌روز از راه‌های مختلف به مردم ما القا می‌شود، زمینه‌ساز خطر بزرگی در آینده خواهد بود؛ باید متوجه این خطر باشیم و برای این خطر، فکر و برنامه‌ریزی کنیم.

ارسال نظرات