بهرام‌نیا تشریح کرد

کدام یک آسیب‌رسان است؛ سدسازی یا سدهای بدون پیوست‌های محیط زیستی و فرهنگی؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس ساخت آب‌بندها و سدها یکی از اقدامات رایج در مدیریت و مهار آب دانست و گفت: ساخت سدها باید پس از انجام اقدامات کارشناسی لازم صورت گیرند.
کد خبر: ۹۰۹۴۶۸۵
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن بهرام‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص وضعیت سدسازی در کشور، گفت: تامین، مدیریت و مهار آب یکی از  مشکلات دنیا به‌ویژه در آسیای شرقی است در ایران نیز به دلیل آنکه کشوری نیمه خشک به لحاظ جغرافیایی است مهار آب و مدیریت آن از جمع‌آوری تا توزیع با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز ضرروی است چراکه اکنون در تامین آب آشامیدنی مردم نیز مشکل داریم چه برسد به تامین آب برای کشاورزی.

ساخت آب‌بندها و سدها یکی از اقدامات رایج در مدیریت و مهار آب/ ضرورت در نظر گرفتن پیوست‌های محیط زیستی و فرهنگی برای سدها

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت آب‌بندها و سدها یکی از اقدامات رایج در مدیریت و مهار آب به شمار می‌آیند اما این کار باید عالمانه و کارشناسانه صورت گیرد، ادامه داد: اگر سدها بدون کار کارشناسی و در نظر گرفتن پیوست‌های محیط زیستی، فرهنگی و... ایجاد شوند آسیب‌هایی همچون آسیب به آثار تاریخی، گونه‌های جانوری و محیط زیست را به دنبال خواهند داشت.

ضرورت ایجاد تجهیزات و زیرساخت‌های لازم همزمان با ساخت سدها

وی معتقد است ایجاد تجهیزات و زیرساخت‌های لازم همزمان با ساخت سدها برای بهره‌برداری صحیح از آب ضروری است نه آنکه سدها بدون هیچ برنامه‌ریزی و آینده‌نگری ساخته شوند البته این مهم به سرمایه‌گذاری ازسوی  دولت نیازمند است.

ایران با انبوه سدهای ساخته شده رو به رو نیست

این نماینده مجلس با اعتقاد به اینکه ایران با انبوه سدهای ساخته شده رو به رو نیست و همچنان به ساخت سدها متناسب با نیاز منطقه و کشور نیاز دارد، یادآور شد: اکنون ۱۳۳۰ سد در کشور وجود دارد اما بیشتر این سدها بدون توجه به اثرات زیست محیطی احداث شده‌اند به همین دلیل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و به زیر آب رفتن روستاها و آثار تاریخی کشور را در پی داشته‌اند.

بهرام‌نیا با اشاره به دیدگاه برخی افراد که با سدسازی مخالف یا موافق هستند، گفت: برخی معتقد هستند سدسازی باید متوقف شود زیرا به کشور آسیب وارد می‌کند و برخی نیز معتقدند که هر جا امکان سدسازی است باید سد ساخته و آب منطقه ذخیره شود.

مخالفت با نگاه های برگرفته از افراط و تفریط به ساخت سدها

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی هر دو دیدگاه فوق را برگرفته از افراط ‌و تفریط دانست، افزود: باید در جایی که نیاز به سدسازی است سد این کار صورت گیرد تا ضمن ذخیره آب در زمان خشک‌سالی، از آسیب‌های سیلاب‌ها نیز جلوگیری کرده و به اشتغال‌زایی و رونق کشاورزی منطقه نیز کمک کنیم.

تاکید برنامه ششم توسعه به ساخت90 سد با رعایت اولویت

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خبر داد: ساخت90 سد با رعایت اولویت در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار