کد خبر: ۹۰۹۴۶۷۴
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، اکبر غفوری ضمن گرامیداشت سالروز حماسه 9 دی گفت: قرآن صراحتا به حضرت موسی می‌فرماید «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیامِ اللَّهِ...»، روزهای خدا را یادآوری کن؛ در واقع 9 دی از رویدادها و ایام الله در تاریخ انقلاب اسلامی است که در رابطه با آن مطالب زیادی مطرح است از جمله پیامدها و عبرت‌های فتنه 88 و مهم‌ترین مسئله عوامل و زمینه‌هایی است که منجر پیدایش این حماسه ملی ماندگار 9 دی در تاریخ انقلاب اسلامی شد.

وی با بیان اینکه ضربه‌ها و خسارت‌هایی که فتنه 88 به ملت ایران وارد کرد موجب شکل‌گیری قیام 9 دی شد، افزود: فتنه 88 دو رکن اصلی نظام یعنی جمهوریت و اسلامیت را زیر سوال برد چرا که یکی از مهم ترین شاخص های جمهوریت انتخابات است و با اینکه در سال 88 بیش از 85 در صد از ملت ایران در انتخابات حضورفعال داشتند و می‌توانست یک برندی در تاریخ دموکراسی دنیا و یک برگ برنده در دست ملت ایران باشد اما متأسفانه اصحاب فتنه با القای شبهه دروغ تقلب در انتخابات زمینه بی آبرو کردن نظام هم در داخل و هم در خارج را فراهم کردند.

عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد ادامه داد: فرایند انتخابات در ایران یکی از سالم‌ترین فرایندها است و در همان انتخابات 88 بر سر حدود 90 درصد از صندوق‌های رای، نمایندگان آقای موسوی حضور داشتند و هیچکدام از آنها نگفتند که در انتخابات تقلب شده است و از طرفی دیگر اسلامیت نظام زیر سوال برده شد، در حالی که نظام ما اهل صداقت و درستی است اصحاب فتنه نظام اسلامی را به دروغگویی و سیاه نمایی متهم کردند.

غفوری با با بیان اینکه فتنه 88 موجب شد اعتماد بخشی از مردم به نظام اسلامی سلب شود، افزود: امروز بحث سرمایه اجتماعی یک از مقوله‌های مهم برای هر نظامی است، مخصوصا نظام جمهوری اسلامی که بعد از خدا، پیامبر(ص) و ائمه تکیه گاه آن به مردم است، پیروزی انقلاب، خاموش کردن فتنه‌های بعد از انقلاب، پیروزی در جنگ و ... همه حاصل تلاش و ایثارگری مردم بود و این فتنه باعث شد اعتماد برخی از مردم نسبت به نظام از بین برود.

وی تصریح کرد: فتنه 88 یادآور فتنه جمل بود چرا که در جنگ جمل افرادی که در مقابل امام علی(ع) قرار گرفتند اهل نماز و روزه بودند و شخصیت‌هایی چون طلحه، زبیر و همسر پیامبر به نام عایشه بودند در این جریان فتنه 88 نیز دیدیم کسانی در مقابل اسلام، انقلاب و در واقع امام و رهبری ایستادند که روزی رئیس جمهور این مملکت، رئیس مجلس و از مقامات ارشد این کشور بودند و این بسیار تاسف بار بود و نیاز به روشنگری و بصیرت زایی بین مردم را نشان می‌داد.

کارشناس برجسته مسائل سیاسی استان یزد با بیان اینکه مهم‌ترین عامل افزایش تحریم ها فتنه 88 بود و نه جریان هسته‌ای افزود: چنانچه می بینیم بخش عمده‌ای از اصلاح طلبان به مقامات امریکایی نامه می نویسند و در آنها خواستار افزایش تحریم‌ها می‌شوند و حتی محسن مخملباف خودش به نمایندگی از میرحسین موسوی به امریکا می رود و درآنجا خواستار افزایش تحریم‌ها می‌شود.

غفوری اخلال در کارکرد نظام بانکی کشور را از جمله دیگر پیامدهای فتنه 88 دانست و عنوان کرد: این جریان باعث شد که بهره بری از منابع ما به شدت محدود شود و حتی بانک‌های خارجی دیگر تمایلی برای سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند و حتی در گشایش ال‌سی برای سرمایه‌گذاری در ایران نیز محدودیت ایجاد شد.

وی با بیان اینکه اختلال در بازار ارز از جمله پیامدهای جریان فتنه 88 بود، افزود: این فتنه موجب شد عده‌ای با توجه به نابسامانی که در کشور به وجود آمد دلارها را بخرند و این اقدام موجب افزایش قیمت دلار در آن زمان شد، همچنین این جریان موجب کاهش توقف سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه با جریان فتنه 88 سیر پیشرفت اقتصادی کشور دچار توقف شد، عنوان کرد: هیچکس فکر نمی‌کرد اما متاسفانه با محاسبه‌ای که انجام شد جریان فتنه سال 88، 324 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرد به گونه‌ای که در تراز تجاری بازرگانی و بحث نفتی و عدم وصولات و مطالبات ما بیش از 300 هزار میلیارد تومان خسارت به نظام وارد شد، خسارت به اموال شهرداری، تخریب و آتش کشیدن بانک‌ها و موسسات، مغازه‌ها و ... از دیگر خسارات بود.

غفوری با بیان اینکه فتنه 88 باعث شد کشور در لبه پرتگاه قرار گیرد و شاهد جابه جایی قدرت با خشونت و خونریزی باشیم، ادامه داد: حرمت شکنی روز عاشورا و بی احترامی به امام حسین(ع) از دیگر اتفاقات تاسف باری بود که در فتنه 88 رخ داد، در حالی که عزاداران حسینی در حال عزاداری بودند عده‌ای با سوت و کف اهانت می کردند و مساجد و حسینیه‌ها را به آتش می‌کشیدند.

وی با بیان اینکه جریان فتنه 88 به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و نظام اسلامی بود، تصریح کرد: از همه مهم‌تر عده‌ای در این جریان به دنبال بدعت‌گذاری و ابطال انتخابات بودند به گونه‌ای اگر این انتخابات ابطال می‌شد دیگر تضمینی وجود نداشت که هیچ انتخاباتی در ایران برگزار شود.

عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد عنوان کرد: فتنه 88 هشت ماه کشور را در ناامنی، اضطراب و اغتشاش قرار داد و از طرفی این قتنه شبیه جنگ احزاب بود، بسیاری از احزاب و گروه‌های اصلاح طلب از جمله حزب مشارکت، حزب همبستگی، مردم سالاری، همچنین سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، مجمع روحانیون و شخصیت‌هایی مثل ابطحی، لاری، عارف، خاتمی، مرعشی و ... در این جریان حضور داشتند و در واقع جبهه خارجی از منافقان، سلطنت طلبان، بهائی‌ها تا جبهه داخلی همگی در این جریان حضور داشتند که یادآور جنگ احزاب در تاریخ اسلام است.

غفوری با بیان اینکه ضربه زدن به رکن رکین انقلاب اسلامی یعنی ولایت فقیه از دیگر اهدافی بود که در فتنه 88 دنبال می‌شد، افزود: چنانچه سیر تحولات فتنه 88 دنبال شود مشاهده می‌کنیم شعار تقلب فراموش و شعار علیه اصل ولایت فقیه مطرح می‌شود؛ به طوری که بسیاری از شخصیت‌هایی که صحنه‌گردان فتنه 88 بودند شعارشان این بود که باید کاری کرد که نامزد برنده را به عنوان نامزد رهبری معرفی کنیم تا وقتی او تخریب می‌شود رهبری نیز تخریب شود.

وی ادامه داد: به دنبال فتنه 88 نوعی نوعی یاس و ناامیدی و ترس و وحشت در میان دوستان انقلاب اسلامی در خارج کشور ایجاد می‌شود و حزب الله و ملت‌های مسلمانی که طرفدار انقلاب اسلامی بودند دچار یاس و ناامیدی شدند و در مقابل، جبهه دشمن برای اقدامات بعدی امیدوار شد و نظام ما در مقابل دنیا هتک آبرو شد لذا می‌بینیم که قبل از جریان فتنه 88 حتی امریکا به رهبری نامه زده بودند که ما حاضریم صنعت هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسیم اما با این فتنه آبروی نظام دچار خدشه شد.

این کارشناس برجسته مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه مرور و بیان وقایع فتنه 88 موجب بصیرت افزایی، روشنگری و دشمن شناسی مردم در خصوص اصحاب فتنه و خسارت‌های وارد شده به کشور می‌شود، عنوان کرد: اکنون هم برخی از این اصحاب فتنه هنوز ادعای طلبکاری دارند و مدعی برخی چیزها هستند.

وی ادامه داد: سفارتخانه‌های خارجی نقش بسیار زیادی در فتنه داشتند و از جمله اقدامات آنها برگزاری مهمانی‌ها، دعوت از افراد مسئله دار، جلسات نقد فیلم و کتاب و ا زهمه مهم‌تر سفارتخانه‌های خارجی میدان عملیاتی فتنه 88 بود، لذا باید دشمن شناس باشیم این درحالی است که اکنون نیز برخی در بحث برجام همه امیدشان به اروپایی‌ها است، باید سابقه دشمن را ببینیم و از آنها عبرت بگیریم، ضربه‌هایی که بسیاری از کشورها خوردند از غفلت و بی توجهی نسبت به دشمن بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات