خبرهای داغ:
معاون فرهنگی و پیشگیری بهزیستی این دفتر در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توانمند سازی افراد، برای مقابله سازگارانه با چالش های زندگی با اجرای طرح های مشارکت اجتماعی دانش آموزان و سامانه رصد آسیب های اجتماعی و تعیین کننده های آن، پایگاه های سلامت اجتماعی، همیاران سلامت اجتماعی فعالیت می نمایند.
کد خبر: ۹۰۹۴۵۷۵
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹

معاونت فرهنگی و پیشگیری بهزیستی یکی از چهار معاونت تخصصی این سازمان است که برای ارتقا سطح سلامت جامعه خدمات فراوانی در حوزه های پیشگیری از معلولیت، غربالگری شنوایی نوزادان، بینایی سنجی، مشاوره ژنتیک و خدمات زیادی در حوزه های مختلف انجام می دهند، خانم غلامرضایی معاون فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در گفتگو با خبرگزاری بسیج به تشریح عملکرد بهزیستی پرداخته که قسمت اول این گفت و گو از نظر مخاطبان می گذرد.
دفتر پیشگیری از معلولیت ها در چند حوزه خدمات ارائه می دهد؟
برنامه غربالگری شنوایی: در این طرح نوزدانپس از تولد و قبل از ترخیص توسط سنجش گران بهزیستی مستقر در بیمارستان ها در بخش نوزادان سنجش می شوند و در صورت مشکوک شناخته شدند به مراکز شنوایی سنجی ارجاع شده و پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت درمان قرار می گیرند.
تا کنون چند نوزاد در این طرح غربال شده اند؟
۹۰۱۸نفر از کودکان تحت غربالگری قرار گرفته اند و خدمات برای پیشگیری صورت گرفته، این برنامه در ۵بیمارستان جهت شنوایی سنجی و غربالگری نوزادان انجام می شود.
در طرح پیشگیری از آسیب تنبلی چشم چه اقداماتی انجام شده است؟
برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی و به در کودکان ۳تا۶سال در کل کشور به صورت همزمان از ابتدای آبان تا پایان آذر و به صورت برنامه در طول سال در پایگاه های دائمی و غیر دائمی به اجرا در می آید، هدف برنامه کاهش آسیب تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی است تا با تشخیص به موقع بتوان نسبت به درمان و پیشگیری اقدام کرد.کوکانی که نیاز به درمان دارند از طریق سازمان بهزیستی برای عینک و هزینه درمان مورد حمایت قرار می گیرند.این طرح در شش ماهه دوم سال صورت می گیرد.
مشاوره ژنتیک با چه هدفی صورت می گیرد؟
مشاوره ژنتیک با هدف رابطه دو طرفه بوده که به افراد مراجعه کننده خدمات ارائه می شود، جهت تشخیص و پیش اگهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی و بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده،شناسایی روش های کاهشعوامل خطر زا،کمک به انتخاب موثرترین راه حل برای حل مشکل که بیش از همه با فرهنگ و عقاید منطبق باشد، بیش از ۱۰۰۰نفر تا کنون مشاوره ژنتیک در استان دریافت کردند.
دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی چه عملکردی دارد؟
این دفتر در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توانمند سازی افراد، برای مقابله سازگارانه با چالش های زندگی با اجرای طرح های مشارکت اجتماعی دانش آموزان و سامانه رصد آسیب های اجتماعی و تعیین کننده های آن، پایگاه های سلامت اجتماعی، همیاران سلامت اجتماعی فعالیت می نمایند.
پایگاه های سلامت اجتماعی چه نقشی در جامعه هدف ایفا می کنند؟
پایگاه سلامت اجتماعی در راستای خدمت رسانی بهتر به جامعه از طریق مشارکت، مردم محله با استراتژی برگزاری کلاس های آموزشی، در زمینه های مختلف مددکاری اجتماعی، افزایش مشارکت پذیری مردم محله، مقتدر سازی افراد، نیاز سنجی تحلیل وضعیت اولویت بندی نیازها از اهداف مهم پایگاه سلامت اجتماعی اجتماعی می باشد. بیش از ۱۵ پایگاه در سطح استان فعال هستند و به مردم خدمات ارائه می دهند.
در خصوص طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان مشارکت چگونه است؟ طرحی مدرسه محور که تدارک لازم برای شکوفایی استعدادهایشان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال می کند و در قالب فعالیت های گروهی تسهیل و محقق می شود‌تبدیل چالش ها و تهدیدات دوره بلوغ به فرصت و تقویت مهارت های ارتباطی و کار گروهی دارای اهمیت می باشد در این طرح ۶۵کلاس پایه هشتم شرکت دارند.
چه موانعی در خصوص ارائه خدمات بیشتر به جامعه هدف وجود دارد؟
سازمان بهزیستی دارای پتانسیل محدود مالی و نیروی انسانی بوده اما با کار جهادی توانسته کارنامه قابل قبولی ارائه دهد.

1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها