انسان با ازدواج مسئولیت‌های متنوع و البته سنگینی را تقبل می کند و این موضوع اثر مستقیمی در مسئولیت پذیری وی در قبال جامعه ای که در آن زندگی می کند دارد.
کد خبر: ۹۰۹۴۵۳۳
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد مهدی شاهواروقی در یادداشتی با "عنوان نقش افزایش سن ازدواج بر رواج بی‌مسئولیتی در جامعه" نوشت: افزایش چشمگیر میانگین سن ازدواج در سال های گذشته یکی از معضلات اجتماعی امروز به حساب می آید؛ بر همین اساس آمارها بیانگر این است که بیش از 90 درصد جوانان، در سن ازدواج، ازدواج نمی‌کنند! که این موضوع زنگ خطری برای جامعه به ویژه آن که بدانیم بر اساس تحقیقات انجام شده پدیده بالا رفتن سن ازدواج صرفا دلایل اقتصادی ندارد بلکه تغییر در سبک زندگی و انتظارات و نگرش های نسل جوان از علل اثرگذار بر افزایش سن ازدواج شناخته می شوند.

زن و مرد به صورت فطری نیاز دارند که فردی از جنس مخالف در زندگی شان حضور داشته باشد و با او ارتباط داشته باشند تا پاسخگوی احساسات عاطفی‌شان باشد، طبیعتا بهترین نوع پاسخ به این نیاز فطری و درونی انسان، امر ازدواج است و بدون شک سایر راه های پاسخ دادن به این نیاز، تبعاتی را برای آدمی به دنبال دارد.

ازدواج باید آگاهانه و به موقع باشد، در واقع ازدواج آگاهانه و به موقع، سلامت جامعه را تضمین می کند و در مقابل اگر ازدواج به تأخیر بیانجامد آسیب ‌های متعدد و جبران ناپذیری برای انسان به همراه دارد. یکی از این آسیب ها که نه تنها برای فرد بلکه برای جامعه نیز تبعات سنگینی دارد، بی‌مسئولیتی است، انسان با ازدواج مسئولیت‌های متنوع و البته سنگینی را تقبل می کند و این موضوع اثر مستقیمی در مسئولیت پذیری وی در قبال جامعه ای که در آن زندگی می کند نیز دارد؛ در مقابل فردی که ازدواجش به تأخیر می‌افتد و یا حتی به ازدواج فکر نمی کند، برای برطرف کردن نیازهای عاطفی و جنسی خود به راحتی می تواند در جامعه کنونی از طرقی اقدام کند که مسئولیتی برایش ایجاد نمی کنند، این افراد با خود می گویند "آدم وقتی که می‌‌تواند نیاز جنسی خود را به سادگی تأمین کنند چرا باید زیر بار ازدواج مسئولیتهای آن برود؟!" به تدریج از چنین فردی دیگر نمی توان انتظار مسئولیت پذیری درکارها را داشت.

با توجه به این تعاریف و اهمیت پرداختن به مقوله ازدواج در دین اسلام، حاکمیت جامعه اسلامی یا همان دولت نیز موظف است تا شرایط تسهیل ازدواج جوانان را مهیا کند و بخشی از فعالیت های خود را به این امر اختصاص دهد؛ امروز یک جوان برای آغاز زندگی مشترک خود با مشکل تأمین مسکن مواجه است اما با این شرایط نابسامان اقتصادی که بر جامعه حاکم است، تسهیلات 15 میلیون تومانی ازدواج رقم قابل توجهی نیست. در اینجا منظور این نیست که دولت حتما باید سقف وام ازدواج را افزایش دهد، بلکه می تواند طرح هایی برای تأمین مسکن زوج های جوان در نظر گرفت و از هزینه های ازدواج جوانان بکاهد. برای مثال طرحی همچون مسکن مهر با آنکه نواقصی در متن داشت، اما از آنجا که عبور از سد بزرگ تأمین مسکن را برای جوانان سهل و آسان کرده بود، زمینه مناسبی برای آغاز یک زندگی مشترک بود.

باید توجه داشت که دلایل افزایش سن ازدواج تنها به مسائل و مشکلات اقتصادی خلاصه نمی شوند، بدون شک پدیده بالا رفتن سن ازدواج علل فرهنگی و اجتماعی متعددی نیز دارد و حال آنکه غرب نیز در تلاش است تا با ارائه رفتارها و عادات اجتماعی نادرست، این پدیده را در جامعه ایرانی تشدید کند. در این میان رسانه ها و بخصوص رسانه ملی باید بر خود واجب بدانند که در جهت خنثی سازی این برنامه های ضد فرهنگی اقدام کنند؛ متأسفانه در فیلم ها و سریال های تلویزیونی خیلی نرم و لطیف به مردم القا می شود که یک زوج خوشبخت، دارای مشاغل اداری سطح مطلوب هستند و خانه ای شیک و بزرگ دارند و بخش قابل توجهی از زندگی شان نیز صرف مصرف گرایی می شود؛ قطعا این نوع نگرش ها جوانان را از ازدواج دور می کند چراکه شرایط خود را برای رسیدن به خوشبختی مهیا نمی بینند.

در پایان باید گفت خانواده در تبیین ازدواج آسان و رهایی فرزندشان از دام هایی که ممکن است در راه ارضای عواطف و احساسات گرفتارشان شوند، نقش بسزایی دارد؛ خانواده باید بستر را برای ازدواج مشروع فرزندش فراهم کند و نیازهای او را در نظر بگیرد تا جوان به سمت گناه نرود. از طرفی مراسم ها و رسم و رسوماتی که فقط سد راهی برای ازدواج جوانان است باید کمرنگ شوند که این کار انجام نمی شود مگر آنکه خانواده ها نسبت به آینده روشن زندگی مشترک فرزندانشان اهتمام داشته باشند.

ارسال نظرات