حجت الاسلام رضی گفت: اخلاق حرفه‌ای در نظام اداری جمهوری اسلامی باید هویت اسلامی داشته باشد و مبتنی بر اخلاق اسلامی شكل بگیرد.
کد خبر: ۹۰۹۴۳۰۴
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری ؛ کارشناس مسائل دینی و مذهبی در جمع کارکنان سپاه شهرستان سامان با اشاره به اینکه هدف از بعثت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) تکمیل فضایل اخلاقی بوده، گفت: اداره زندگی فردی و اجتماعی انسان که از اهداف دین است، تنها در پرتو مجموعهٔ خاصی از دستورهای اخلاقی، تأمین می‌شود.

حجت الاسلام عباس رضی افزود: به همین دلیل می‌توان گفت دین، بدون اخلاق، نمی‌تواند به اهداف خود برسد و سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین كند.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی، خود را مامور به مکارم اخلاق، معرفی کرده است و در روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز از مکارم الأخلاق، سخن به میان آمده است، از این رو این مفهوم در مباحث اخلاقی، اهمیت یافته و کتاب‌هایی با این نام نوشته شده است.

این کارشناس مسایل دینی اظهار کرد: برخی معتقدند که منظور از مکارم اخلاق، ارزشمندترین صفات اخلاقی است. امام صادق (علیه السلام) در پاسخ به پرسشی، نمونه‌هایی از مکارم اخلاق را این‌‌گونه برشمرده است؛ گذشت از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه با كسى كه با تو قطع رابطه كرده، عطا به آن كس كه از تو دریغ داشته است و گفتن حق، اگر چه بر ضد خودت باشد.

حجت الاسلام رضی تصریح کرد: امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری، استقامت در سختى‌ها، راست‌گویى، امانت‌دارى، صلهٔ رحم، میهمان‌نوازى، اطعام نیازمند، جبران‌كردن نیكى‌ها، رعایت حق و حُرمت همسایه، مراعات حق و حُرمت رفیق را مصداق‌های مکارم اخلاق به شمار آورده و حیا را مهم‌ترینِ آنها معرفی کرده است.

وی در ادامه در خصوص اخلاق حرفه ای و سازمانی خاطر نشان کرد: اخلاق حرفه‌ای در نظام اداری جمهوری اسلامی باید هویت اسلامی داشته باشد و مبتنی بر اخلاق اسلامی شكل بگیرد.

رضی با اشاره به دلایل اینکه باید اخلاق حرفه ای در کشورمان هویت اسلامی داشته باشد، گفت: از لحاظ فرهنگی به دلیل وابستگی توده مردم كشورمان به نظام عقیدتی اسلام و از لحاظ دینی به دلیل جداناپذیری اخلاق از دین در متن دین اسلام باید اخلاق حرفه ای در نظام اداری کشور هویت اسلامی داشته باشد.

وی،  دین مدار بودن نظام حکومتی کشور، و تکیه قانون اساسی به مبانی دینی، را از دیگر دلایل ضرورت داشتن هویت اسلامی اخلاق حرفه ای نظام اداری کشور دانست.

رضی افزود:  نظام اخلاق اسلامی با توجه به ملاك نهایی، در صدد است با ارائه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اخلاقی در سطح حرفه و زندگی اجتماعی و همچنین با در نظر گرفتن پیشرفت‌های مادی در جهت بهبود زندگی انسان‌ها، زمینه سعادت و كمال حقیقی بشر را فراهم آورد.

وی در پایان تصریح کرد: قرآن هدف بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم )را اصلاح اخلاق انسان‌ها معرفی کرده است و دین اسلام برای اخلاق، اهمیت فراوان قائل شده است و قرآن به مفاهیم اخلاقی چون خیر و شرّ، عدل و ظلم، صبر و احسان توجه فراوان داشته و هدف مهم رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را اصلاح اخلاق انسان‌ها بیان کرده است.

 

ارسال نظرات